Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)
Na kolejach wąskotorowych zarządzanych przez Polskie Koleje Państwowe system jednolitej numeracji wagonów wszedł w życie 1 stycznia 1975 i zastąpił w tym zakresie postanowienia Przepisów o znakowaniu taboru wąskotorowego (instrukcja Mw-11). Postanowienia wspomnianej instrukcji, w zakresie dotyczącym oznaczeń literowych serii taboru oraz numeracji pojazdów trakcyjnych i specjalnych, obowiązywały do końca pozostawania kolei wąskotorowych w strukturach PKP, tj. do roku 2001.
Ujednolicone numery, podobnie jak na kolei normalnotorowej, składały się z 12 cyfr określających niektóre cechy eksploatacyjne taboru oraz jego właściwy numer taborowy, jednak znaczenie poszczególnych liczb i ich grup w oznaczeniach taboru wąskotorowego i normalnotorowego różnią się zasadniczo.
Numer taborowy nadany wg. zasad wprowadzonych w roku 1975 składa się z pięciu grup cyfr o wielkości zależnej od tego, czy właściwy numer taborowy danego wagonu składał się z 4, czy z 3 cyfr:
Struktura numeru taborowego
1. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 4 cyfr:
Numer grupy cyfr | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
numer taborowy | 00 | 08 | 534 | 2082 | 0 |
1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego
2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski)
3. trzy cyfry określające:
- 3.1. pierwsza: rodzaj wagonu
- 3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon
- 3.3. trzecia: liczba osi
4. cztery liczby stanowiące właściwy numer taborowy
5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu
2. Oznaczenie wagonu, którego właściwy numer taborowy składa się z 3 cyfr:
Numer grupy cyfr | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
numer taborowy | 00 | 100 | 034 | 001 | 6 |
1. zawsze "00" - identyfikator taboru wąskotorowego
2. dwie cyfry określające ładowność wagonu w tonach (wagon towarowy) lub liczbę miejsc siedzących (wagon pasażerski) plus dodatkowe "0", które, jak się zdaje, niczego nie koduje, a jego zadaniem jest zachowanie dwunastocyfrowej długości numeru
3. trzy cyfry określające:
- 3.1. pierwsza: rodzaj wagonu
- 3.2. druga: szerokość toru, do której przystosowany jest wagon
- 3.3. trzecia: liczba osi
4. trzy liczby stanowiące właściwy numer taborowy
5. cyfra samokontroli pozwalająca stwierdzić, czy numer został ustalony lub nie popełniono błędu przy jego przepisywaniu
Znaczenie cyfr w poszczególnych grupach
- 1. grupa cyfr wskazuje tabor wąskotorowy i zawsze składa się z dwóch zer
- 2. grupa cyfr składa się z dwóch lub trzech cyfr i wskazuje ładowność wagonu towarowego lub liczbę miejsc siedzących w wagonie pasażerskim.
- Jeśli właściwy numer taborowy wagonu (grupa czwarta) składa się z trzech cyfr, to składa się ona z trzech cyfr, przy czym dwie pierwsze określają ładowność / liczbę miejsc siedzących, a trzecia jest zawsze zerem i służy jedynie zachowaniu stałej długości numeru (tj. dwunastu cyfr)
- 3. grupa cyfr