Kolej Cukrowni Guzów

Z Enkol
Wersja z dnia 17:28, 11 lut 2013 autorstwa Kaczor (dyskusja | edycje) (klika linków wew)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Kolej Cukrowni Guzów
Guzów.jpg
'
Rok budowy 1923
Cel budowy kolej cukrownicza
Zleceniodawca budowy Cukrownia Guzów
Rok rozbiórki 1973
Rozstaw szyn 600 mm



Linie rozebrane Cukrownia Guzów - Stacja PKP Szymanów,
bocznica do Folwarku Irena,
bocznica do Folwarku Strugi
Długość zlikwidowanych linii 14,20 + 4,99 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Szymanów
Inne ważniejsze stacje Cukrownia Guzów
Niepubliczna kolej towarowa
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
Cukrownia Guzów 1923 - 1972



'


Kolej Cukrowni Guzów - istniejąca w latach 1923-1973 niepubliczna kolej towarowa, wykorzystywana w procesie technologicznym cukrowni.

Opis

Kolejka została zbudowana w 1923 r. (sama cukrownia była o niemal 100 lat starsza). Tor ułożono z przęseł patentowych (szyny H70 na podkładach metalowych). Jedynymi większymi obiektami inżynierskimi były dwa mosty w Szymanowie (9,4m - jednoprzęsłowy i 26,6m - trójprzęsłowy ). Na terenie cukrowni wybudowano pięciostanowiskową parowozownię oraz dosyć rozbudowany układ torowy wraz z wagą wagonową. Na drugim końcu linii usytuowano stację przeładunkową styczną z koleją normalnotorową Warszawa - Sochaczew wyposażoną w 4 tory i wagę kolejową. Powstały również dwie bocznice szlakowe do pobliskich folwarków. Bocznicę do majątku Irena ze względu na słabą nawierzchnię obsługiwano trakcją konną (po wojnie stosowano lokomotywy spalinowe). Jedyną na trasie mijankę zlokalizowano przy placu składowym buraków w Szymanowie. Całkowita długość linii główniej wynosiła 14,20 km, zaś bocznic 4,99.

Tabor

Przez większość czasu trzon taboru stanowiły niezastąpione HFki (początkowo 3 sztuki), później uzupełniane o inne maszyny parowe a po wojnie również spalinowe (w tym dwie WLs40). Jako ciekawostkę można potraktować fakt, że pierwszy parowóz dotarł do Guzowa od strony Żyrardowa. Lokomotywa dojechała po specjalnie w tym celu przekładanych przęsłach patentowych.

Pierwszymi wagonami były czteroosiowe Brigadewagen (ładowność - 5 ton) uzupełnione o nowy tabor z Zakładów Ostrowieckich (czteroosiowe węglarki i wagony kryte o ładowności 6 ton). Sposobem gospodarczym zbudowano 3 cysterny o ładowności 6 ton. Po wojnie zakupiono w Hajnówce nieco większe węglarki o ładowności 10 ton. Nabyto również partię węglarek od PKP. Około 1962 r. zakupiono cysterny.

Epilog

Decyzję o likwidacji kolejki podjęto w połowie 1972 roku, a tory rozebrano w 1973. Z infrastruktury zachowały się oba mosty na Pisi w pobliżu Szymanowa oraz fragmenty nasypów.

Źródła