102E
102E (EP08) | |
102E (EP08-006 ze składem TLK na stacji Lublin. | |
Przeznaczenie lokomotywy | pasażerska |
Przewoźnik | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | EP08 |
Producent | Pafawag |
Lata budowy | 1972-1976 |
Liczba członów | 1 |
Układ osi | Bo'Bo' |
Masa służbowa | 80 ton |
Długość ze zderzakami | 15940 mm |
Szerokość | 3038 mm |
Wysokość | 4343 mm |
Rozstaw osi skrajnych | 11650 mm |
Nacisk osi na szyny | 20 ton |
Średnica kół | 1250 mm |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
System zasilania | 3 kV DC (3000 V prądu stałego) |
Liczba silników | 4 |
Typ silników | EE541c |
Moc ciągła | 2000 kW |
Moc godzinna | 2080 kW (2820 KM) |
Maksymalna siła pociągowa | 25 ton |
Stosunek przekładni | 77:24 |
Prędkość konstrukcyjna | 140 km/h (obniżona do 130 km/h) |
Sterowanie wielokrotne | jest |
System hamulca | Oerlikon |
System ogrzewania | elektryczny |
założona prędkość eksploatacyjna 160 km/h została zaniżona do wartości 140 km/h, a obecnie do 130 km/h. |
102E - polska normalnotorowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich. Na PKP oznaczona jako EP08.
Historia
Lokomotywa produkowana w Pafawagu w latach 1972-76. Powstała w oparciu o lokomotywy AEI E i 4E/303E, na PKP oznaczone odpowiednio EU06 i EU07. Pierwotnie program budowy lokomotywy zakładał wykonanie 100 sztuk tego pojazdu. Program nie został ukończony, Pafawag wykonał jedynie 15 egzemplarzy.
Opis konstrukcji
Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich, w lokomotywie zmieniono (w stosunku do pierwowzoru) przełożenie przekładni, z 79:18 na 77:24. Oprócz zmiany przekładni zastosowano także nowe silniki i inne ułożyskowanie walu drążonego. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h osiągnięta dzięki tym zmianom, została obniżona do 140 km/h ze względu złe właściwości biegowe i szybsze zużycie materiałów.
Eksploatacja
W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na linii kolejowej łączącej Warszawę z Poznaniem, linii kolejowej nr 17 (część trasy Warszawa - Łódź), CMK oraz rzadziej na linii kolejowej nr 9. Prowadzą one pociągi kategorii TLK, a niekiedy kategorii Ex oraz EIC. W 2014 roku pierwsza lokomotywa tej serii została odstawiona i oczekuje naprawy głownej.
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity.