Pomoc:Administratorzy

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Administrator (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Wikipedii, szczególnie nowicjuszom. Zanim jednak zadasz pytanie - zobacz FAQ.

Uprawnienia administratorów

Administratorzy mają techniczną możliwość:

  • edycji stron całkowicie zabezpieczonych (np. Strona główna, stron z przestrzeni MediaWiki) i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;
  • zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
  • szybkiego cofania zmian (rewertu); możliwe jest także ukrycie rewertu ze strony Ostatnich zmian (w przypadku masowego wandalizmu, rewert jest widoczny nadal we wkładzie użytkownika i historii strony);
  • przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
  • usuwania i przywracania stron;
  • blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
  • nadawania i odbierania uprawnienia redaktora
  • dostępu do listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika (bardziej podatnych na wandalizm);
  • zabezpieczania grafik przed wyświetlaniem w artykułach (pojawia się jedynie link do grafiki) poprzez stronę MediaWiki:Bad image list;

Wszystkie operacje wykonywane przez administratorów muszą być zgodne z zasadami i zaleceniami Wikipedii.

Odbieranie uprawnień

Istnieją 4 sytuacje związane z odebraniem uprawnień administratorskich:

Kontakt z administratorami polskiej Wikipedii

Wszelkie pytania dotyczące projektu można zadawać na stronie Wikipedia:Pytania nowicjuszy, gdzie administratorzy, albo inni aktywni użytkownicy projektu, będą mogli na nie odpowiedzieć.

  • Jeśli chcesz się skontaktować z konkretnym administratorem, otwórz jego stronę użytkownika (kolumna po lewej), kliknij na Dyskusja i wpisz tam swoje uwagi. Możesz także skontaktować się z nim przez e-mail, albo komunikatory internetowe, jeśli takowe posiadają.
  • Jeśli chcesz się skontaktować z administratorem, który jest aktualnie na Wiki, możesz go znaleźć poprzez stronę Specjalna:Log/delete. Jest to rejestr ostatnio usuniętych stron, a taką czynność może dokonać tylko administrator.

Uwaga dla administratorów: Każdy administrator ma obowiązek podać aktywny adres e-mail w preferencjach, umożliwiając w ten sposób kontakt osobom, które zostały zablokowane. Mile widziane jest także umieszczenie tego adresu na swojej stronie użytkownika.

Lista administratorów i administratorek

Poniżej wypisane osoby są administratorami projektu. Można się do nich zgłaszać z prośbą o pomoc w sprawach jego funkcjonowania, a także z prośbami o wykonanie czynności administracyjnych. Obecnie w polskiej Wikipedii jest 26 administratorów.

Pełna lista kont użytkowników, którzy mają uprawnienia administratorów polskiej Wikipedii znajduje się tutaj.