409Da
| 409Da, Ls180 | |
| 409Da (SM04-002) w Skansenie w Chabówce | |
| Przewoźnik | PKP, Przewozy Regionalne, przemysł, Wojsko Polskie |
| Oznaczenie przewoźnika | SM04 |
| Producent | Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica |
| Lata budowy | 1969-1978[uwaga 1], 1979-1989[uwaga 2], 1990-1995[uwaga 3] |
| Układ osi | B |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| Masa służbowa | 24 t |
| Nacisk osi na szyny | 12 t |
| Rozstaw osi skrajnych | 2500 mm |
| Średnica kół | 950 mm |
| Długość ze zderzakami | 6940 mm |
| Szerokość | 2970 mm |
| Wysokość | 3380 mm |
| Prędkość konstrukcyjna | 30 km/h |
| Maksymalna siła pociągowa | 70,2 kN (7020 kG) |
| Typ silnika spalinowego | Wola - Henschel 14H6 |
| Moc znamionowa | 180 KM |
| Zapas paliwa | 250 l |
| Rodzaj przekładni | mechaniczna |
| System hamulca | Knorr |
| Sterowanie wielokrotne | brak |
| System ogrzewania | wodne z układu chłodzenia 2 kaloryfery w kabinie maszynisty |
409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.
Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.
Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:
- Zastal w Zielonej Górze, w latach 1969-1978,
- Mystal w Myszkowie, w latach 1979-1989,
- ZNTK Oleśnica, w latach 1990-1995.
Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Lokomotywy SM04 posiada obecnie spółka Przewozy Regionalne w liczbie pięciu sztuk. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.
Zestawienie egzemplarzy
Uwagi
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą SM04. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.