EU47 (E583)
EU47, E583, P160DC | |
Lokomotywa E583.001 należąca do Kolei Mazowieckich. | |
Przeznaczenie lokomotywy | lokomotywa pasażerska |
Przewoźnik | Koleje Mazowieckie |
Oznaczenie przewoźnika | EU47 początkowo E583 |
Producent | Bombardier |
Lata budowy | 2011 |
Liczba członów | 1 |
Układ osi | Bo'Bo' |
Masa służbowa | 85 ton |
Długość ze zderzakami | 18900 mm |
Szerokość | 2977 mm |
Rozstaw osi skrajnych | {{{rozstaw_osi_skrajnych}}} |
Nacisk osi na szyny | {{{nacisk_osi}}} |
Średnica kół | 1250 mm |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
System zasilania | 3kV |
Liczba silników | 4 |
Moc ciągła | 5600kW |
Maksymalna siła pociągowa | {{{siła_pociągowa}}} |
Prędkość konstrukcyjna | 160 km/h |
Sterowanie wielokrotne | jest |
System hamulca | Oerlikon + ED |
System ogrzewania | elektryczne |
Lokomotywy te są nazywane „Hetman”. |
EU47 (E583)-normalnotorowa lokomotywa elektryczna eksploatowana od 2011 roku przez Koleje Mazowieckie do prowadzenia pociągów push-pull.
Historia eksploatacji
EU47 to oznaczenie lokomotyw TRAXX P160DC eksploatowanych przez Koleje Mazowieckie. Oznaczenie to jest jednak błędne, ponieważ te lokomotywy nie są wielosystemowe oraz uniwersalne. Ma ono tylko nawiązywać do tradycyjnych oznaczeń PKP. Malatura natomiast jest efektem konkursu wygranego przez studentkę SGGW i jest twórczym rozwinięciem logo przewoźnika. KM zamówiły 11 takich lokomotyw, które skutecznie wyparły lokomotywy EU07. Prowadzą one pociągi zmiennokierunkowe zestawione z wagonów piętrowych i wagonu sterowniczego. Lokomotywy EU47 (E583) noszą nazwę Hetman, która została wybrana w drodze konkursu. Każda lokomotywa ma swojego patrona, a dokładniej postać historyczną pełniącą funkcję hetmana wielkiego koronnego lub litewskiego.
Ciekawostki
W 2013r. włoska firma A.C.M.E wydała w skali H0 model lokomotywy EU47-011.