Linia cukrownicza Kozienice - Piotrkowice
Wersja z dnia 18:37, 3 wrz 2019 autorstwa Marek Szymański (dyskusja | edycje)
| Linia cukrownicza Kozienice - Piotrkowice | |
| ' | |
| Rok budowy | 1921-24 |
| Cel budowy | kolej cukrownicza |
| Zleceniodawca budowy | Cukrownia Garbów |
| Rok rozbiórki | połowa lat '30 |
| Rozstaw szyn | 600 mm
|
| Linie rozebrane | Kozienice - Kuźmy |
| Długość zlikwidowanych linii | ok. 12 km |
| Stacje styczne z koleją normalnotorową | Kozienice (?) |
| Niepubliczna kolej towarowa | |
| Operatorzy | |
| Nazwa Operatora | Okres działalności
|
| ' | |
Istniejąca w okresie międzywojennym niepubliczna kolej wąskotorowa o trakcji parowej, wybudowana i eksploatowana przez Cukrownię Garbów.
Historia[edytuj]
Cukrownia Garbów od 1908 roku posiadała kolejkę wąskotorową o szerokości 750 mm i trakcji parowej, która na początku lat '20 była intensywnie rozbudowywana. Odcinek Kozienice - Kuźmy służył do zwożenia buraków do przystani na Wiśle, skąd były transportowane do Piotrawina i dalej - kolejką Cukrowni Opole - do Opola Lubelskiego, gdzie były przerabiane. W 1926 roku na linii eksploatowano 1 parowóz o mocy 60 KM oraz 12 wagonów o ładowności 3 tony. Kolejkę rozebrano w związku z problemami finansowymi cukrowni w latach '30.
Źródła[edytuj]
- Robert Wójcik: Historia Cukrowni Garbów, Towarzystwo Naukowe KUL, 2010, ISBN 8373064796, 9788373064799