Archiwum:Służbowy Rozkład Jazdy Kolei Wąskotorowej Zagnańskiej (1954)

Z Enkol
Wersja z dnia 19:16, 7 maj 2020 autorstwa Paweł Niemczuk (dyskusja | edycje) (dr red)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Srjp-kwz-1954-01.jpeg
Służbowy Rozkład Jazdy Kolei Wąskotorowej Zagnańskiej (1954)
Tytuł teczki Służbowy Rozkład Jazdy Kolei Wąskotorowej Zagnańskiej ważny od dnia 23 maja 1954 roku
Data początkowa 1954
Data końcowa 1954
Sygnatura teczki AT-00084
Słowa kluczowe koleje leśne, koleje przemysłowe, koleje wąskotorowe w Polsce, Kolej Wąskotorowa OTL Zagnańsk

Służbowy Rozkład Jazdy Kolei Wąskotorowej Zagnańskiej zeszyt 2 Wz ważny od dnia 23 maja 1954 roku wydany w roku 1954 nakładem Biura Transportowego Kolei Leśnych w Zagnańsku.

Skany udostępnił z własnej kolekcji Jarosław Szczuryk vel Szczerba, a opis i materiały dodatkowe wykonał Mariusz Herchold.


Wykres ruchu

Warunki techniczno-ruchowe linii[edytuj]

Początkowa część rozkładu jazdy zawiera:

  • objaśnienia znaków i skrótów używanych w służbowych rozkładach jazdy,
  • wykaz ostrzeżeń stałych - ograniczenia prędkości obowiązywały głównie ze względu na ograniczoną widoczność na przejazdach,
  • wykaz odcinków i punktów niebezpiecznych ze względu na mogący powstać pożar od iskier parowozu lub niedopałków popielnikowych - na liście znajdują się lasy i mosty drewniane,
  • wykaz miejsc zagrożonych na wypadek ulewy - tereny zalewowe,
  • wykaz miejsc na których nie wolno wychylać się drużynie parowozowej z budki parowozu z uwagi na całkowite wykorzystanie skrajni - 2 wiadukty, jeden drogowy, drugi kolejowy,
  • wykaz punktów na których zabrania się przebywania na stopniach wagonów i otwierania w wagonach drzwi bocznych lub okien ze względu na bliską odległość od torów dźwigarów przyczółków mostowych, wiaduktów itp.
  • wykaz odległości do obliczania osio-kilometrów,
  • wykaz odległości między posterunkami następczymi, osłonnymi, przystankami osobowymi od punktu początku linii,
  • kalendarz oświetlenia (ramowy) lamp naftowych, naftowo-żarowych, elektrycznych i gazowych na słupach (perony, podjazdy, tory itp.) - z podaniem ilości godzin palenia w ciągu każdej doby, miesiąca, kwartału i roku,
  • kalendarz oświetlenia (ramowy) lamp naftowych i innych w ubikacjach służbowych, latarń na sygnałach stacyjnych i pociągach, latarek ręcznych, sygnałowych i w wagonach osobowych - z podobnymi szczegółami jak w poprzednim kalendarzu,
  • dane o numeracji pociągów na KW Zagnańskiej w zależności od rodzaju pociągów - oddzielne zakresy dla pociągów osobowych, motorowych, mieszanych i towarowych,
  • wykaz pochyleń miarodajnych w ‰ dla obliczania ciężaru hamującego,
  • tablica do obliczania ciężaru hamującego w pociągu dla drogi hamowania 400 m,
  • wykaz największej dozwolonej ilości osi w pociągach,
  • wykaz stacji na których przeprowadza się rewizję techniczną pociągów przez rewidentów wagonów - było to możliwe na stacjach Zagnańsk i Święty Krzyż,
  • wykaz stacji do wydawania rozkazów szczególnych drużynom pociągowym,
  • wykaz stacji na których zabronione jest przetaczanie wagonów odrzutem,
  • wykaz ładowni, przystanków osobowych i bocznic szlakowych ze wskazaniem stacji opiekuńczej,
  • wykaz dozwolonej ilości par wagonów w pociągu załadowanych wspólnym ładunkiem i połączonych rozworami lub samym ładunkiem,
  • przewóz korespondencji służbowej - po 1 pociągu w każdym kierunku na linii Zagnańsk - Święty Krzyż,
  • wykaz dozwolonego obciążenia parowozów w tonach - z wyszczególnieniem serii Ty, Tx, T, przy czym dla wszystkich przewidziano 85 t,
  • skrajnia budowli i taboru kolei wąskotorowych o szerokości toru 800 mm.

Ruch na linii Zagnańsk - Święty Krzyż[edytuj]

Między Zagnańskiem a Świętym Krzyżem przewidziano kursowanie:

  • 5 par w dni robocze i 1 pary w dni wolne pociągów mieszanych osobowo-towarowych,
  • 8 par codziennych i 1 pary w dni robocze pociągów towarowych.

Czas jazdy na linii wymuszał taką organizację pracy służby mechanicznej, że pojedynczy 8-godzinny turnus zamykał się obsługą jednej pracy pociągów. Zapotrzebowanie trakcyjne dla tej linii wynosiło 5 parowozów, a wagonowe - 2 składy pasażerskie w dni robocze i jeden w dni wolne od pracy. Ponadto, z rozkładu jazdy wynika, że wodowania parowozów przewidziane były w Zagnańsku (przed rozpoczęciem wyprawieniem pociągu), a później również na trasie w Barczy i Dębnie (odpowiednio dłuższe postoje).

Prędkości pociągów na tej linii wahały się w granicach od 14 do 14,7 km/h (techniczne) oraz od 8,6 do 12,7 km/h (handlowe).

Ruch na linii Zagnańsk - Piaskownia[edytuj]

Między Zagnańskiem a Piaskownią przewidziano kursowanie 18 par codziennych pociągów towarowych. Do ich obsługi konieczny był 1 parowóz, co daje łączne zapotrzebowanie trakcyjne w skali całej kolei wynoszące 6 parowozów każdej doby.

Prędkość techniczna i handlowa wszystkich pociągów na tej linii wynosiła 9,8 km/h.

Informacje dodatkowe[edytuj]

Poza skorowidzem i spisem rzeczy, informacje dodatkowe obejmują obiegi składów pasażerskich, jednak bez wskazania liczby i serii wagonów. Większość składów jako stację macierzystą ma wpisany Zagnańsk. Jeden skład został przypisany do stacji Święty Krzyż, przy czym z wykresu wynika, że większość czasu spędzał w Zagnańsku.