GLs30

Z Enkol
Wersja z dnia 19:53, 31 mar 2022 autorstwa 37.30.44.233 (dyskusja) (→‎Wersje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
{{{typ_lokomotywy}}}
{{{opis_zdjęcia}}}


Producent ZREMB Gliwice
Lata budowy 1951-1964
Układ osi B


Masa służbowa 4 000 kg
Nacisk osi na szyny 2 t
Rozstaw osi skrajnych 845 mm
Średnica kół 450 mm
Długość ze zderzakami 2910 mm
Szerokość 1140 mm
Wysokość 2145 mm
Prędkość konstrukcyjna 17 km/h
Maksymalna siła pociągowa 1250 kG
Typ silnika spalinowego S-322
Moc znamionowa 30 KM
Zapas paliwa 35 l
Rodzaj przekładni mechaniczna



Rozstaw szyn 500-750 mm


Geneza[edytuj]

Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły ZNTK Poznań na podstawie projektu opracowanego przez Fablok, z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie na kolejach cegielnianych.

Konstrukcja[edytuj]

Lokomotywy GLs30 są wyposażone w silnik wysokoprężny typu S-322 produkcji WSW Andrychów. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich kołami zębatymi. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie piasecznice, które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy.

Wersje[edytuj]

Oprócz najbardziej rozpowszechnionej lokomotywy GLs30 budowano:

  • GLs20
  • GLs25
  • GLs75E - 2 egzemplarze prototypowe

Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30[edytuj]

Zestawienie lokomotyw spalinowych GLs

Bibliografia[edytuj]

  • Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, Szablon:ISBN, s. 168-170, 208.
  • wikipedia.pl