Masa pojazdu kolejowego
Masa pojazdu kolejowego jest pojęciem dość ogólnym, ponieważ normy oraz akty prawne definiują różne rodzaje mas związanych z pojazdem kolejowym. Stąd podając masę pojazdu kolejowego konieczne jest określenie jakiego rodzaju masy dotyczy podawana wartość.
Geneza
Historycznie rozróżnienie rodzajów mas, wiąże się przede wszystkim z dużą masą węgla i wody potrzebnej do pracy parowozu, gdzie różnica między masą pustej lokomotywy względem masy lokomotywy przygotowanej do służby była istotna. Jest to szczególnie widoczne gdy porównamy masy materiałów eksploatacyjnych względem masy pustego pojazdu, w branży motoryzacyjnej do branży kolejowej
| Pojazd | Rodzaj pojazdu | Masa pustego pojazdu | Masa zapasu paliwa | % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy |
|---|---|---|---|---|
| Fiat 518 | samochód osobowy (1934–1939) | 1070 kg | 31,5 kg (45 l) | 2,9% |
| Fiat 621 | samochód ciężarowy (1935-1939) | 2350 kg | 56 kg (80 l) | 2,4% |
| OKz32 | parowóz tendrzak (1934–1936) | 95,8 t | 22,6 t (woda i węgiel) | 19% |
Kolejnym argumentem dla wyszczególnienia różnych rodzajów mas była niezaniedbywalna masa metalowych elementów zużywających się w trakcie eksploatacji. Tu przede wszystkim należy wskazać zużycie obręczy (wieńców) kół, tarcz oraz klocków hamulcowych.
Rodzaje mas
Zarówno TSI „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski” jak i przywołana w nim norma PN-EN 15663 „Kolejnictwo – Masy pojazdu” definiuje kilka rodzajów mas. O ile TSI posiada wydanie wielojęzyczne, to norma PN-EN 15663 jest dostępna w angielskiej wersji językowej i polskie nazewnictwo jest wprowadzone jedynie w postaci opisu normy na stronie sklepu norm zatem dla poprawnego ustalenia polskiego nazewnictwa należy odwołać się do TSI.
| TSI „Tabor” | PN-EN 15663 |
|---|---|
| Ciężar własny | Martwa masa |
| Masa projektowa bez obciążenia użytkowego | Masa projektowa w gotowości do eksploatacji |
| Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym | Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym |
| Masa projektowa przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym | Masa projektowa przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym |
| Masa operacyjna bez obciążenia użytkowego | Masa operacyjna w gotowości do eksploatacji |
| Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym | Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym |
Poszczególne stany obciążeń definiuje norma.
Zobacz też
Słowniczek
| BS EN 15663 | PN-EN 15663 | TSI Loc&Pas / RST (PL) | Francuski | Niemiecki |
|---|---|---|---|---|
| Dead mass | Martwa masa | Ciężar własny | Masse morte | Leermasse |
| Design mass in working order | Masa projektowa w gotowości do eksploatacji | Masa projektowa bez obciążenia użytkowego (tzw. masa służbowa) | Masse de conception en ordre de marche | Auslegungsmasse des betriebsbereiten Fahrzeugs |
| Design mass under normal payload | Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym | Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym | Masse de conception en charge normale | Auslegungsmasse bei normaler Zuladung |
| Design mass under exceptional payload | Masa projektowa przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym | Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym | Masse de conception en charge exceptionnelle | Auslegungsmasse bei außergewöhnlicher Zuladung |
| Operational mass, in working order | Masa operacyjna w gotowości do eksploatacji | Masse opérationnelle en ordre de marche | Betriebsmasse des betriebsbereiten Fahrzeugs | |
| Operational mass under normal payload | Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym | Masa pojazdu przy normalnym obciążeniu użytkowym | Masse opérationnelle en charge normale | Betriebsmasse bei normaler Zuladung. |