Edytujesz Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego''' – określony przez [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawę o transporcie kolejowym]] dokument uprawniający do użytkowania danego [[typ pojazdów kolejowych|typu pojazdu kolejowego]] w przewozach kolejowych. <ref>Art. 4 ust. 15 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> Świadectwo wydaje [[Prezes Urzędu Transportu Kolejowego]]. <ref>Art. 13 ust. 2 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
+
'''Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego''' – określony przez [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawę o transporcie kolejowym]] dokument uprawniający do użytkowania danego [[typ pojazdów kolejowych|typu pojazdu kolejowego]] w przewozach kolejowych. <ref>Art. 4 ust. 15 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> Świadectwo wydaje [[Prezes Urzędu Transportu Kolejowego]]. <ref>Art. 13 ust. 2 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
[[Zarządca infrastruktury]], [[przewoźnik kolejowy]] oraz [[użytkownik bocznicy]] mogą eksploatować wyłącznie te typy pojazdów kolejowych, na które [[Prezes Urzędu Transportu Kolejowego|Prezes UTK]] wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. <ref>Art. 23 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
 
O wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego mogą ubiegać się następujące podmioty:
 
* przewoźnik kolejowy
 
* zarządca infrastruktury
 
* użytkownik bocznicy
 
* ich producenci lub wykonawcy <ref>Art. 23 ust. 3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
 
Pojazdy kolejowe należące do zagranicznych przewoźników kolejowych dopuszcza się do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zostały dopuszczone do eksploatacji w komunikacji międzynarodowej w kraju ich właścicieli oraz spełniają warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 20. [[ustawa o transporcie kolejowym}ustawy o transporcie kolejowym]] <ref>Art. 23 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> , tj.:
 
* spełniają warunki bezpieczeństwa ruchu kolejowego
 
* mogą się poruszać w składzie tych samych pociągów
 
* jest technicznie możliwe ich poruszanie się po liniach kolejowych  <ref>Art. 20 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
 
 
 
Na pojazdy kolejowe, na które wydano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa, które nie są w pełni objęte TSI, należy uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, jeżeli świadectwo takie jest wymagane.
 
 
 
[[prezes urzędu transportu kolejowego|Prezes UTK]] wydaje przewoźnikowi kolejowemu z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego po przedstawieniu zestawu dokumentacji technicznej zawierającej:
 
# świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego lub zezwolenia wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wraz z dokumentacją zawierającą przebieg eksploatacji i utrzymania oraz modernizacji pojazdów kolejowych, w przypadku gdy modernizacja nastąpiła po uzyskaniu świadectwa lub zezwolenia
 
# dane techniczne, plany utrzymania, dokumentację techniczno-ruchową i inne charakterystyki ruchowe
 
# dowody zgodności charakterystyki technicznej i operacyjnej pojazdów kolejowych z systemem zasilania w energię, systemem sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji, szerokością torów, skrajniami budowli, maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi i innymi ograniczeniami sieci kolejowej
 
# informacje o odstępstwach od krajowych przepisów bezpieczeństwa, niezbędne do wydania świadectwa, oraz dowody oparte na ocenie ryzyka potwierdzające, że dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji nie przekroczy dopuszczalnych zakłóceń w sieci kolejowej
 
 
 
Prezes UTK w celu stwierdzenia zgodności z ograniczeniami w punkcie 3 może żądać wykonania jazd próbnych, określając ich przedmiot i zakres.
 
 
 
Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w terminie 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów technicznych oraz protokołów jazd próbnych. Decyzja może zawierać dodatkowe warunki i ograniczenia.
 
Dokumenty i informacje przedstawiane Prezesowi UTK przedkładane są w języku polskim. <ref>Art. 23 ustępy od 2a do 2e Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
 
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
+
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
== Zobacz też ==
 
 
 
* [[:Kategoria:Archiwum - świadectwa typu pojazdu kolejowego|Zbiór świadectw dopuszczania do eksploatacji typu pojazdu kolejowego]]
 
 
 
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: