Edytujesz 1Aw

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
+
[[Plik:1Aw_FPKW.jpg|thumb|250px|Wagon 1Aw po remoncie kapitalnym na muzealnej trasie [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Kolei Wąskotorowej Rogów - Rawa - Biała]].]]
{{Wagon osobowy wask infobox
 
|typ_wagonu_osobowego              = 1Aw
 
|grafika                            = [[Plik:1Aw_FPKW.jpg|290px]]
 
|opis_zdjęcia                      = Wagon 1Aw po remoncie kapitalnym na stacji [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Kolei Wąskotorowej Rogów - Rawa - Biała]].
 
|przewoźnik                        = [[PKP]]
 
|oznaczenie_przewoźnika            = [[Bxhpi]]
 
|producent                          = [[Fabryka Wagonów w Świdnicy]], Polska
 
|lata_budowy                        = 1954-1957
 
|układ_osi                          = 2'2'
 
|masa_służbowa                      = 14,7 t
 
|długość_ze_zderzakami              = 15 260 mm
 
|szerokość                          = 2 260 mm
 
|wysokość                          = 3 040 mm
 
|rozstaw_osi_skrajnych              = 10 400 mm
 
|rozstaw_czopów_skrętu              = 9 000 mm
 
|rozstaw_osi_wózka                  = 1 400 mm
 
|średnica_kół                      = 650 mm*
 
|rozstaw_szyn                      = 750mm, 785mm
 
|prędkość_konstrukcyjna            = 40 km/h
 
|nacisk_osi                        =
 
|system_hamulca                    = Powietrzny Westinghouse'a LuV.X.R1
 
|system_ogrzewania                  = Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
 
|liczba_miejsc_siedzących          = 38
 
|liczba_miejsc_ogółem              =
 
|swiadectwo_typu                    = [[Media:T_2004_194.jpg|T/2004/194]]**; [[Media:T_2011_0255.jpg|T/2011/0255]]; [[Media:T_2011_0393.jpg|T/2011/0393]]; [[Media:T_2012_0281.jpg|T/2012/0281]]
 
 
 
|uwagi                              = <nowiki>* - dane do weryfikacji,</nowiki><br/>
 
<nowiki>** - świadectwo wspólne dla różnych wagonów osobowych eksploatowanych w Środzie Wlkp.,</nowiki>
 
 
 
[[Plik:1Aw_Świdnica.jpg|290px]]
 
}}
 
 
 
 
[[Plik:Sklad1Aw.jpg|thumb|250px|Skład wagonów typu 1Aw (seria Bxhpi) na mijance końcowej Tułowice Sochaczewskie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna|Muzeum Kolei Wąsk. Sochaczew]]).]]
 
[[Plik:Sklad1Aw.jpg|thumb|250px|Skład wagonów typu 1Aw (seria Bxhpi) na mijance końcowej Tułowice Sochaczewskie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna|Muzeum Kolei Wąsk. Sochaczew]]).]]
 
'''1Aw''' – typ polskich [[kolej wąskotorowa|wąskotorowych]] [[Wagon osobowy|wagonów pasażerskich]], produkowanych w latach 1954-1957. W [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Fabryce Wagonów w Świdnicy]] powstało w sumie 126 sztuk i wszystkie były przeznaczone dla [[kolej dojazdowa|kolei dojazdowych]] [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]. Według danych z 2009 r. zachowało się 31 sztuk, w tym dwie przeznaczone do ekspozycji. Oznaczane były serią Cx, następnie Bx i [[Bxhpi]]. W oparciu o budowę 1Aw powstały późniejsze konstrukcje wagonów dla kolei wąskotorowej produkowanych w Polsce.
 
'''1Aw''' – typ polskich [[kolej wąskotorowa|wąskotorowych]] [[Wagon osobowy|wagonów pasażerskich]], produkowanych w latach 1954-1957. W [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Fabryce Wagonów w Świdnicy]] powstało w sumie 126 sztuk i wszystkie były przeznaczone dla [[kolej dojazdowa|kolei dojazdowych]] [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]. Według danych z 2009 r. zachowało się 31 sztuk, w tym dwie przeznaczone do ekspozycji. Oznaczane były serią Cx, następnie Bx i [[Bxhpi]]. W oparciu o budowę 1Aw powstały późniejsze konstrukcje wagonów dla kolei wąskotorowej produkowanych w Polsce.
Linia 48: Linia 16:
 
==== Wykaz zachowanych 1Aw ====
 
==== Wykaz zachowanych 1Aw ====
 
{{main|Wykaz zachowanych wagonów 1Aw}}
 
{{main|Wykaz zachowanych wagonów 1Aw}}
Według danych z 2009 r. zachowało się 31 czynnych wagonów: 8 w Sochaczewie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna]]), 4 w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]), 5 w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa]], w tym jeden przerobiony na wagon barowy dla celów turystycznych), 4 w [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudach Raciborskich]], 4 w Środzie Wielkopolskiej ([[Średzka Kolej Powiatowa]]) oraz po 1 w Nowym Dworze Gdańskim, Zbiersku, Krośnicach, [[Praszka|Praszce]], [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławie]], Bachórzu<ref name="ŚK8/2007">{{cytuj pismo |nazwisko = Zajfert|imię = Michał |tytuł = Wąskotorowe wagony osobowe typu 1Aw (2)|czasopismo = Świat Kolei|wolumin = 8/2007|strony = 37-41|wydawca = Emi-press|miejsce = Łódź|issn = 1234-5962}}</ref>.
+
Według danych z 2009 r. zachowało się 31 czynnych wagonów: 8 w Sochaczewie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna]]), 4 w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]), 5 w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa]], w tym jeden przerobiony na wagon barowy dla celów turystycznych), 4 w [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudach Raciborskich]], 4 w Środzie Wielkopolskiej ([[Średzka Kolej Powiatowa]]) oraz po 1 w Nowym Dworze Gdańskim, Zbiersku, Miliczu, [[Praszka|Praszce]], [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławie]], Bachórzu i Dynowie<ref name="ŚK8/2007">{{cytuj pismo |nazwisko = Zajfert|imię = Michał |tytuł = Wąskotorowe wagony osobowe typu 1Aw (2)|czasopismo = Świat Kolei|wolumin = 8/2007|strony = 37-41|wydawca = Emi-press|miejsce = Łódź|issn = 1234-5962}}</ref>.
  
 
== Konstrukcja ==
 
== Konstrukcja ==
 
 
=== Wózki ===
 
=== Wózki ===
 
Układ jezdny stanowiły dwa skrętne, toczne, dwuosiowe [[wózek|wózki]], zbudowane z blach 12 mm oraz [[ceownik]]ów. Na jednym z wózków (od strony toalety), znajdowała się [[prądnica]]. Wagon posiadał jednostopniowe sprężynowanie składające się z resora piórowego podwieszonego przez sprężyny walcowe. Konstrukcja ta bywa mylnie nazywana dwustopniową. Wózki charakteryzowały się niespokojnym biegiem przy wyższych prędkościach, co spowodowało konieczność ich modernizacji, wprowadzonych w kolejnych wagonach: [[2Aw]] i [[3Aw]]<ref name="kolejrogowska"/>.
 
Układ jezdny stanowiły dwa skrętne, toczne, dwuosiowe [[wózek|wózki]], zbudowane z blach 12 mm oraz [[ceownik]]ów. Na jednym z wózków (od strony toalety), znajdowała się [[prądnica]]. Wagon posiadał jednostopniowe sprężynowanie składające się z resora piórowego podwieszonego przez sprężyny walcowe. Konstrukcja ta bywa mylnie nazywana dwustopniową. Wózki charakteryzowały się niespokojnym biegiem przy wyższych prędkościach, co spowodowało konieczność ich modernizacji, wprowadzonych w kolejnych wagonach: [[2Aw]] i [[3Aw]]<ref name="kolejrogowska"/>.
Linia 73: Linia 40:
  
 
== Pudło wagonów ==
 
== Pudło wagonów ==
Pudło stalowe samonośne, składało się z ostoi, ścian i dachu. Ostoja wykonana z ceowników zimnogiętych została przykryta stalową podłogą zbudowaną z blachy falistej spawanej elektrycznie. Do stalowej konstrukcji podłogi za pośrednictwem drewnianych listew przymocowana została drewniana podłoga, pokryta gumową wykładziną. Ściany były zbudowane ze stalowego szkieletu pokrytego z zewnątrz blachą stalową o grubości 2 mm. Dach został pokryty blachą o grubości 1,5 mm. Od wewnątrz ściany i sufit wyłożono płytami ze sklejki; pomiędzy blachą a sklejką włożono płyty korkowe zapewniające zarówno izolację akustyczną, jak i termiczną<ref name="ŚK7/2007"/>.
+
Pudło stalowe samonośne, składało się z ostoi, ścian i dachu. Ostoja wykonana z cewników zimnogiętych została przykryta stalową podłogą zbudowaną z blachy falistej spawanej elektrycznie. Do stalowej konstrukcji podłogi za pośrednictwem drewnianych listew przymocowana została drewniana podłoga, pokryta gumową wykładziną. Ściany były zbudowane ze stalowego szkieletu pokrytego z zewnątrz blachą stalową o grubości 2 mm. Dach został pokryty blachą o grubości 1,5 mm. Od wewnątrz ściany i sufit wyłożono płytami ze sklejki; pomiędzy blachą a sklejką włożono płyty korkowe zapewniające zarówno izolację akustyczną, jak i termiczną<ref name="ŚK7/2007"/>.
  
 
=== Wnętrze ===
 
=== Wnętrze ===
Linia 109: Linia 76:
 
* hp – hamulec ręczny oraz powietrzny
 
* hp – hamulec ręczny oraz powietrzny
 
* i – pomost przejściowy (możliwość przejścia między sąsiednimi wagonami tego typu podczas jazdy)
 
* i – pomost przejściowy (możliwość przejścia między sąsiednimi wagonami tego typu podczas jazdy)
== Zobacz też ==
+
 
* [[1Aw/M]] - typ wagonów silnikowych budowanych na bazie wagonów typu 1Aw
 
 
{{przypisy}}
 
{{przypisy}}
  

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/1Aw