Edytujesz 1Aw
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 6: | Linia 6: | ||
|przewoźnik = [[PKP]] | |przewoźnik = [[PKP]] | ||
|oznaczenie_przewoźnika = [[Bxhpi]] | |oznaczenie_przewoźnika = [[Bxhpi]] | ||
− | |producent = | + | |producent = [Fabryka Wagonów w Świdnicy]], Polska |
|lata_budowy = 1954-1957 | |lata_budowy = 1954-1957 | ||
|układ_osi = 2'2' | |układ_osi = 2'2' | ||
− | |masa_służbowa = | + | |masa_służbowa = 62,4 t<br/>(24,4+19,0+19,0) |
− | |długość_ze_zderzakami = | + | |długość_ze_zderzakami = 47760 mm<br/>(15920+15920+15920) |
− | |szerokość = | + | |szerokość = 2200 mm* |
− | |wysokość = | + | |wysokość = 3040 mm* |
− | |rozstaw_osi_skrajnych = | + | |rozstaw_osi_skrajnych = |
− | |rozstaw_czopów_skrętu = | + | |rozstaw_czopów_skrętu = 9000 mm* |
− | |rozstaw_osi_wózka = | + | |rozstaw_osi_wózka = 1400 mm* |
|średnica_kół = 650 mm* | |średnica_kół = 650 mm* | ||
− | |rozstaw_szyn = 750mm, 785mm | + | |rozstaw_szyn = 750mm, 785mm, 1000mm |
− | |prędkość_konstrukcyjna = 40 km/h | + | |prędkość_konstrukcyjna = 40 km/h* |
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
|system_hamulca = Powietrzny Westinghouse'a LuV.X.R1 | |system_hamulca = Powietrzny Westinghouse'a LuV.X.R1 | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
==== Wykaz zachowanych 1Aw ==== | ==== Wykaz zachowanych 1Aw ==== | ||
{{main|Wykaz zachowanych wagonów 1Aw}} | {{main|Wykaz zachowanych wagonów 1Aw}} | ||
− | Według danych z 2009 r. zachowało się 31 czynnych wagonów: 8 w Sochaczewie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna]]), 4 w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]), 5 w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa]], w tym jeden przerobiony na wagon barowy dla celów turystycznych), 4 w [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudach Raciborskich]], 4 w Środzie Wielkopolskiej ([[Średzka Kolej Powiatowa]]) oraz po 1 w Nowym Dworze Gdańskim, Zbiersku, | + | Według danych z 2009 r. zachowało się 31 czynnych wagonów: 8 w Sochaczewie ([[Sochaczewska Kolej Muzealna]]), 4 w Rogowie ([[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała]]), 5 w Ełku ([[Ełcka Kolej Wąskotorowa]], w tym jeden przerobiony na wagon barowy dla celów turystycznych), 4 w [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudach Raciborskich]], 4 w Środzie Wielkopolskiej ([[Średzka Kolej Powiatowa]]) oraz po 1 w Nowym Dworze Gdańskim, Zbiersku, Miliczu, [[Praszka|Praszce]], [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławie]], Bachórzu i Dynowie<ref name="ŚK8/2007">{{cytuj pismo |nazwisko = Zajfert|imię = Michał |tytuł = Wąskotorowe wagony osobowe typu 1Aw (2)|czasopismo = Świat Kolei|wolumin = 8/2007|strony = 37-41|wydawca = Emi-press|miejsce = Łódź|issn = 1234-5962}}</ref>. |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
Linia 73: | Linia 73: | ||
== Pudło wagonów == | == Pudło wagonów == | ||
− | Pudło stalowe samonośne, składało się z ostoi, ścian i dachu. Ostoja wykonana z | + | Pudło stalowe samonośne, składało się z ostoi, ścian i dachu. Ostoja wykonana z cewników zimnogiętych została przykryta stalową podłogą zbudowaną z blachy falistej spawanej elektrycznie. Do stalowej konstrukcji podłogi za pośrednictwem drewnianych listew przymocowana została drewniana podłoga, pokryta gumową wykładziną. Ściany były zbudowane ze stalowego szkieletu pokrytego z zewnątrz blachą stalową o grubości 2 mm. Dach został pokryty blachą o grubości 1,5 mm. Od wewnątrz ściany i sufit wyłożono płytami ze sklejki; pomiędzy blachą a sklejką włożono płyty korkowe zapewniające zarówno izolację akustyczną, jak i termiczną<ref name="ŚK7/2007"/>. |
=== Wnętrze === | === Wnętrze === | ||
Linia 109: | Linia 109: | ||
* hp – hamulec ręczny oraz powietrzny | * hp – hamulec ręczny oraz powietrzny | ||
* i – pomost przejściowy (możliwość przejścia między sąsiednimi wagonami tego typu podczas jazdy) | * i – pomost przejściowy (możliwość przejścia między sąsiednimi wagonami tego typu podczas jazdy) | ||
− | + | ||
− | |||
{{przypisy}} | {{przypisy}} | ||