409Da

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
409Da, Ls180
SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg
409Da (SM04-002) w Skansenie w Chabówce
Przewoźnik PKP, Przewozy Regionalne, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika SM04
Producent Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica
Lata budowy 1969-1978[uwaga 1], 1979-1989[uwaga 2], 1990-1995[uwaga 3]
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 12 t
Rozstaw osi skrajnych 2500 mm
Średnica kół 950 mm
Długość ze zderzakami 6940 mm
Szerokość 2970 mm
Wysokość 3380 mm
Prędkość konstrukcyjna 30 km/h
Maksymalna siła pociągowa 70,2 kN (7020 kG)
Typ silnika spalinowego Wola - Henschel 14H6
Moc znamionowa 180 KM
Zapas paliwa 250 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca Knorr
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania wodne z układu chłodzenia
2 kaloryfery w kabinie maszynisty


409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.

Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.

Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:

Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Lokomotywy SM04 posiada obecnie spółka Przewozy Regionalne w liczbie pięciu sztuk. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.

Pojazdy zachowane do celów muzealnych stacjonują m.in. w Parowozownia Skierniewice - egzemplarz prototypowy, Parowozownia Jarocin, Skansen Kolejowy w Chabówce, Skansen Kolejowy w Pyskowicach oraz w kolekcji Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu

Zestawienie egzemplarzy

Uwagi

  1. Zastal
  2. Mystal
  3. ZNTK Oleśnica



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą SM04. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.