Edytujesz Archiwum:Dodatki do Służbowego Rozkładu Jazdy GKW (1981)/2
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | == | + | == Część I - Warunki techniczno-ruchowe linii == |
− | + | Warunki techniczno-ruchowe linii składają się z tablic, w których zebrano informacje o liniach i bocznicach istotne z punktu widzenia prowadzenia ruchu kolejowego. Nie wszystkie przewidziane przepisami tablice zostały ujęte (pominięto te, które pozostałyby puste). | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 15: | Linia 11: | ||
=== Tablica 1 - Wykaz szlaków i posterunków ruchu zagrożonych podmyciem podczas ulewy lub przyboru wód === | === Tablica 1 - Wykaz szlaków i posterunków ruchu zagrożonych podmyciem podczas ulewy lub przyboru wód === | ||
+ | |||
+ | Na sieci były 4 miejsca zagrożone podmyciem z powodu drożności rowów odwadniających i 3 związane z odwodnieniem przejazdów. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 21: | Linia 19: | ||
=== Tablica 2 - Wykaz miejsc niebezpiecznych ze względu na pożar === | === Tablica 2 - Wykaz miejsc niebezpiecznych ze względu na pożar === | ||
+ | |||
+ | Miejsca niebezpieczne ze względu na pożar, znajdujące się na zalesionym terenie, znajdowały się między Nieborowicami a Markowicami Raciborskimi, między Bytomiem Karbiem a Suchą Górą oraz między Lasowicami a Hutą Miasteczko. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
=== Tablica 3 - Wykaz posterunków ruchu, na których jest zabronione lub ograniczone przetaczanie wagonów odrzutem === | === Tablica 3 - Wykaz posterunków ruchu, na których jest zabronione lub ograniczone przetaczanie wagonów odrzutem === | ||
+ | |||
+ | Przetaczanie wagonów odrzutem polega na tym, że lokomotywa pcha niepołączone z nią wagony, po czym zatrzymuje się, a wagony toczą się do momentu zatrzymania hamulcem ręcznym lub płozami hamulcowymi. Tablica 3 precyzuje miejsca, gdzie takie wykonywanie pracy manewrowej było zabronione. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 33: | Linia 35: | ||
=== Tablica 4 - Wykaz posterunków zapowiadawczych, na których obowiązuje podanie nakazu jazdy lub sygnału zezwalającego na wyjazd pociągu na semaforze wyjazdowym lub wystawienie pisemnego zezwolenia === | === Tablica 4 - Wykaz posterunków zapowiadawczych, na których obowiązuje podanie nakazu jazdy lub sygnału zezwalającego na wyjazd pociągu na semaforze wyjazdowym lub wystawienie pisemnego zezwolenia === | ||
+ | |||
+ | Tablica ta pokazuje co było podstawą wyjazdu pociągu z danego posterunku. Można się stąd dowiedzieć, że na 12 stacjach zabudowane były semafory wyjazdowe, a na 4 możliwość wyjazdu sygnalizowana była tarczami zaporowymi. Poza tym, na większości stacji podawany był nakaz jazdy (wyjątkiem było 7 stacji). Z uwagi na to, że wymieniony są numery torów, można dowiedzieć się, po których z nich na poszczególnych stacjach odbywały się zorganizowane jazdy pociągowe. | ||
+ | |||
+ | Ciekawym przypadkiem jest stacja Bytom Rozbark, gdzie możemy dowiedzieć się, że wyjazd do Piekar Śląskich Wąsk. odbywał się tylko z toru nr 2 na podstawie wskazania tarczy zaporowej, podanego nakazu jazdy oraz wydanego pisemnego pozwolenia. Wyjazd w kierunku Pola Północnego odbywał się natomiast tylko z toru nr 1 na podstawie nakazu jazdy i pisemnego pozwolenia. Można stąd wysunąć wniosek, że już wtedy nastawnia wykonawcza na tej stacji była nieczynna lub nawet nie istniała, a jedynym czynnym posterunkiem technicznym była nastawnia dysponująca od strony Piekar Śląskich Wąsk. | ||
+ | |||
+ | Z tablicy 4 możemy ponadto dowiedzieć się, że nastawnie wykonawcze w 1981 roku wciąż czynne były na stacjach Bytom Karb Wąsk., Maciejkowice i Ruda Wschodnia Wąsk. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 40: | Linia 48: | ||
=== Tablica 5 - Wykaz stacji, na których drużyna pociągowa zgłasza dyżurnemu ruchu wjazd pociągu z sygnałami końcowymi i zatrzymaniu się ostatniego wagonu w ukresie torów === | === Tablica 5 - Wykaz stacji, na których drużyna pociągowa zgłasza dyżurnemu ruchu wjazd pociągu z sygnałami końcowymi i zatrzymaniu się ostatniego wagonu w ukresie torów === | ||
+ | |||
+ | Wjazd pociągu na stację w całości, a tym samym stwierdzenie że tor szlakowy jest wolny, jest bardzo ważną czynnością z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu. Lokalizacja i liczba nastawni na sieci GKW nie zawsze pozwalały dyżurnemu ruchu na upewnienie się, że pociąg wjechał z sygnałami końcowymi. W tym celu na posterunkach ruchu wymienionych w tablicy 5, na kierowniku pociągu spoczywał obowiązek (najczęściej ustnego) zgłoszenia dyżurnemu ruchu, że pociąg wjechał w całości. | ||
+ | |||
+ | Ciekawymi wyjątkami od tej reguły były: | ||
+ | *podg Lasowice, gdzie nastawniczy nastawni TG6 zgłaszał telefonicznie stacji Tarnowskie Góry Wąsk., | ||
+ | *podg Trójkąt Wiktor, gdzie kierownik pociągu z posterunku Radzionków 3 telefonicznie zgłaszał wjazd w całości stacjom Sucha Góra i Buchacz. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 46: | Linia 60: | ||
=== Tablica 6 - Wykaz stacji wyznaczonych do wydawania "Rozkazów Szczególnych" drużynom pociągowym === | === Tablica 6 - Wykaz stacji wyznaczonych do wydawania "Rozkazów Szczególnych" drużynom pociągowym === | ||
+ | |||
+ | Za pomocą rozkazu szczególnego (obecnie nazywanego rozkazem pisemnym) można przekazać drużynie pociągowej m.in. informacje o doraźnych ostrzeżeniach. Tablica 6 określała, które stacje były zobowiązane do wydawania takich rozkazów. W uwagach do tablicy opisano również sposób postępowania, jeżeli pociąg zaczynał jazdę na stacji niewyznaczonej do wydawania rozkazów. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 52: | Linia 68: | ||
=== Tablica 7 - Wykaz stacji, na których rewidenci powinni dokonywać oględzin technicznych wagonów w składach pociągów === | === Tablica 7 - Wykaz stacji, na których rewidenci powinni dokonywać oględzin technicznych wagonów w składach pociągów === | ||
+ | |||
+ | Z tablicy 7 można się dowiedzieć, że w 1981 roku posterunki rewizji technicznej znajdowały się na 7 stacjach. Zaznaczono również, że na pozostałych stacjach oględzin wagonów dokonyała drużyna konduktorska. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 58: | Linia 76: | ||
=== Tablica 8 - Wykaz dozwolonej liczby osi obliczeniowych wagonów w pociągach towarowych === | === Tablica 8 - Wykaz dozwolonej liczby osi obliczeniowych wagonów w pociągach towarowych === | ||
+ | |||
+ | Tablica 8 podaje liczbę oraz pojemności torów na poszczególnych stacjach. Warto zwrócić uwagę, że wówczas długości torów jak i pociągów podawano nie w metrach, a w tzw. osiach obliczeniowych. Dla GKW przyjęte było, że 1 oś to 3 metry. M.in. na tej podstawie podejmowano decyzję o możliwej długości uruchamianych pociągów. Ujęte w tablicy 8 wartości podane są bez liczby osi lokomotyw czynnych (czyli dotyczą składu pociągu). | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 66: | Linia 86: | ||
=== Tablica 9 - Wykaz pochyleń (spadków) miarodajnych w ‰ do obliczania ciężaru hamującego na odcinkach poszczególnych linii === | === Tablica 9 - Wykaz pochyleń (spadków) miarodajnych w ‰ do obliczania ciężaru hamującego na odcinkach poszczególnych linii === | ||
+ | |||
+ | Jeżeli obliczymy odwrotność liczby milimetrów, o które podnosi się lub opada tor na długości 1 metra, otrzymamy jego pochylenie w promilach. W tablicy 9 podane zostały wartości tzw. pochylenia miarodajnego i największego na odległości krótszej niż 100 m. Wartość ta, uzupełniona najmniejszym promieniem łuku toru, jest ważnym kryterium przy wyznaczaniu ciężaru hamującego pociągu. | ||
+ | |||
+ | Ciężar hamujący pociągu jest natomiast, w ogólności, ciężarem tych wagonów, które mają czynny hamulec. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 73: | Linia 97: | ||
=== Tablica 10 - Wykaz procentowy norm do obliczania wymaganego ciężaru hamującego w pociągach === | === Tablica 10 - Wykaz procentowy norm do obliczania wymaganego ciężaru hamującego w pociągach === | ||
+ | |||
+ | Wspomniany przy okazji tablicy 9 ciężar hamujący jest ważnym kryterium do spełnienia przed uruchomieniem pociągu. Podana wartość w procentach (stosunek masy wagonów hamujących do masy wszystkich wagonów) musi być dla danej prędkości pociągu zachowana. W przeciwnym razie istnieje groźba, że droga jadącego pociągu ulegnie znacznemu wydłużeniu lub zatrzymanie pociągu przy pomocy hamulców w ogóle nie będzie możliwe. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 80: | Linia 106: | ||
=== Tablica 11 - Wykaz odcinków, na których zabronione jest stosowanie podwójnej trakcji === | === Tablica 11 - Wykaz odcinków, na których zabronione jest stosowanie podwójnej trakcji === | ||
+ | |||
+ | Konieczność uruchomienia pociągu o większej masie może wymagać zastosowania podwójnej trakcji, czyli dwóch lokomotyw czynnych. Tablica 11 podaje szlaki, na którym było to zabronione z uwagi na wytrzymałość obiektów mostowych. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 86: | Linia 114: | ||
=== Tablica 12 - Wykaz odcinków, na których zabronione jest stosowanie lokomotywy popychającej === | === Tablica 12 - Wykaz odcinków, na których zabronione jest stosowanie lokomotywy popychającej === | ||
+ | |||
+ | Wspomniana przy okazji tablicy 11 konieczność uruchomienia pociągu o większej masie na odcinku z większymi pochyleniami może wymagać zastosowania lokomotywy popychającej w celu ograniczenia ryzyka rozerwania pociągu. Prowadzenie pociągu z lokomotywą popychającą wymaga znacznej uwagi, więc na szlakach z ostrymi łukami było zabronione. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 92: | Linia 122: | ||
=== Tablica 16 - Wykaz stacji i bocznic, na których warunki miejscowe wymagają zahamowania hamulcem ręcznym wagonów w składzie pociągów odstawionych na postój === | === Tablica 16 - Wykaz stacji i bocznic, na których warunki miejscowe wymagają zahamowania hamulcem ręcznym wagonów w składzie pociągów odstawionych na postój === | ||
+ | |||
+ | Wagony odstawione na postój muszą być w odpowiedni sposób zabezpieczone przed zbiegnięciem czyli niezamierzonym ruchem. Tablica 16 określa liczbę wagonów w składzie odstawionym na postój, które musiały być zahamowane. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 99: | Linia 131: | ||
=== Tablica 18 - Wykaz surowych czasów jazdy lokomotyw przesyłanych luzem (w min.) === | === Tablica 18 - Wykaz surowych czasów jazdy lokomotyw przesyłanych luzem (w min.) === | ||
+ | |||
+ | Jazdy pociągów ujęte były w rozkładzie jazdy. Zdarzały się natomiast niezaplanowane w tym rozkładzie konieczności przesłania lokomotyw luzem. Jednym z obowiązków dyspozytora ruchowego było opracowanie w takiej sytuacji rozkładu jazdy w ramach planowania 6-godzinnego. Korzystał on z czasów podanych w tablicy 18. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 107: | Linia 141: | ||
=== Tablica 20 - Wykaz dopuszczalnej szybkości i obciążeń dla lokomotyw poszczególnych serii na szlakach i odcinkach sieci === | === Tablica 20 - Wykaz dopuszczalnej szybkości i obciążeń dla lokomotyw poszczególnych serii na szlakach i odcinkach sieci === | ||
+ | |||
+ | Podczas planowania przewozów, bardzo ważną informacją jest, jaka może być maksymalna masa pociągu poruszającego się danym odcinkiem linii. Była ona określona w tablicy 20 razem z dopuszczalną prędkością. Zauważyć można, że na wszystkich szlakach obowiązywała prędkość 20 km/h. Wyjątkiem, i to tylko dla pociągów pasażerskich, był odcinek Gliwice Trynek - Rudy z prędkością 30 km/h. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 114: | Linia 150: | ||
=== Tablica 21 - Wykaz posterunków nieczynnych i czynnych okresowo === | === Tablica 21 - Wykaz posterunków nieczynnych i czynnych okresowo === | ||
+ | |||
+ | Nie wszystkie posterunki ruchu były czynne całodobowo. W tablicy 21 można znaleźć informacje o tych nieczynnych oraz czynnych okresowo (w wybranych godzinach). | ||
+ | |||
+ | W 1981 roku wszystkie istniejące jeszcze stacje w okolicy Rudy Wschodniej Wąsk. były czynne tylko przez 1 zmianę trwającą 8 godzin, a wszystkie w okolicy Poręby Wąsk. (z wyjątkiem tej rejonowej stacji) na 2 zmiany po 8 godzin każda (z wyjątkiem stacji Zabrze Makoszowy, gdzie zmiana trwała 8,5 godziny). | ||
+ | |||
+ | Ponadto, w tym roku okresowo czynne (na 2 zmiany po 8 godzin) były już 2 stacje na linii do Szopienic (Siemianowice Śląskie Wąsk. i Katowice Wschodnie). | ||
+ | |||
+ | Nieczynny była już wtedy cały odcinek od podg Trójkąt Karb do stacji Paweł. Ciekawostką jest brak w tej tablicy wybranych posterunków, które były już wtedy nieczynne, jak Miasteczko Śląskie Wąsk., Nakło Śląskie Wąsk., Radzionków Wąsk., Ruda Wirek Nowowiejski Wąsk. i Strzybnica Wąsk. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 120: | Linia 164: | ||
=== Tablica 22 - Wykaz bocznic oraz torów ogólnego użytku na stacjach === | === Tablica 22 - Wykaz bocznic oraz torów ogólnego użytku na stacjach === | ||
+ | |||
+ | W tablicy 22, poza wykazem bocznic, można znaleźć podział sieci GKW w 1981 roku na rejony przewozów. Były wówczas 4 rejony: | ||
+ | # Maciejkowice | ||
+ | # Bytom Karb Wąsk. | ||
+ | # Poręba Wąsk. | ||
+ | # Rudy | ||
+ | Szczegółowy podział sieci GKW na rejony pokazany jest również na mapie dołączonej do wprowadzenia. | ||
<hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | <hovergallery maxhoverheight = 900 maxhoverwidth = 1200> | ||
Linia 177: | Linia 228: | ||
</hovergallery> | </hovergallery> | ||
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria:Teczki do opracowania]] |