Edytujesz Archiwum:Kolej elektryczna Kraków – Zakopane (1939)
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
'''Kolej elektryczna Kraków – Zakopane''' – publikacja opisująca zamysł poprawy połączenia Kraków – Zakopane poprzez budowę nowego odcinka Kraków Płaszów – Myślenice – Mszana Dolna oraz elektryfikację całej trasy. | '''Kolej elektryczna Kraków – Zakopane''' – publikacja opisująca zamysł poprawy połączenia Kraków – Zakopane poprzez budowę nowego odcinka Kraków Płaszów – Myślenice – Mszana Dolna oraz elektryfikację całej trasy. | ||
− | + | Książka zawiera 62 numerowane strony oraz 16 nienumerowanych fotografi obrazujących walory turystyczne okolic Zakopanego. Wiele opisów pozostaje aktualnych i niezwykle trafnych nawet mimo upływu wielu lat od pierwotnej publikacji w 1939 roku. | |
− | Publikacja została zakupiona i zeskanowana przez redaktora Enkolu celem jej popularyzacji. Ze względu na prawa autorskie, przedmowy napisanej przez Antoniego Götz-Okocimskiego | + | Publikacja została zakupiona i zeskanowana przez redaktora Enkolu celem jej popularyzacji. Ze względu na prawa autorskie, przedmowy napisanej przez Antoniego Götz-Okocimskiego, nie publikujemy jej w całości, a jedynie przytaczamy pierwsze zdanie dla oddania ducha przedmowy, w której zostały skrótowo przytoczone zalety idei kolei elektrycznej pod względem rozwoju turystyki i ogólniej gospodarki dla regionów zamieszkałych w dużej mierze przez małorolnych lub bezrolnych mieszkańców. Zagadnienia związane z prawami atorskimi zostały szczegółowo opisane w dyskusji artykułu. |
− | |||
− | Zagadnienia związane z prawami atorskimi zostały szczegółowo opisane w dyskusji artykułu | ||
− | |||
− | |||
__SPIS__ | __SPIS__ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Zawartość == | == Zawartość == | ||
Linia 56: | Linia 31: | ||
|} | |} | ||
− | + | | |
+ | |||
+ | | ||
=== Słowo wstępne prezesa Towarzystwa Górskich Kolei Elektrycznych === | === Słowo wstępne prezesa Towarzystwa Górskich Kolei Elektrycznych === | ||
Linia 101: | Linia 78: | ||
|} | |} | ||
− | + | | |
+ | |||
+ | | ||
=== Kolej elektryczna Kraków – Zakopane w organizmie gospodarczym województwa krakowskiego === | === Kolej elektryczna Kraków – Zakopane w organizmie gospodarczym województwa krakowskiego === | ||
Linia 155: | Linia 134: | ||
Ruch turystyczny przelotny opiera się oczywiście na szacunkach. Obliczenia oparte na zestawieniach statystycznych PKP odnośnie ilości przyjazdów i odjazdów na Podhale i z Podhala, przeliczane krytycznie przez Dr Leszczyckiego w jego pracy o planie regionalnym Podhala, przyjmują bardzo ostrożnie cyfrę 150.000 turystów rocznie li tylko dla Podhala. Podobna cyfra wynika z przeliczeń robionych przez inż. Kasynę w jego memoriale ekonomicznym w sprawie budowy kolei Kraków – Zakopane. Trzeba jednak stanowczo wziąć pod uwagę, że ta właśnie cyfra turystów przelotnych, tak silnie jak to wyżej wskazałem związana z szybkością przewozu kolejowego, jest tylko punktem wyjścia dla silnego rozwoju ilościowego, związanego z usprawnieniem komunikacji na linii Kraków – Zakopane przez jej elektryfikację. Skrócenie czasu jazdy i atrakcyjność samego przejazdu nową koleją wpłyną na niezwykle silne podniesienie się ilości turystów przelotnych na tej linii a tym samym i w całym jej zasięgu. | Ruch turystyczny przelotny opiera się oczywiście na szacunkach. Obliczenia oparte na zestawieniach statystycznych PKP odnośnie ilości przyjazdów i odjazdów na Podhale i z Podhala, przeliczane krytycznie przez Dr Leszczyckiego w jego pracy o planie regionalnym Podhala, przyjmują bardzo ostrożnie cyfrę 150.000 turystów rocznie li tylko dla Podhala. Podobna cyfra wynika z przeliczeń robionych przez inż. Kasynę w jego memoriale ekonomicznym w sprawie budowy kolei Kraków – Zakopane. Trzeba jednak stanowczo wziąć pod uwagę, że ta właśnie cyfra turystów przelotnych, tak silnie jak to wyżej wskazałem związana z szybkością przewozu kolejowego, jest tylko punktem wyjścia dla silnego rozwoju ilościowego, związanego z usprawnieniem komunikacji na linii Kraków – Zakopane przez jej elektryfikację. Skrócenie czasu jazdy i atrakcyjność samego przejazdu nową koleją wpłyną na niezwykle silne podniesienie się ilości turystów przelotnych na tej linii a tym samym i w całym jej zasięgu. | ||
− | Jeżeli uzmysłowimy sobie, że linia Kraków – Zakopane po elektryfikacji przechodzić będzie przez rejon myślenicki, przez najsilniejsze skupienie ruchu turystycznego w rejonie limanowskim – Mszanę, przez sam rejon rabczański, że będzie jedyną komunikacją kolejową dla rejonu pienińskiego, a wreszcie wejdzie do rejonu podtatrzańskiego, – jeżeli dalej zbadamy możliwe ulepszenia komunikacji z Krynicą i doliną Popradu przez wzięcie pod uwagę komunikacji przez zelektryfikowaną linię do Mszany, – jeżeli dalej zestawimy odległości od punktów centralnych poszczególnych zaplecz (Kraków, Katowice, Rzeszów, Łódź i Warszawa) do punktu mniej więcej środkowego dla zachodnio-karpackiego rejonu turystycznego jakim jest Rabka – ujrzymy pełnię zmian, szczególniej przez porównanie tych cyfr z cyframi dzisiejszego stanu rzeczy. (Patrz wykresy na | + | Jeżeli uzmysłowimy sobie, że linia Kraków – Zakopane po elektryfikacji przechodzić będzie przez rejon myślenicki, przez najsilniejsze skupienie ruchu turystycznego w rejonie limanowskim – Mszanę, przez sam rejon rabczański, że będzie jedyną komunikacją kolejową dla rejonu pienińskiego, a wreszcie wejdzie do rejonu podtatrzańskiego, – jeżeli dalej zbadamy możliwe ulepszenia komunikacji z Krynicą i doliną Popradu przez wzięcie pod uwagę komunikacji przez zelektryfikowaną linię do Mszany, – jeżeli dalej zestawimy odległości od punktów centralnych poszczególnych zaplecz (Kraków, Katowice, Rzeszów, Łódź i Warszawa) do punktu mniej więcej środkowego dla zachodnio-karpackiego rejonu turystycznego jakim jest Rabka – ujrzymy pełnię zmian, szczególniej przez porównanie tych cyfr z cyframi dzisiejszego stanu rzeczy. (Patrz wykresy na str. 47 i 49). |
Nie można również zapomnieć o jednej okoliczności. Dziś Myślenickie i Limanowskie (górna i dolna dolina Raby) są upośledzone i nierozwinięte. Myślenickie, mimo wszelkich warunków stania się podmiejskim letniskiem Krakowa – jest stosunkowo rzadko odwiedzane – ponieważ nie posiada żadnej w ogóle komunikacji kolejowej. Zachodnia Limanowszczyzna ma połączenia wybitnie niekorzystne. Przy przejściu nowej, zelektryfikowanej linii przez Myślenice i Mszanę – stolice tych rejonów, gdy Myślenice dostaną połączenie kolejowe a do Mszany będzie się jechać z Krakowa nie 210 a 60 minut, możliwości rozwoju tych wartościowych rejonów turystycznych powiększą się wybitnie. | Nie można również zapomnieć o jednej okoliczności. Dziś Myślenickie i Limanowskie (górna i dolna dolina Raby) są upośledzone i nierozwinięte. Myślenickie, mimo wszelkich warunków stania się podmiejskim letniskiem Krakowa – jest stosunkowo rzadko odwiedzane – ponieważ nie posiada żadnej w ogóle komunikacji kolejowej. Zachodnia Limanowszczyzna ma połączenia wybitnie niekorzystne. Przy przejściu nowej, zelektryfikowanej linii przez Myślenice i Mszanę – stolice tych rejonów, gdy Myślenice dostaną połączenie kolejowe a do Mszany będzie się jechać z Krakowa nie 210 a 60 minut, możliwości rozwoju tych wartościowych rejonów turystycznych powiększą się wybitnie. | ||
Linia 685: | Linia 664: | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Materiał archiwalny == | == Materiał archiwalny == | ||
− | |||
− | |||
'''Informacja:''' w celu powiększenia skanu tak, aby był czytelny, wystarczy najechać na wybrany obrazek kursorem myszy. Jeśli uzyskane w ten sposób powiększenie jest za duże należy przełączyć przeglądarkę w tryb pełnoekranowy naciskając klawisz funkcyjny <code>F11</code> lub odpowiednio zmniejszyć obraz korzystając z kombinacji klawiszy <code>CTRL-</code>. | '''Informacja:''' w celu powiększenia skanu tak, aby był czytelny, wystarczy najechać na wybrany obrazek kursorem myszy. Jeśli uzyskane w ten sposób powiększenie jest za duże należy przełączyć przeglądarkę w tryb pełnoekranowy naciskając klawisz funkcyjny <code>F11</code> lub odpowiednio zmniejszyć obraz korzystając z kombinacji klawiszy <code>CTRL-</code>. | ||
Linia 732: | Linia 672: | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_I.jpg|Okładka front | Kol_Elektr_KG-Zp_I.jpg|Okładka front | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_01.jpg|Strona 1 | Kol_Elektr_KG-Zp_01.jpg|Strona 1 | ||
− | Kol_Elektr_KG- | + | Kol_Elektr_KG-Zp_03a.jpg|Strona 3 |
Kol_Elektr_KG-Zp_04.jpg|Strona 4 | Kol_Elektr_KG-Zp_04.jpg|Strona 4 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_05.jpg|Strona 5 | Kol_Elektr_KG-Zp_05.jpg|Strona 5 | ||
Linia 746: | Linia 686: | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_15.jpg|Strona 15 | Kol_Elektr_KG-Zp_15.jpg|Strona 15 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_16.jpg|Strona 16 | Kol_Elektr_KG-Zp_16.jpg|Strona 16 | ||
− | Kol_Elektr_KG-Zp_16A.jpg|Ilustr. 1 po str. 16 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_16A.jpg|Ilustr. 1 po str. 16 - Kraków. Kościół Panny Marii. |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_16B.jpg|Ilustr. 2 po str. 16 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_16B.jpg|Ilustr. 2 po str. 16 - Pieniny. Zamek w Niedzicy |
Kol_Elektr_KG-Zp_17.jpg|Strona 17 | Kol_Elektr_KG-Zp_17.jpg|Strona 17 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_18.jpg|Strona 18 | Kol_Elektr_KG-Zp_18.jpg|Strona 18 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_19.jpg|Strona 19 - Roczna frekwencja | Kol_Elektr_KG-Zp_19.jpg|Strona 19 - Roczna frekwencja | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_20.jpg|Strona 20 | Kol_Elektr_KG-Zp_20.jpg|Strona 20 | ||
− | Kol_Elektr_KG-Zp_20A.jpg|Ilustr. 1 po str. 20 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_20A.jpg|Ilustr. 1 po str. 20 - Inwestycje zakopiańskie - kolejka na Kasprowy |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_20B.jpg|Ilustr. 2 po str. 20 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_20B.jpg|Ilustr. 2 po str. 20 - Inwestycje zakopiańskie - kolejka na Gubałówkę |
Kol_Elektr_KG-Zp_21.jpg|Strona 21 | Kol_Elektr_KG-Zp_21.jpg|Strona 21 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_22.jpg|Strona 22 | Kol_Elektr_KG-Zp_22.jpg|Strona 22 | ||
Linia 762: | Linia 702: | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_27.jpg|Strona 27 | Kol_Elektr_KG-Zp_27.jpg|Strona 27 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_28.jpg|Strona 28 | Kol_Elektr_KG-Zp_28.jpg|Strona 28 | ||
− | Kol_Elektr_KG-Zp_28A.jpg|Ilustr. 1 po str. 28 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_28A.jpg|Ilustr. 1 po str. 28 - Inwestycje zakopiańskie - stacja dolna kolejki na Kasprowy |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_28B.jpg|Ilustr. 2 po str. 28 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_28B.jpg|Ilustr. 2 po str. 28 - Inwestycje zakopiańskie - obserwatorium meteorologiczne na Kasprowym |
Kol_Elektr_KG-Zp_29.jpg|Strona 29 | Kol_Elektr_KG-Zp_29.jpg|Strona 29 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_30.jpg|Strona 30 | Kol_Elektr_KG-Zp_30.jpg|Strona 30 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_31.jpg|Strona 31 | Kol_Elektr_KG-Zp_31.jpg|Strona 31 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_32.jpg|Strona 32 | Kol_Elektr_KG-Zp_32.jpg|Strona 32 | ||
− | Kol_Elektr_KG-Zp_32A.jpg|Ilustr. 1 po str. 32 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_32A.jpg|Ilustr. 1 po str. 32 - Zakopane. Widok ogólny |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_32B.jpg|Ilustr. 2 po str. 32 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_32B.jpg|Ilustr. 2 po str. 32 - Inwestycje zakopiańskie - Stadion narciarski |
Kol_Elektr_KG-Zp_33.jpg|Strona 33 | Kol_Elektr_KG-Zp_33.jpg|Strona 33 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_34.jpg|Strona 34 | Kol_Elektr_KG-Zp_34.jpg|Strona 34 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_35.jpg|Strona 35 | Kol_Elektr_KG-Zp_35.jpg|Strona 35 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_36.jpg|Strona 36 | Kol_Elektr_KG-Zp_36.jpg|Strona 36 | ||
− | Kol_Elektr_KG-Zp_36A.jpg|Ilustr. 1 po str. 36 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_36A.jpg|Ilustr. 1 po str. 36 - Inwestycje zakopiańskie - restauracja na Gubałówce |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_36B.jpg|Ilustr. 2 po str. 36 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_36B.jpg|Ilustr. 2 po str. 36 - Inwestycje zakopiańskie - hotel turystyczny na Kalatówkach |
Kol_Elektr_KG-Zp_37.jpg|Strona 37 | Kol_Elektr_KG-Zp_37.jpg|Strona 37 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_38.jpg|Strona 38 | Kol_Elektr_KG-Zp_38.jpg|Strona 38 | ||
Linia 784: | Linia 724: | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_43.jpg|Strona 43 | Kol_Elektr_KG-Zp_43.jpg|Strona 43 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_44.jpg|Strona 44 | Kol_Elektr_KG-Zp_44.jpg|Strona 44 | ||
− | Kol_Elektr_KG-Zp_44A.jpg|Ilustr. 1 po str. 44 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_44A.jpg|Ilustr. 1 po str. 44 - Tatry. Wodospady w Roztoce |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_44B.jpg|Ilustr. 2 po str. 44 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_44B.jpg|Ilustr. 2 po str. 44 - Inwestycje zakopiańskie - Garaż L. P. T. |
Kol_Elektr_KG-Zp_45.jpg|Strona 45 | Kol_Elektr_KG-Zp_45.jpg|Strona 45 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_46.jpg|Strona 46 | Kol_Elektr_KG-Zp_46.jpg|Strona 46 | ||
Linia 798: | Linia 738: | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_55.jpg|Strona 55 | Kol_Elektr_KG-Zp_55.jpg|Strona 55 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_56.jpg|Strona 56 | Kol_Elektr_KG-Zp_56.jpg|Strona 56 | ||
− | Kol_Elektr_KG-Zp_56A.jpg|Ilustr. 1 po str. 56 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_56A.jpg|Ilustr. 1 po str. 56 - Jaworzyna w Tatrach |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_56B.jpg|Ilustr. 2 po str. 56 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_56B.jpg|Ilustr. 2 po str. 56 - Pieniny. Inhalatorium w Szczawnicy |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_56C.jpg|Ilustr. 3 po str. 56 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_56C.jpg|Ilustr. 3 po str. 56 - Pieniny. Przełom Dunajca |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_56D.jpg|Ilustr. 4 po str. 56 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_56D.jpg|Ilustr. 4 po str. 56 - Rabka. Nowe dzielnice willowe |
Kol_Elektr_KG-Zp_57.jpg|Strona 57 | Kol_Elektr_KG-Zp_57.jpg|Strona 57 | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_58.jpg|Strona 58 | Kol_Elektr_KG-Zp_58.jpg|Strona 58 | ||
− | Kol_Elektr_KG-Zp_59.jpg|Strona 59 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_59.jpg|Strona 59 - Spis treści |
− | Kol_Elektr_KG-Zp_61.jpg|Strona 61 | + | Kol_Elektr_KG-Zp_61.jpg|Strona 61 - Źródła |
Kol_Elektr_KG-Zp_IV.jpg|Okładka tył | Kol_Elektr_KG-Zp_IV.jpg|Okładka tył | ||
</hovergallery> | </hovergallery> | ||
− | |||
− | |||
− |