Edytujesz Archiwum:Kolej elektryczna Kraków – Zakopane (1939)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
{{Teczka w archiwum
 
|Tytuł teczki=Kolej elektryczna Kraków – Zakopane
 
|Data początkowa=1939
 
|Data końcowa=1939
 
|Sygnatura teczki=AT-00095
 
|Słowa kluczowe=linie kolejowe, gospodarka
 
}}
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_I.jpg|thumb|right|360px|Strona tytułowa książki]]
 
 
 
'''Kolej elektryczna Kraków – Zakopane''' – publikacja opisująca zamysł poprawy połączenia Kraków – Zakopane poprzez budowę nowego odcinka Kraków Płaszów – Myślenice – Mszana Dolna oraz elektryfikację całej trasy.
 
'''Kolej elektryczna Kraków – Zakopane''' – publikacja opisująca zamysł poprawy połączenia Kraków – Zakopane poprzez budowę nowego odcinka Kraków Płaszów – Myślenice – Mszana Dolna oraz elektryfikację całej trasy.
  
Najbardziej prawdopodobnym autorem książki jest inż. Jan Brzozowski (1883-1941).
+
Książka zawiera 62 numerowane strony oraz 16 nienumerowanych fotografi obrazujących walory turystyczne okolic Zakopanego. Wiele opisów pozostaje aktualnych i niezwykle trafnych nawet mimo upływu wielu lat od pierwotnej publikacji w 1939 roku.
  
Publikacja została zakupiona i zeskanowana przez redaktora Enkolu celem jej popularyzacji. Ze względu na prawa autorskie, przedmowy napisanej przez Antoniego Götz-Okocimskiego (1895-1962), nie publikujemy jej w całości, a jedynie przytaczamy pierwsze zdanie, zgodnie z prawem cytatu, dla oddania ducha przedmowy. Pozostała część przedmowy skrótowo opisuje zalety idei kolei elektrycznej pod względem rozwoju turystyki i ogólniej gospodarki dla regionów zamieszkałych w dużej mierze przez małorolnych lub bezrolnych mieszkańców.
+
Publikacja została zakupiona i zeskanowana przez redaktora Enkolu celem jej popularyzacji. Ze względu na prawa autorskie, przedmowy napisanej przez Antoniego Götz-Okocimskiego, nie publikujemy jej w całości, a jedynie przytaczamy pierwsze zdanie dla oddania ducha przedmowy, w której zostały skrótowo przytoczone zalety idei kolei elektrycznej pod względem rozwoju turystyki i ogólniej gospodarki dla regionów zamieszkałych w dużej mierze przez małorolnych lub bezrolnych mieszkańców. Zagadnienia związane z prawami atorskimi zostały szczegółowo opisane w dyskusji artykułu.
 
 
Zagadnienia związane z prawami atorskimi zostały szczegółowo opisane w dyskusji artykułu.
 
 
 
Opisywany w publikacji proponowany przebieg linii przechodzi prawie w linii prostej od krakowskiego Płaszowa, przez Myślenice aż do Mszany Dolnej. Jest to przebieg bardziej wysunięty na zachód i dłuższy od projektowanej współcześnie linii zwanej jako "Podłęże-Piekiełko". Prowadzone prace projektowe nad nowym połączeniem dowodzi, że wiele opisów zawartych w publikacji pozostaje aktualnych i niezwykle trafnych nawet mimo upływu wielu lat od pierwotnej publikacji w 1939 roku.
 
  
 
__SPIS__
 
__SPIS__
 
== Opis fizyczny ==
 
 
Książka jest formatu ~20,3 x 28,2 x 0,8 cm. Posiada miękką okładkę oraz 80 stron wykonanych jako 4 składki zszyte nicią i sklejone razem w jeden blok.
 
 
W ramach każdej składki znajdziemy 4 arkusze treści. Dodatkowo w składce drugiej znajdziemy 2 arkusze zdjęć, zaś w kolejnych składkach po jednym arkuszu fotografii. Taki układ skutkuje występowaniem 64 stronami, (które zasadniczo są numerowane od 3 do 57), gdzie treść została zawarta na stronach 3 ÷ 58, pierwsza strona jest stroną tytułową, na końcu są kartki zadrukowane jednostronnie ze spisem treści oraz wykazem źródeł, a także jedna kartka obustronnie pusta. Treść uzupełniają 3 tabele oraz 12 rycin w postaci map, schematów czy wykresów. Rycina przedstawiająca mapę z trasą opisywanego połączenia została opublikowana zarówno na stronie [[:Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_08.jpg|8]] jak i [[:Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_34.jpg|34]].
 
 
Wśród numerowanych stron występuje 8 kartek zawierających, na nienumerowanych stronach, obustronnie wydrukowane fotografie obrazujące walory turystyczne okolic Zakopanego.
 
 
Blok ze składek jest przyklejony bezpośrednio do grzbietu okładki bez pośrednictwa kapitałki.
 
 
Całość została wydana na eleganckim papierze o podwyższonej gramaturze (ok. 150 g/m²).
 
  
 
== Zawartość ==
 
== Zawartość ==
Linia 56: Linia 31:
 
|}
 
|}
  
{{clear}}
+
   
 +
 
 +
   
  
 
=== Słowo wstępne prezesa Towarzystwa Górskich Kolei Elektrycznych ===
 
=== Słowo wstępne prezesa Towarzystwa Górskich Kolei Elektrycznych ===
Linia 101: Linia 78:
 
|}
 
|}
  
{{clear}}
+
   
 +
 
 +
   
  
 
=== Kolej elektryczna Kraków – Zakopane w organizmie gospodarczym województwa krakowskiego ===
 
=== Kolej elektryczna Kraków – Zakopane w organizmie gospodarczym województwa krakowskiego ===
Linia 155: Linia 134:
 
    Ruch turystyczny przelotny opiera się oczywiście na szacunkach. Obliczenia oparte na zestawieniach statystycznych PKP odnośnie ilości przyjazdów i odjazdów na Podhale i z Podhala, przeliczane krytycznie przez Dr Leszczyckiego w jego pracy o planie regionalnym Podhala, przyjmują bardzo ostrożnie cyfrę 150.000 turystów rocznie li tylko dla Podhala. Podobna cyfra wynika z przeliczeń robionych przez inż. Kasynę w jego memoriale ekonomicznym w sprawie budowy kolei Kraków – Zakopane. Trzeba jednak stanowczo wziąć pod uwagę, że ta właśnie cyfra turystów przelotnych, tak silnie jak to wyżej wskazałem związana z szybkością przewozu kolejowego, jest tylko punktem wyjścia dla silnego rozwoju ilościowego, związanego z usprawnieniem komunikacji na linii Kraków – Zakopane przez jej elektryfikację. Skrócenie czasu jazdy i atrakcyjność samego przejazdu nową koleją wpłyną na niezwykle silne podniesienie się ilości turystów przelotnych na tej linii a tym samym i w całym jej zasięgu.
 
    Ruch turystyczny przelotny opiera się oczywiście na szacunkach. Obliczenia oparte na zestawieniach statystycznych PKP odnośnie ilości przyjazdów i odjazdów na Podhale i z Podhala, przeliczane krytycznie przez Dr Leszczyckiego w jego pracy o planie regionalnym Podhala, przyjmują bardzo ostrożnie cyfrę 150.000 turystów rocznie li tylko dla Podhala. Podobna cyfra wynika z przeliczeń robionych przez inż. Kasynę w jego memoriale ekonomicznym w sprawie budowy kolei Kraków – Zakopane. Trzeba jednak stanowczo wziąć pod uwagę, że ta właśnie cyfra turystów przelotnych, tak silnie jak to wyżej wskazałem związana z szybkością przewozu kolejowego, jest tylko punktem wyjścia dla silnego rozwoju ilościowego, związanego z usprawnieniem komunikacji na linii Kraków – Zakopane przez jej elektryfikację. Skrócenie czasu jazdy i atrakcyjność samego przejazdu nową koleją wpłyną na niezwykle silne podniesienie się ilości turystów przelotnych na tej linii a tym samym i w całym jej zasięgu.
  
    Jeżeli uzmysłowimy sobie, że linia Kraków – Zakopane po elektryfikacji przechodzić będzie przez rejon myślenicki, przez najsilniejsze skupienie ruchu turystycznego w rejonie limanowskim – Mszanę, przez sam rejon rabczański, że będzie jedyną komunikacją kolejową dla rejonu pienińskiego, a wreszcie wejdzie do rejonu podtatrzańskiego, – jeżeli dalej zbadamy możliwe ulepszenia komunikacji z Krynicą i doliną Popradu przez wzięcie pod uwagę komunikacji przez zelektryfikowaną linię do Mszany, – jeżeli dalej zestawimy odległości od punktów centralnych poszczególnych zaplecz (Kraków, Katowice, Rzeszów, Łódź i Warszawa) do punktu mniej więcej środkowego dla zachodnio-karpackiego rejonu turystycznego jakim jest Rabka – ujrzymy pełnię zmian, szczególniej przez porównanie tych cyfr z cyframi dzisiejszego stanu rzeczy. (Patrz wykresy na [[:Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_47.jpg|str. 47]] i [[:Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_49.jpg|49]]).
+
    Jeżeli uzmysłowimy sobie, że linia Kraków – Zakopane po elektryfikacji przechodzić będzie przez rejon myślenicki, przez najsilniejsze skupienie ruchu turystycznego w rejonie limanowskim – Mszanę, przez sam rejon rabczański, że będzie jedyną komunikacją kolejową dla rejonu pienińskiego, a wreszcie wejdzie do rejonu podtatrzańskiego, – jeżeli dalej zbadamy możliwe ulepszenia komunikacji z Krynicą i doliną Popradu przez wzięcie pod uwagę komunikacji przez zelektryfikowaną linię do Mszany, – jeżeli dalej zestawimy odległości od punktów centralnych poszczególnych zaplecz (Kraków, Katowice, Rzeszów, Łódź i Warszawa) do punktu mniej więcej środkowego dla zachodnio-karpackiego rejonu turystycznego jakim jest Rabka – ujrzymy pełnię zmian, szczególniej przez porównanie tych cyfr z cyframi dzisiejszego stanu rzeczy. (Patrz wykresy na str. 47 i 49).
  
 
    Nie można również zapomnieć o jednej okoliczności. Dziś Myślenickie i Limanowskie (górna i dolna dolina Raby) są upośledzone i nierozwinięte. Myślenickie, mimo wszelkich warunków stania się podmiejskim letniskiem Krakowa – jest stosunkowo rzadko odwiedzane – ponieważ nie posiada żadnej w ogóle komunikacji kolejowej. Zachodnia Limanowszczyzna ma połączenia wybitnie niekorzystne. Przy przejściu nowej, zelektryfikowanej linii przez Myślenice i Mszanę – stolice tych rejonów, gdy Myślenice dostaną połączenie kolejowe a do Mszany będzie się jechać z Krakowa nie 210 a 60 minut, możliwości rozwoju tych wartościowych rejonów turystycznych powiększą się wybitnie.
 
    Nie można również zapomnieć o jednej okoliczności. Dziś Myślenickie i Limanowskie (górna i dolna dolina Raby) są upośledzone i nierozwinięte. Myślenickie, mimo wszelkich warunków stania się podmiejskim letniskiem Krakowa – jest stosunkowo rzadko odwiedzane – ponieważ nie posiada żadnej w ogóle komunikacji kolejowej. Zachodnia Limanowszczyzna ma połączenia wybitnie niekorzystne. Przy przejściu nowej, zelektryfikowanej linii przez Myślenice i Mszanę – stolice tych rejonów, gdy Myślenice dostaną połączenie kolejowe a do Mszany będzie się jechać z Krakowa nie 210 a 60 minut, możliwości rozwoju tych wartościowych rejonów turystycznych powiększą się wybitnie.
Linia 685: Linia 664:
 
|}
 
|}
  
 
== Opisy ilustracji ==
 
 
Równolegle do treści pisanej, warte omówienia są zamieszczone na nienumerowanych stronach zdjęcia.
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_16A_Z.jpg|thumb|left|500px|Pomiędzy pomnikiem Mickiewicza i kościołem Najświętszej Marii Panny, widoczny jest układ torów wąskotorowych (900 mm) tramwajów elektrycznych. Układ torów wąskotorowych i brak wiaty przystankowej wskazuje na lata 30. Niestety na zdjęciu nie widać, żadnego tramwaju wąskotorowego, na którym moglibyśmy zobaczyć łyżkowy odbierak prądu. Widoczny po lewej stronie zdjęcia tramwaj jadący od strony ulicy Mikołajskiej jest tramwajem normalnotorowym typu SN1, korzystającym z odbieraka typu „Lira” wedle patentu firmy Siemens.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 50.061607985425994, 19.93752516235533 - Zdjęcie dokładnie zrobione jest z balkonu kawiarni w Sukiennicach.]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_16B_Z.jpg|thumb|right|500px|Dość zagadkowe jest umieszczenie zdjęcia zamku w Niedzicy w opracowaniu dotyczącym linii kolejowej Kraków-Zakopane. Ani ten zamek nie leży w sąsiedztwie opisywanej linii kolejowej, ani nie był w czasie powstawania publikacji dostępny dla zwiedzających.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.421744777847124, 20.319027669580194]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_20A_Z.jpg|thumb|left|500px|Kolej linowa na Kasprowy Wierch powstała z inicjatywy prezesa Polskiego Związku Narciarskiego i wiceministra transportu inż. Aleksandra Bobkowskiego. Studia terenowe i pomiary, na zlecenie Ministerstwa Komunikacji, wykonało Centralne Biuro Studiów i Projektów PKP Udziałowcami były: Polskie Koleje Państwowe, Liga Popierania Turystyki, Polskie Biuro Podróży "Orbis", Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa oraz Stocznia Gdańska.]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_20B_Z.jpg|thumb|right|500px|Kolej linowo-terenowa na Gubałówką została zbudowana w 1938 roku na zlecenie Ligi Popierania Turystyki. Na zdjęciu widać oba wagoniki kolei z charakterystycznymi literami L.P.T.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.30067500965363, 19.939465167359035]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_28A_Z.jpg|thumb|left|500px|Na pierwszym planie uchwycono autobus marki PZInż Komunikacji Samochodowej Polskich Kolei Państwowych.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.26977675731983, 19.979929332813096]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_28B_Z.jpg|thumb|right|500px|Obserwatorium meteorologiczne na Kasprowym<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.23263393773762, 19.982373268568736]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_32A_Z.jpg|thumb|left|500px|Zakopane. Widok ogólny<br>Widok najprawdopodobniej uchwycony ze zbocza Gubałówki]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_32B_Z.jpg|thumb|right|500px|Stadion narciarski<br>Zdjęcie w rzeczywistości przedstawia skocznię narciarską na Wielkiej Krokwi<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.2807628551993, 19.965422080009667]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_36A_Z.jpg|thumb|left|500px|Restauracja na Gubałówce<br>Widoczna restauracja znajduje się obok górnej stacji kolei liniowo-terenowej na Gubałówkę.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.306351613939505, 19.933203398143686]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_36B_Z.jpg|thumb|right|500px|Hotel górski PTTK Kalatówki otwarty w 1938 roku<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.26026568308095, 19.967728960302587]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_44A_Z.jpg|thumb|left|500px|Wodospady w Roztoce<br>Zdjęcie przedstawia Wodogrzmoty Mickiewicza<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.235015393293246, 20.090413317090913]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_44B_Z.jpg|thumb|right|500px|Garaż L. P. T.<br>Na zdjęciu widać jeszcze nie ukończone w pełni (brak okien w ostatnich kondygnacjach) garaży Ligi Popierania Turystyki, które po zostały dokończone dopiero w 1939 roku. Po II Wojnie światowej, garaże przejęło przedsiębiorstwo PKS, które przy ul. Nowotarskiej 24 miało swoją bazę techniczną. W 2008 roku budynek garaży został zaburzony, zaś na zwolnionym miejscu powstał nowoczesny apartamentowiec. Widoczny na drugim planie budynek zachował się, zaś jego adres to ul. Nowotarska 26a.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.301266407120266, 19.95628821893925]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_56A_Z.jpg|thumb|left|500px|Jaworzyna w Tatrach<br> Zdjęcie krajobrazowe – lokalizacja nie ustalona]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_56B_Z.jpg|thumb|right|500px|Pieniny. Inhalatorium w Szczawnicy<br>Zdjęcie ukończonego w 1936 roku Inhalatorium w Szczawnicy ukazuje podobnie jak zdjęcie zamku w Niedzicy, dalsze okolice.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.42812818231363, 20.487587734859144]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_56C_Z.jpg|thumb|left|500px|Pieniny. Przełom Dunajca<br>Jak wynika ze zdjęcia, spływy Dunajcem stanowiły atrakcję turystyczną już w czasie przygotowywania publikacji.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.41768441985546, 20.432090668506]]
 
 
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_56D_Z.jpg|thumb|right|500px|Rabka. Nowe dzielnice willowe<br>Ukazanie nowych dzielnic willowych w Rabce należy rozpatrywać jako ilustrację do opisywanego w książce potencjału rozwoju miejscowości, które po uzyskaniu lepszego dojazdy do Krakowa mogłyby rozwinąć się w mieszkaniowe zaplecze dla Krakowa.]]
 
{{clear}}
 
  
 
== Materiał archiwalny ==
 
== Materiał archiwalny ==
 
Przy skanowaniu pominięto strony puste lub zawierające pojedyńcze znaki nie mające istotnego wpływu na odbiór całości.
 
  
 
'''Informacja:''' w celu powiększenia skanu tak, aby był czytelny, wystarczy najechać na wybrany obrazek kursorem myszy. Jeśli uzyskane w ten sposób powiększenie jest za duże należy przełączyć przeglądarkę w tryb pełnoekranowy naciskając klawisz funkcyjny <code>F11</code> lub odpowiednio zmniejszyć obraz korzystając z kombinacji klawiszy <code>CTRL-</code>.
 
'''Informacja:''' w celu powiększenia skanu tak, aby był czytelny, wystarczy najechać na wybrany obrazek kursorem myszy. Jeśli uzyskane w ten sposób powiększenie jest za duże należy przełączyć przeglądarkę w tryb pełnoekranowy naciskając klawisz funkcyjny <code>F11</code> lub odpowiednio zmniejszyć obraz korzystając z kombinacji klawiszy <code>CTRL-</code>.
Linia 808: Linia 748:
 
Kol_Elektr_KG-Zp_IV.jpg|Okładka tył
 
Kol_Elektr_KG-Zp_IV.jpg|Okładka tył
 
</hovergallery>
 
</hovergallery>
 
[[Kategoria:Publikacja cyfrowa]]
 
[[Kategoria:Książki (archiwum)]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)