Edytujesz Archiwum:Kolej elektryczna Kraków – Zakopane (1939)
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
Najbardziej prawdopodobnym autorem książki jest inż. Jan Brzozowski (1883-1941). | Najbardziej prawdopodobnym autorem książki jest inż. Jan Brzozowski (1883-1941). | ||
− | Publikacja została zakupiona i zeskanowana przez redaktora Enkolu celem jej popularyzacji. Ze względu na prawa autorskie, przedmowy napisanej przez Antoniego Götz-Okocimskiego (1895-1962), nie publikujemy jej w całości, a jedynie przytaczamy pierwsze zdanie | + | Publikacja została zakupiona i zeskanowana przez redaktora Enkolu celem jej popularyzacji. Ze względu na prawa autorskie, przedmowy napisanej przez Antoniego Götz-Okocimskiego (1895-1962), nie publikujemy jej w całości, a jedynie przytaczamy pierwsze zdanie dla oddania ducha przedmowy, w której zostały skrótowo przytoczone zalety idei kolei elektrycznej pod względem rozwoju turystyki i ogólniej gospodarki dla regionów zamieszkałych w dużej mierze przez małorolnych lub bezrolnych mieszkańców. Zagadnienia związane z prawami atorskimi zostały szczegółowo opisane w dyskusji artykułu. |
− | |||
− | Zagadnienia związane z prawami atorskimi zostały szczegółowo opisane w dyskusji artykułu. | ||
Opisywany w publikacji proponowany przebieg linii przechodzi prawie w linii prostej od krakowskiego Płaszowa, przez Myślenice aż do Mszany Dolnej. Jest to przebieg bardziej wysunięty na zachód i dłuższy od projektowanej współcześnie linii zwanej jako "Podłęże-Piekiełko". Prowadzone prace projektowe nad nowym połączeniem dowodzi, że wiele opisów zawartych w publikacji pozostaje aktualnych i niezwykle trafnych nawet mimo upływu wielu lat od pierwotnej publikacji w 1939 roku. | Opisywany w publikacji proponowany przebieg linii przechodzi prawie w linii prostej od krakowskiego Płaszowa, przez Myślenice aż do Mszany Dolnej. Jest to przebieg bardziej wysunięty na zachód i dłuższy od projektowanej współcześnie linii zwanej jako "Podłęże-Piekiełko". Prowadzone prace projektowe nad nowym połączeniem dowodzi, że wiele opisów zawartych w publikacji pozostaje aktualnych i niezwykle trafnych nawet mimo upływu wielu lat od pierwotnej publikacji w 1939 roku. | ||
Linia 24: | Linia 22: | ||
Książka jest formatu ~20,3 x 28,2 x 0,8 cm. Posiada miękką okładkę oraz 80 stron wykonanych jako 4 składki zszyte nicią i sklejone razem w jeden blok. | Książka jest formatu ~20,3 x 28,2 x 0,8 cm. Posiada miękką okładkę oraz 80 stron wykonanych jako 4 składki zszyte nicią i sklejone razem w jeden blok. | ||
− | W ramach każdej składki znajdziemy 4 arkusze treści. Dodatkowo w składce drugiej znajdziemy 2 arkusze zdjęć, zaś w kolejnych składkach po jednym arkuszu fotografii. Taki układ skutkuje występowaniem 64 stronami, (które zasadniczo są numerowane od 3 do 57), gdzie treść została zawarta na stronach | + | W ramach każdej składki znajdziemy 4 arkusze treści. Dodatkowo w składce drugiej znajdziemy 2 arkusze zdjęć, zaś w kolejnych składkach po jednym arkuszu fotografii. Taki układ skutkuje występowaniem 64 stronami, (które zasadniczo są numerowane od 3 do 57), gdzie treść została zawarta na stronach 2 ÷ 58, pierwsza strona jest stroną tytułową, na końcu są kartki zadrukowane jednostronnie ze spisem treści oraz wykazem źródeł, a także jedna kartka obustronnie pusta. Wśród numerowanych stron występują nienumerowane kartki z fotografiami obrazującymi walory turystyczne okolic Zakopanego. |
− | |||
− | Wśród numerowanych stron | ||
Blok ze składek jest przyklejony bezpośrednio do grzbietu okładki bez pośrednictwa kapitałki. | Blok ze składek jest przyklejony bezpośrednio do grzbietu okładki bez pośrednictwa kapitałki. | ||
Linia 56: | Linia 52: | ||
|} | |} | ||
− | + | | |
+ | |||
+ | | ||
=== Słowo wstępne prezesa Towarzystwa Górskich Kolei Elektrycznych === | === Słowo wstępne prezesa Towarzystwa Górskich Kolei Elektrycznych === | ||
Linia 101: | Linia 99: | ||
|} | |} | ||
− | + | | |
+ | |||
+ | | ||
=== Kolej elektryczna Kraków – Zakopane w organizmie gospodarczym województwa krakowskiego === | === Kolej elektryczna Kraków – Zakopane w organizmie gospodarczym województwa krakowskiego === | ||
Linia 687: | Linia 687: | ||
== Opisy ilustracji == | == Opisy ilustracji == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Materiał archiwalny == | == Materiał archiwalny == | ||
Linia 808: | Linia 773: | ||
Kol_Elektr_KG-Zp_IV.jpg|Okładka tył | Kol_Elektr_KG-Zp_IV.jpg|Okładka tył | ||
</hovergallery> | </hovergallery> | ||
− | |||
− | |||
− |