Edytujesz Archiwum:Kolej elektryczna Kraków – Zakopane (1939)
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
Najbardziej prawdopodobnym autorem książki jest inż. Jan Brzozowski (1883-1941). | Najbardziej prawdopodobnym autorem książki jest inż. Jan Brzozowski (1883-1941). | ||
− | Publikacja została zakupiona i zeskanowana przez redaktora Enkolu celem jej popularyzacji. Ze względu na prawa autorskie, przedmowy napisanej przez Antoniego Götz-Okocimskiego (1895-1962), nie publikujemy jej w całości, a jedynie przytaczamy pierwsze zdanie | + | Publikacja została zakupiona i zeskanowana przez redaktora Enkolu celem jej popularyzacji. Ze względu na prawa autorskie, przedmowy napisanej przez Antoniego Götz-Okocimskiego (1895-1962), nie publikujemy jej w całości, a jedynie przytaczamy pierwsze zdanie dla oddania ducha przedmowy, w której zostały skrótowo przytoczone zalety idei kolei elektrycznej pod względem rozwoju turystyki i ogólniej gospodarki dla regionów zamieszkałych w dużej mierze przez małorolnych lub bezrolnych mieszkańców. Zagadnienia związane z prawami atorskimi zostały szczegółowo opisane w dyskusji artykułu. |
− | |||
− | Zagadnienia związane z prawami atorskimi zostały szczegółowo opisane w dyskusji artykułu. | ||
Opisywany w publikacji proponowany przebieg linii przechodzi prawie w linii prostej od krakowskiego Płaszowa, przez Myślenice aż do Mszany Dolnej. Jest to przebieg bardziej wysunięty na zachód i dłuższy od projektowanej współcześnie linii zwanej jako "Podłęże-Piekiełko". Prowadzone prace projektowe nad nowym połączeniem dowodzi, że wiele opisów zawartych w publikacji pozostaje aktualnych i niezwykle trafnych nawet mimo upływu wielu lat od pierwotnej publikacji w 1939 roku. | Opisywany w publikacji proponowany przebieg linii przechodzi prawie w linii prostej od krakowskiego Płaszowa, przez Myślenice aż do Mszany Dolnej. Jest to przebieg bardziej wysunięty na zachód i dłuższy od projektowanej współcześnie linii zwanej jako "Podłęże-Piekiełko". Prowadzone prace projektowe nad nowym połączeniem dowodzi, że wiele opisów zawartych w publikacji pozostaje aktualnych i niezwykle trafnych nawet mimo upływu wielu lat od pierwotnej publikacji w 1939 roku. | ||
Linia 690: | Linia 688: | ||
Równolegle do treści pisanej, warte omówienia są zamieszczone na nienumerowanych stronach zdjęcia. | Równolegle do treści pisanej, warte omówienia są zamieszczone na nienumerowanych stronach zdjęcia. | ||
− | [[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_16A_Z.jpg|thumb|left|500px|Pomiędzy pomnikiem | + | [[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_16A_Z.jpg|thumb|left|500px|Pomiędzy pomnikiem Mickiewicz i kościołem Mariackim widoczny jest układ torów wąskotorowych (900 mm) tramwajów elektrycznych. Niestety na zdjęciu nie widać, żadnego tramwaju wąskotorowego, na którym moglibyśmy zobaczyć łyżkowy odbierak prądu. Widoczny po lewej stronie zdjęcia tramwaj jadący od strony ulicy Mikołajskiej jest tramwajem normalnotorowym korzystającym z odbieraka typy „Lira” wedle patentu firmy Siemens. Widoczny na zdjęciu wagon prawdopodobnie jest typy SN2, czyli typu który dopiero wchodził do eksploatacji w czasie wykonania zdjęcia.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 50.061607985425994, 19.93752516235533]] |
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_16B_Z.jpg|thumb|right|500px|Dość zagadkowe jest umieszczenie zdjęcia zamku w Niedzicy w opracowaniu dotyczącym linii kolejowej Kraków-Zakopane. Ani ten zamek nie leży w sąsiedztwie opisywanej linii kolejowej, ani nie był w czasie powstawania publikacji dostępny dla zwiedzających.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.421744777847124, 20.319027669580194]] | [[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_16B_Z.jpg|thumb|right|500px|Dość zagadkowe jest umieszczenie zdjęcia zamku w Niedzicy w opracowaniu dotyczącym linii kolejowej Kraków-Zakopane. Ani ten zamek nie leży w sąsiedztwie opisywanej linii kolejowej, ani nie był w czasie powstawania publikacji dostępny dla zwiedzających.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.421744777847124, 20.319027669580194]] | ||
Linia 698: | Linia 696: | ||
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_20B_Z.jpg|thumb|right|500px|Kolej linowo-terenowa na Gubałówką została zbudowana w 1938 roku na zlecenie Ligi Popierania Turystyki. Na zdjęciu widać oba wagoniki kolei z charakterystycznymi literami L.P.T.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.30067500965363, 19.939465167359035]] | [[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_20B_Z.jpg|thumb|right|500px|Kolej linowo-terenowa na Gubałówką została zbudowana w 1938 roku na zlecenie Ligi Popierania Turystyki. Na zdjęciu widać oba wagoniki kolei z charakterystycznymi literami L.P.T.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.30067500965363, 19.939465167359035]] | ||
− | [[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_28A_Z.jpg|thumb|left|500px|Na pierwszym planie uchwycono autobus | + | [[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_28A_Z.jpg|thumb|left|500px|Na pierwszym planie uchwycono autobus Polskich Kolei Państwowych.<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.26977675731983, 19.979929332813096]] |
[[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_28B_Z.jpg|thumb|right|500px|Obserwatorium meteorologiczne na Kasprowym<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.23263393773762, 19.982373268568736]] | [[Plik:Kol_Elektr_KG-Zp_28B_Z.jpg|thumb|right|500px|Obserwatorium meteorologiczne na Kasprowym<br>Prawdopodobna pozycja fotografa: 49.23263393773762, 19.982373268568736]] |