Edytujesz Bytom Karb Wąskotorowy
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 3: | Linia 3: | ||
|Ostatnia nazwa=Bytom Karb Wąskotorowy | |Ostatnia nazwa=Bytom Karb Wąskotorowy | ||
|Ostatni rodzaj=stacja | |Ostatni rodzaj=stacja | ||
− | |||
|Rok utworzenia=1853 | |Rok utworzenia=1853 | ||
|Kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | |Kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | ||
|Lokalizacja=Bytom | |Lokalizacja=Bytom | ||
− | |||
|Współrzędne geograficzne=50°20'55.7"N 18°53'12.3"E | |Współrzędne geograficzne=50°20'55.7"N 18°53'12.3"E | ||
|Peron=Tak | |Peron=Tak | ||
Linia 13: | Linia 11: | ||
|Budynek stacyjny=Tak | |Budynek stacyjny=Tak | ||
|Lokomotywownia=Tak | |Lokomotywownia=Tak | ||
− | |Nazwa={{Pw nazwa | + | |Nazwa={{Pw nazwa}} |
− | |Rodzaj={{Pw rodzaj | + | |Rodzaj={{Pw rodzaj}} |
− | |Linia={{Pw linia | + | |Linia={{Pw linia}} |
}} | }} | ||
+ | '''Bytom Karb Wąskotorowy''' – główna i największa zachowana [[stacja kolejowa|stacja]] [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. | ||
+ | |||
+ | __TOC__ | ||
+ | |||
+ | == Opis stacji == | ||
+ | |||
+ | Układ torowy stacji składa się z 22 torów w tym 1 toru głównego zasadniczego, 7 torów głównych dodatkowych, 5 torów trakcyjnych oraz kilku torów specjalnego przeznaczenia o łącznej długości przekraczającej 4 km. | ||
+ | |||
+ | Stacja wyposażona była w scentralizowane mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym nastawiane pierwotnie z dwóch nastawni. Stacja ta pierwotnie posiadała 3 semafory kształtowe i 2 semafory świetlne, jednak z czasem wszystkie semafory kształtowe zostały zastąpione semaforami świetlnymi. Po sygnalizacji kształtowej została pamiątka w postaci niedawno przywróconej do sprawności Tarczy Zaporowej przy wyjeździe z lokomotywowni. Stacja była podzielona na 2 okręgi nastawcze: dysponujący BKw oraz wykonawczy BKw1. Obecnie w okręgu BKw1 sprawne są 2 rozjazdy z napędem ręcznym. Sam budynek nastawni jest własnością NZ Katowice i jest on zamurowany. Stan okręgu dysponującego jest o wiele lepszy. Nastawnia dysponująca BKw została odnowiona w 2007 roku, we wnętrzu zostały wszystkie urządzenia SRK. Obecnie rozjazdy w torach 1, 2 i 3 mają podwójny sposób nastawiania. Zasadniczo nastawiane są ręcznie ze względów ekonomicznych, jednak podczas wzmożonego ruchu są one nastawiane na drodze mechanicznej z nastawni BKw. Na dzień 27.08.2013 roku nastawnia steruje 6 rozjazdami(oryginalnie było ich 18), Tarczą zaporową oraz semaforem wyjazdowym. | ||
+ | |||
+ | Do dziś na stacji przetrwały następujące budynki i budowle: | ||
+ | * pięciostanowiskowa [[lokomotywownia]] prostokątna | ||
+ | * budynek biurowy | ||
+ | * posterunek technicznej rewizji wagonów (zaadaptowany na posterunek ochrony) | ||
+ | * budynek odcinka drogowego | ||
+ | * zdewastowany w wyniku podpalenia budynek stacyjny | ||
+ | * garaż drezyn | ||
+ | * ruiny magazynów | ||
+ | * [[nastawnia (kolejnictwo)|nastawnia dysponująca]] | ||
+ | * [[wieża wodna]] | ||
+ | * [[żuraw wodny]] | ||
+ | * wieża piaskowa wraz z urządzeniami do suszenia piasku | ||
+ | |||
+ | Nastawnia wykonawcza została rozebrana na zlecenie PKP SA - Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach w grudniu 2015. | ||
+ | |||
+ | == Wykaz wszystkich spalinowych pojazdów trakcyjnych, które kiedykolwiek stacjonowały na stacji Bytom Karb Wąskotorowy == | ||
+ | |||
+ | {{Lw kwerenda wg stacji|stacja=Bytom Karb Wąskotorowy}} | ||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* {{cytuj książkę | autor = Krzysztof Soida | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku| wydawca = Wydawnictwo Śląsk| miejsce = Katowice| rok = 1995| strony = | tom = I| isbn = 83-85831-82-7}} | * {{cytuj książkę | autor = Krzysztof Soida | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku| wydawca = Wydawnictwo Śląsk| miejsce = Katowice| rok = 1995| strony = | tom = I| isbn = 83-85831-82-7}} | ||
Linia 22: | Linia 49: | ||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
+ | {{Linki do map Polski | ||
+ | | stopniN=50 | ||
+ | | minutN=20 | ||
+ | | sekundN=57 | ||
+ | | stopniE=18 | ||
+ | | minutE=53 | ||
+ | | sekundE=07 | ||
+ | }} | ||
* [http://sgkw.eu Strona Stowarzyszenia Górnolśąskich Kolei Wąskotorowych] | * [http://sgkw.eu Strona Stowarzyszenia Górnolśąskich Kolei Wąskotorowych] | ||
* [http://gkw.pl Prywatna strona poświęcona Górnośląskim Kolejom Wąskotorowym] | * [http://gkw.pl Prywatna strona poświęcona Górnośląskim Kolejom Wąskotorowym] | ||
+ | * [http://koleje.webd.pl/forum/viewforum.php?f=11 Forum poświęcone Górnośląskim Kolejom Wąskotorowym] | ||
+ | {{Stacja kolejowa/sąsiednie | ||
+ | |stacja = Bytom Karb Wąskotorowy | ||
+ | |linia = Bytom Karb Wąskotorowy - Nowy Karb - Maciejów Śl. - Markowice Raciborskie Wąsk. | ||
+ | |kilometr = 0 | ||
+ | |następny = [[Nowy Karb (stacja kolejowa)|Nowy Karb]] | ||
+ | |następny_km = 0.7 | ||
+ | |inne = | ||
+ | {{Stacja kolejowa/sąsiednie_wiersz | ||
+ | |stacja = Bytom Karb Wąskotorowy | ||
+ | |linia = Bytom Karb Wąskotorowy - Bytom Pn. Wąsk. - Huta Miasteczko | ||
+ | |kilometr = 0 | ||
+ | |następny = [[Nowy Karb (stacja kolejowa)|Nowy Karb]] | ||
+ | |następny_km = 0.7 | ||
+ | |inne = | ||
+ | }} | ||
+ | {{Stacja kolejowa/sąsiednie_wiersz | ||
+ | |stacja = Bytom Karb Wąskotorowy | ||
+ | |linia = Bytom Karb Wąskotorowy - Chorzów Przeładownia - Pole Pn. | ||
+ | |kilometr = 0 | ||
+ | |poprzedni = [[Trójkąt Karb (stacja kolejowa)|Trójkąt Karb]] | ||
+ | |poprzedni_km = 0.7 | ||
+ | |inne = | ||
+ | }} | ||
+ | {{Stacja kolejowa/sąsiednie_wiersz | ||
+ | |stacja = Bytom Karb Wąskotorowy | ||
+ | |linia = Bytom Karb Wąskotorowy - Bytom Bobrek Wąsk. - Paweł - Maciejów Śl. | ||
+ | |kilometr = 0 | ||
+ | |poprzedni = [[Trójkąt Karb (stacja kolejowa)|Trójkąt Karb]] | ||
+ | |poprzedni_km = 0.7 | ||
+ | |inne = | ||
+ | }} | ||
+ | {{Stacja kolejowa/sąsiednie_wiersz | ||
+ | |stacja = Bytom Karb Wąskotorowy | ||
+ | |linia = Bytom Karb Wąskotorowy - Kopalnia Centrum | ||
+ | |kilometr = 0 | ||
+ | |następny = [[Kopalnia Węgla Kamiennego Centrum|Kopalnia Centrum]] | ||
+ | |następny_km = 1.1 | ||
+ | |inne = | ||
+ | }} | ||
+ | {{Stacja kolejowa/sąsiednie_wiersz | ||
+ | |stacja = Bytom Karb Wąskotorowy | ||
+ | |linia = Bytom Karb Wąskotorowy - Przeładownia Karb | ||
+ | |kilometr = 0 | ||
+ | |następny = Przeładownia Karb | ||
+ | |następny_km = 1.0 | ||
+ | |inne = | ||
+ | }} | ||
+ | }} | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Stacje i przystanki kolejowe w Bytomiu]] | [[Kategoria:Stacje i przystanki kolejowe w Bytomiu]] | ||
[[Kategoria:Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] | [[Kategoria:Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] |