Edytujesz Ełcka Kolej Wąskotorowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 35: Linia 35:
 
}}
 
}}
  
'''Ełcka Kolej Wąskotorowa''' (EKW, niem. ''Lycker Kleinbahn'') – zabytkowa [[kolej wąskotorowa]] o prześwicie toru 750 mm zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim. Obecnie prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny na odcinku [[Ełk Wąskotorowy|Ełk Wąsk.]] - Sypitki przy użyciu trakcji spalinowej, jak również parowej.
+
'''Ełcka Kolej Wąskotorowa''' (EKW, niem. ''Lycker Kleinbahn'') – zabytkowa [[kolej wąskotorowa]] o prześwicie toru 750 mm zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim. Obecnie prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny na odcinku Ełk Wąsk. - Sypitki przy użyciu trakcji spalinowej, jak również parowej.
 
 
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
 
=== Powstanie i początki eksploatacji ===
 
=== Powstanie i początki eksploatacji ===
Prace projektowe rozpoczęto z inicjatywy starosty ełckiego Carla Suermondta w 1905 roku. Kolejka miała za zadanie zaktywizować gospodarczo tereny przygranicznego powiatu o słabo rozwiniętej sieci dróg lokalnych. W celu realizacji zadania powołano Towarzystwo Akcyjne Kolejki Ełckiej (''Lycker Kleinbahn Aktiengesellschaft''). Akcjonariuszami LKAG było państwo pruskie z udziałem 1 050 000 M, Prowincja Prusy Wschodnie i Powiat Ełk z udziałami po 525 000 M oraz firma [[Lenz & Co.]] z Berlina, której powierzono budowę, dostawę taboru i prowadzenie ruchu z udziałem 490 000 M. Całkowity kapitał spółki wynosił 2 590 000 M <ref>Zeitschrift für Kleinbahnen, v. 19 1912 r. (s. 722)</ref>.
+
Prace projektowe rozpoczęto z inicjatywy starosty ełckiego Carla Suermondta w 1905 roku. Kolejka miała za zadanie zaktywizować gospodarczo tereny przygranicznego powiatu o słabo rozwiniętej sieci dróg lokalnych. W celu realizacji zadania powołano Towarzystwo Akcyjne Kolejki Ełckiej (''Lycker Kleinbahn Aktiengesellschaft''). Akcjonariuszami LKAG było państwo pruskie z udziałem 1 050 000 M, Prowincja Prusy Wschodnie i Powiat Ełk z udziałami po 525 000 M oraz firma [[Lenz]] z Berlina, której powierzono budowę, dostawę taboru i prowadzenie ruchu z udziałem 490 000 M. Całkowity kapitał spółki wynosił 2 590 000 M <ref>Zeitschrift für Kleinbahnen, v. 19 1912 r. (s. 722)</ref>.
  
 
Na początku 1913 roku LKAG otrzymało koncesję na "wąskotorową kolej parową z ruchem osobowym i towarowym na trasie z Ełku (''Lyck'') przez Brodowo (''Brodowen'') do Turowa (''Thurowen'') z odgałęzieniem z Brodowa do Zawad (''Sawadden'')" wraz z prawem do wywłaszczenia gruntów pod budowę<ref>Zeitschrift für Kleinbahnen, v. 20 1913 r. (s. 129, 132)</ref>.
 
Na początku 1913 roku LKAG otrzymało koncesję na "wąskotorową kolej parową z ruchem osobowym i towarowym na trasie z Ełku (''Lyck'') przez Brodowo (''Brodowen'') do Turowa (''Thurowen'') z odgałęzieniem z Brodowa do Zawad (''Sawadden'')" wraz z prawem do wywłaszczenia gruntów pod budowę<ref>Zeitschrift für Kleinbahnen, v. 20 1913 r. (s. 129, 132)</ref>.
Linia 46: Linia 45:
 
W pierwszej kolejności powstała jednotorowa linia o [[Rozstaw szyn|rozstawie szyn]] 1000 mm z Ełku przez Brodowo do miejscowości Borzymy (''Borzymmen'') o długości 24,9 km wraz z odgałęzieniem do Zawad-Tworek o długości 9,8 km, którą otwarto 22 października 1913 roku<ref>Zeitschrift für Kleinbahnen, v. 21 1914 r. (s. 119)</ref>. Do budowy użyto szyn typu H-93 i H-100. Mimo miejscami trudnych warunków terenowych linia charakteryzowała się dosyć korzystnymi parametrami (jak na kolej wąskotorową). Maksymalne nachylenie wyniosło 13 promil a minimalny promień łuku - 150 m. Na trasie powstał szereg obiektów inżynierskich, między innymi:
 
W pierwszej kolejności powstała jednotorowa linia o [[Rozstaw szyn|rozstawie szyn]] 1000 mm z Ełku przez Brodowo do miejscowości Borzymy (''Borzymmen'') o długości 24,9 km wraz z odgałęzieniem do Zawad-Tworek o długości 9,8 km, którą otwarto 22 października 1913 roku<ref>Zeitschrift für Kleinbahnen, v. 21 1914 r. (s. 119)</ref>. Do budowy użyto szyn typu H-93 i H-100. Mimo miejscami trudnych warunków terenowych linia charakteryzowała się dosyć korzystnymi parametrami (jak na kolej wąskotorową). Maksymalne nachylenie wyniosło 13 promil a minimalny promień łuku - 150 m. Na trasie powstał szereg obiektów inżynierskich, między innymi:
 
* żelbetowy most na rzece Ełk,
 
* żelbetowy most na rzece Ełk,
* dwa stalowe mosty: na rzece Lega koło Sypitek i na rzeczce Pietraszce,
+
* dwa stalowe mosty: na rzece Małkiń koło Sypitek i na rzeczce Pietraszce,
 
* dwa wiadukty drogowe koło Kalinowa;
 
* dwa wiadukty drogowe koło Kalinowa;
 
Na stacji w Ełku wybudowano murowany budynek dworca oraz parowozownię w technologii szachulcowej (tzw. "pruski mur") z dwoma torami.
 
Na stacji w Ełku wybudowano murowany budynek dworca oraz parowozownię w technologii szachulcowej (tzw. "pruski mur") z dwoma torami.
Linia 53: Linia 52:
  
 
====Przewozy====
 
====Przewozy====
[[Plik:Ełk-rozkład-1917-lato.jpg|200px|thumb|right|Rozkład jazdy - lato 1917]]
 
 
Według letniego rozkładu z 1917 roku na odcinku Ełk - Kalinowo kursowały codziennie 3 pary pociągów, a na odcinku Laski Małe - Zawady-Tworki 2 pary. Dodatkowo poranny pociąg z Zawad-Tworek miał przedłużoną relację do Ełku. Poranny pociąg z Ełku do Kalinowa i popołudniowy w relacji powrotnej prowadziły wagon pocztowy. Wszystkie pociągi prowadziły wagony 2 i 3 klasy.
 
Według letniego rozkładu z 1917 roku na odcinku Ełk - Kalinowo kursowały codziennie 3 pary pociągów, a na odcinku Laski Małe - Zawady-Tworki 2 pary. Dodatkowo poranny pociąg z Zawad-Tworek miał przedłużoną relację do Ełku. Poranny pociąg z Ełku do Kalinowa i popołudniowy w relacji powrotnej prowadziły wagon pocztowy. Wszystkie pociągi prowadziły wagony 2 i 3 klasy.
  
Linia 59: Linia 57:
 
Pierwsze parowozy zakupiono w 1913 roku w firmie Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg. Były to 4 maszyny o mocy 130 KM typu 1'Bn2t (tendrzak z silnikiem bliźniaczym na parę nasyconą, dwoma osiami napędnymi i przednią osią toczną) o numerach seryjnych 2010-2013/1913, które na kolejce oznaczono numerami 1 - 4. Zakupiono również 8 wagonów osobowych 2 i 3 klasy, 2 wagony pocztowo/bagażowe oraz 36 oraz wagonów towarowych. Po wkroczeniu Rosjan cały tabor został wywieziony bądź zniszczony.
 
Pierwsze parowozy zakupiono w 1913 roku w firmie Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg. Były to 4 maszyny o mocy 130 KM typu 1'Bn2t (tendrzak z silnikiem bliźniaczym na parę nasyconą, dwoma osiami napędnymi i przednią osią toczną) o numerach seryjnych 2010-2013/1913, które na kolejce oznaczono numerami 1 - 4. Zakupiono również 8 wagonów osobowych 2 i 3 klasy, 2 wagony pocztowo/bagażowe oraz 36 oraz wagonów towarowych. Po wkroczeniu Rosjan cały tabor został wywieziony bądź zniszczony.
  
W 1915 roku do ponownego uruchomienia kolejki konieczne było sprowadzenie nowego taboru. Parowozy ponownie zamówiono w firmie Jung. Jako pierwsze przybyły 2 parowozy typu 1'Bn2t o numerach 2290/1916 i 2291/1916<ref>Daty produkcji obu parowozów na podstawie artykułu Michała Zajferta. Bogdan Pokropiński podaje rok 1915.</ref> (podobne do zamówionych w 1913 roku). W 1919 roku zakupiono dodatkowo maszynę typu 1'Cn2t (Jung 3054/1920<ref>Jest to jedyny zachowany parowóz kolejki ełckiej na 1000 mm. Również tutaj Bogdan Pokropiński podaje datę produkcji o rok wcześniejszą.</ref><ref>Niemiecka Wikipedia ([http://de.wikipedia.org/wiki/PKB_Nr._21_bis_25 PKB Nr. 21 bis 25]) podaje, że na Lycker Kleinbahn służyły 3 lokomotywy 1’Cn2t produkcji Junga.</ref>) o mocy 160 KM. Dwuosiowe wagony osobowe i bagażowe zamówiono w fabryce Waggon- und Maschinenbau AG (WUMAG) Görlitz<ref>[http://de.wikipedia.org/wiki/Lycker_Kleinbahnen Wikipedia.de - Ełcka Kolej Wąskotorowa]</ref>.
+
W 1915 roku do ponownego uruchomienia kolejki konieczne było sprowadzenie nowego taboru. Parowozy ponownie zamówiono w firmie Jung. Jako pierwsze przybyły 2 parowozy typu 1'Bn2t o numerach 2290/1916 i 2291/1916<ref>Daty produkcji obu parowozów na podstawie artykułu Michała Zajferta. Bogdan Pokropiński podaje rok 1915.</ref> (podobne do zamówionych w 1913 roku). W 1919 roku zakupiono dodatkowo maszynę typu 1'Cn2t (Jung 3054/1920<ref>Jest to jedyny zachowany parowóz kolejki ełckiej na 1000 mm. Również tutaj Bogdan Pokropiński podaje datę produkcji o rok wcześniejszą.</ref>) o mocy 160 KM. Dwuosiowe wagony osobowe i bagażowe zamówiono w fabryce Waggon- und Maschinenbau AG (WUMAG) Görlitz.<ref>[http://de.wikipedia.org/wiki/Lycker_Kleinbahnen Wikipedia.de - Ełcka Kolej Wąskotorowa]</ref>.
Wszystkie pojazdy były wyposażone w [[Sprzęg Scharfenberga|sprzęgi półautomatyczne Scharfenberga]]<ref>Zeitschrift für Kleinbahnen, v. 20 1913 r. (s. 1074).</ref>
 
<br>
 
  
 
=== Okres międzywojenny ===
 
=== Okres międzywojenny ===
 
Okres bezpośrednio po I wojnie światowej był dla wszystkich kolejek lokalnych dość ciężki. Peryferyjne położenie, jak również niski stopień zaludnienia i uprzemysłowienia dodatkowo nie sprzyjały rozwojowi przedsiębiorstwa.
 
Okres bezpośrednio po I wojnie światowej był dla wszystkich kolejek lokalnych dość ciężki. Peryferyjne położenie, jak również niski stopień zaludnienia i uprzemysłowienia dodatkowo nie sprzyjały rozwojowi przedsiębiorstwa.
  
W 1924 roku Wschodniopruskie Towarzystwo Kolejowe (''Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft'') odkupiło pakiet akcji należący do firmy Lenz & Co. przejmując tym samym prowadzenie ruchu na kolejce. 30 czerwca 1924 roku Kolejka Ełcka została połączona z innymi wschodniopruskimi kolejkami należącymi do ODEG. Powstałemu w ten sposób przedsiębiorstwu nadano nazwę Wschodniopruskie Koleje Dojazdowe SA ([[Ostpreußische Kleinbahnen AG]]).
+
W 1924 roku Wschodniopruskie Towarzystwo Kolejowe (''Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft'') odkupiło pakiet akcji należący do firmy Lenz & Co. przejmując tym samym prowadzenie ruchu na kolejce. 30 czerwca 1924 roku Kolejka Ełcka została połączona z innymi wschodniopruskimi kolejkami należącymi do ODEG. Powstałemu w ten sposób przedsiębiorstwu nadano nazwę Kolejki Wschodniopruskie SA (''Ostpreußische Kleinbahnen AG''). Siedzibę zarządu zlokalizowano w Królewcu. Poza kolejką ełcką w skład Kolejek Wschodniopruskich SA weszły min:
 +
* ''Königsberger Kleinbahn'' (Kolejka Królewiecka) - 750 mm
 +
* ''Ortelsburger Kleinbahn'' (odcinek Pupy - Rozogi) - 600 mm
 +
* ''Rastenburger Kleinbahnen'' (Kolejki Kętrzyńskie) - 750 mm
 +
* ''Schloßberger Kleinbahnen'' - 1000 mm
 +
* ''Treuburger Kleinbahnen'' (Kolejki Oleckie)- 1000 mm
 +
* ''Wehlau–Friedländer Kreisbahnen'' - 750 mm
 +
* ''Kleinbahn Wöterkeim - Schippenbeil'' (Kolejka Wiatrowiec - Sępopol) - 1435 mm
  
 
====Przewozy====
 
====Przewozy====
[[Plik:Ełk-rozkład-1927-lato.jpg|200px|thumb|right|Rozkład jazdy - lato 1927]]
 
[[Plik:Ełk-rozkład-1939-lato.jpg|200px|thumb|right|Rozkład jazdy - lato 1939]]
 
 
W 1927 roku letni rozkład jazdy przewidywał codziennie jedną parę pociągów na odcinku Turowo - Ełk (rano dojazd do Ełku i powrót po południu (w dni robocze) bądź wieczorem (w dni wolne od pracy) do Turowa. W dni robocze przewidziano jedną parę w relacji Zawady-Tworki - Ełk. Dodatkowo w poniedziałki, środy, piątki i dni wolne od pracy kursował pociąg z Ełku do Kalinowa i z powrotem. Podróżni mieli do dyspozycji 2 klasy, zaś poczta przewożona była na odcinku Ełk - Turowo pod konwojem kolejowym<ref>Reichs-Kurscuch Ausgabe nr 2, 1. Juli 1927, Verlag des Reichspostministeriums, Berlin</ref>.
 
W 1927 roku letni rozkład jazdy przewidywał codziennie jedną parę pociągów na odcinku Turowo - Ełk (rano dojazd do Ełku i powrót po południu (w dni robocze) bądź wieczorem (w dni wolne od pracy) do Turowa. W dni robocze przewidziano jedną parę w relacji Zawady-Tworki - Ełk. Dodatkowo w poniedziałki, środy, piątki i dni wolne od pracy kursował pociąg z Ełku do Kalinowa i z powrotem. Podróżni mieli do dyspozycji 2 klasy, zaś poczta przewożona była na odcinku Ełk - Turowo pod konwojem kolejowym<ref>Reichs-Kurscuch Ausgabe nr 2, 1. Juli 1927, Verlag des Reichspostministeriums, Berlin</ref>.
  
Linia 83: Linia 84:
 
* 2 dwuosiowych wagonów pocztowych,
 
* 2 dwuosiowych wagonów pocztowych,
 
* 37 dwuosiowych wagonów towarowych o ładowności 7,5 t i rozstawie osi 3500 mm<ref>[http://www.mosir.elk.com.pl/ekw/index.html Ełcka Kolej Wąskotorowa<!-- Tytuł wygenerowany przez bota -->]</ref>.
 
* 37 dwuosiowych wagonów towarowych o ładowności 7,5 t i rozstawie osi 3500 mm<ref>[http://www.mosir.elk.com.pl/ekw/index.html Ełcka Kolej Wąskotorowa<!-- Tytuł wygenerowany przez bota -->]</ref>.
Do wybuchu wojny stan ten nie uległ zmianie.
+
Do wybuchu wojny stan ten nie uległ zmianie. W pierwszej połowie lat '30 (w 1930 lub 1934 roku) wszystkie pojazdy wyposażono w sprzęgi półautomatyczne.
<br>
 
  
 
=== II wojna światowa ===  
 
=== II wojna światowa ===  
 
Pierwsze lata wojny upłynęły pod znakiem wytężonej pracy. Rekwizycja taboru samochodowego na potrzeby wojska i reglamentacja paliw płynnych spowodowały znaczny wzrost przewozów na wszystkich liniach kolejowych. Jednocześnie do ostatnich miesięcy 1944 roku obszar powiatu ełckiego znajdował się z dala od linii frontu i działania wojenne nie zakłócały pracy kolejki. Dopiero błyskawiczna ofensywa wojsk radzieckich doprowadziła do zdobycia Ełku 24 stycznia 1945 roku. Zacięte walki spowodowały znaczne zniszczenia w mieście, jednak kolejka nie ucierpiała zbyt mocno – szczęśliwie ocalały wszystkie parowozy. W chwili objęcia przez administrację polską 6 kwietnia 1945 Ełk był miastem niemal zupełnie wyludnionym, do którego stopniowo sprowadzano ludność z Kresów.
 
Pierwsze lata wojny upłynęły pod znakiem wytężonej pracy. Rekwizycja taboru samochodowego na potrzeby wojska i reglamentacja paliw płynnych spowodowały znaczny wzrost przewozów na wszystkich liniach kolejowych. Jednocześnie do ostatnich miesięcy 1944 roku obszar powiatu ełckiego znajdował się z dala od linii frontu i działania wojenne nie zakłócały pracy kolejki. Dopiero błyskawiczna ofensywa wojsk radzieckich doprowadziła do zdobycia Ełku 24 stycznia 1945 roku. Zacięte walki spowodowały znaczne zniszczenia w mieście, jednak kolejka nie ucierpiała zbyt mocno – szczęśliwie ocalały wszystkie parowozy. W chwili objęcia przez administrację polską 6 kwietnia 1945 Ełk był miastem niemal zupełnie wyludnionym, do którego stopniowo sprowadzano ludność z Kresów.
 
<br>
 
  
 
=== Pierwsze lata powojenne ===
 
=== Pierwsze lata powojenne ===
Linia 103: Linia 101:
 
:* Nr 1 - 1'Bn2t, Jung 2290/1915 - od 1947 r.: Tya1-3152
 
:* Nr 1 - 1'Bn2t, Jung 2290/1915 - od 1947 r.: Tya1-3152
 
:* Nr 2 - 1'Bn2t, Jung 2291/1915 - od 1947 r.: Tya1-3151
 
:* Nr 2 - 1'Bn2t, Jung 2291/1915 - od 1947 r.: Tya1-3151
:* Nr 3 - 1'Cn2t, Jung 2358/1916 - od 1947 r.: Txa2-3341 (ex Kolejka Olecka nr 3)
+
:* Nr 3 - 1'Cn2t, Jung 2358/1916 - od 1947 r.: Txa2-3341 (ex Kolejka Olecka nr 4)
:* Nr 4 - 1'Cn2t, Jung 2359/1916 - od 1947 r.: Txa2-3342 (ex Kolejka Olecka nr 4)
+
:* Nr 4 - 1'Cn2t, Jung 2359/1916 - od 1947 r.: Txa2-3342 (ex Kolejka Olecka nr 5)
 
:* Nr 5 - 1'Cn2t, Jung 3054/1920 - od 1947 r.: Txa2-3343 <ref>Michał Zajfert w artykule ''Grójecko-Wilanowska Kolej Dojazdowa'' podaje inne lata produkcji parowozów: nr 3 - 1916, nr 4 - 1916, nr 5 1920</ref>
 
:* Nr 5 - 1'Cn2t, Jung 3054/1920 - od 1947 r.: Txa2-3343 <ref>Michał Zajfert w artykule ''Grójecko-Wilanowska Kolej Dojazdowa'' podaje inne lata produkcji parowozów: nr 3 - 1916, nr 4 - 1916, nr 5 1920</ref>
  
Linia 115: Linia 113:
  
 
W związku z przebudową kolejki na szerokość 750 mm do Piaseczna przesłano 3 parowozy typu Txa2. Pozostały tabor przekazano na kolejki pomorskie.
 
W związku z przebudową kolejki na szerokość 750 mm do Piaseczna przesłano 3 parowozy typu Txa2. Pozostały tabor przekazano na kolejki pomorskie.
 
<br>
 
  
 
=== Przebudowa i eksploatacja pod zarządem PKP ===
 
=== Przebudowa i eksploatacja pod zarządem PKP ===
Zmiana szerokości toru poza całkowitą wymianą taboru nie wpłynęła w sposób znaczący na funkcjonowanie kolejki. W 1957 roku zlikwidowano Wydział Kolei Wąskotorowych DOKP w Olsztynie i w jego miejsce powołano Zarząd Kolei Dojazdowych. Jednocześnie samej kolejce nadano nazwę Ełcka Kolej Dojazdowa. Po likwidacji DOKP w Olsztynie nadzór nad kolejką przejął Zarząd Kolei Dojazdowych DOKP w Warszawie.  
+
Zmiana szerokości toru poza całkowitą wymianą taboru nie wpłynęła w sposób znaczący na funkcjonowanie kolejki. W 1957 roku zlikwidowano Wydział Kolei Wąskotorowych DOKP w Olsztynie i w jego miejsce powołano Zarząd Kolei Dojazdowych. Jednocześnie samej kolejce nadano nazwę Ełcka Kolej Dojazdowa. Po likwidacji DOKP w Olsztynie nadzór nad kolejką przejął Zarząd Kolei Dojazdowych DOKP w Warszawie. Od końca lat '60 rozpoczyna się systematyczny spadek przewozów spowodowany rozwojem transportu drogowego. O ile w latach '50 przewożono w ciągu roku około 350 000 pasażerów i 40 000 t ładunków, to w kolejnych latach wartości te wynosiły:
 
 
====Przewozy====
 
[[Plik:Wwot37 elk map.jpg|thumb|right|Schemat linii i wykaz odległości taryfowych Ełckiej KW, rok 1959]]
 
Od końca lat '60 rozpoczyna się systematyczny spadek przewozów spowodowany rozwojem transportu drogowego. O ile w latach '50 przewożono w ciągu roku około 350 000 pasażerów i 40 000 t ładunków, to w kolejnych latach wartości te wynosiły:
 
 
:* 1971 - 312 443 pasażerów, 32 044 t ładunków,
 
:* 1971 - 312 443 pasażerów, 32 044 t ładunków,
 
:* 1976 - 275 441 pasażerów, 18 100 t ładunków,
 
:* 1976 - 275 441 pasażerów, 18 100 t ładunków,
Linia 130: Linia 122:
 
:* 1991 - 227 582 pasażerów, 11 387 t ładunków,
 
:* 1991 - 227 582 pasażerów, 11 387 t ładunków,
 
:* 1996 - 61 510 pasażerów,  4 305 t ładunków,
 
:* 1996 - 61 510 pasażerów,  4 305 t ładunków,
Zmniejszających się przewozów kolejkę modernizowano. W 1967 roku wprowadzono trakcję spalinową a w 1989 roku przeprowadzono przebudowę nawierzchni z całkowitą wymianą szyn na typ S42 i S49. Ostatnim istotnym usprawnieniem działania Ełckiej KD było uruchomienie przewozów wagonów normalnotorowych na wąskotorowych wagonach-transporterach w 1992 roku. Rok wcześniej kolejka została wpisana do rejestru zabytków. Koncepcja utworzenia w Ełku skansenu trakcji parowej w połączeniu z walorami krajobrazowymi kolejki zaowocowały uruchomieniem przewozów turystycznych. Jednocześnie ciągle prowadzono ograniczony ruch osobowy i towarowy.  
+
Zmniejszających się przewozów kolejkę modernizowano. W 1967 roku wprowadzono trakcję spalinową a w 1989 roku przeprowadzono przebudowę nawierzchni z całkowitą wymianą szyn na typ S42 i S49. Ostatnim istotnym usprawnieniem działania Ełckiej KD było uruchomienie przewozów wagonów normalnotorowych na wąskotorowych wagonach-transporterach w 1992 roku. Rok wcześniej kolejka została wpisana do rejestru zabytków. Koncepcja utworzenia w Ełku skansenu trakcji parowej w połączeniu z walorami krajobrazowymi kolejki zaowocowały uruchomieniem przewozów turystycznych. Jednocześnie ciągle prowadzono ograniczony ruch osobowy i towarowy. Ostatecznie Ełcka Kolej Dojazdowa została zlikwidowana przez PKP w 2001 roku.
 
 
W 1997 roku w związku ze złym stanem technicznym jednego z wiaduktów nad torami zawieszono przewozy na odcinku Laski Małe - Zawady-Tworki. Przez kolejne lata kursowała jedna para pociągów pomiędzy Ełkiem i Kalinowem oraz pociągi turystyczne. Ostatecznie przewozy zostały zawieszone z dniem 9 czerwca 2001 roku, co w praktyce oznaczało likwidację Ełckiej Kolei Dojazdowej.
 
  
 
====Tabor====
 
====Tabor====
 
Po zmianie szerokości toru na kolejce ełckiej znalazły się następujące lokomotywy parowe:
 
Po zmianie szerokości toru na kolejce ełckiej znalazły się następujące lokomotywy parowe:
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
!<br>L.p.<br>
 
 
!Oznaczenie<br>do 1961 r.<br>
 
!Oznaczenie<br>do 1961 r.<br>
 
!Oznaczenie<br>po 1962 r.<br>
 
!Oznaczenie<br>po 1962 r.<br>
Linia 149: Linia 138:
  
 
|-
 
|-
|1
 
 
|T2-1023
 
|T2-1023
 
|T3-1023
 
|T3-1023
Linia 161: Linia 149:
  
 
|-
 
|-
|2
 
 
|T3-1044
 
|T3-1044
 
|T4-1044
 
|T4-1044
Linia 173: Linia 160:
  
 
|-
 
|-
|3
 
 
|Ty1-1087
 
|Ty1-1087
 
|Ty1-1087
 
|Ty1-1087
Linia 185: Linia 171:
  
 
|-
 
|-
|4
 
 
|Ty2-1122
 
|Ty2-1122
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
Linia 197: Linia 182:
  
 
|-
 
|-
|5
 
 
|Txb2-1221
 
|Txb2-1221
 
|Tyb4-1221
 
|Tyb4-1221
Linia 209: Linia 193:
  
 
|-
 
|-
|6
 
 
|Txb2-1222
 
|Txb2-1222
 
|Tyb4-1222
 
|Tyb4-1222
Linia 216: Linia 199:
 
|8131
 
|8131
 
|1907
 
|1907
|1957 r. z Kętrzyna
+
|1957 r. z Opalenicy
 
|1968 r. odstawiony
 
|1968 r. odstawiony
 
|Złomowany w 1972 r.
 
|Złomowany w 1972 r.
  
 
|-
 
|-
|7
 
 
|Txb2-1223
 
|Txb2-1223
 
|Tyb4-1223
 
|Tyb4-1223
Linia 233: Linia 215:
  
 
|-
 
|-
|8
 
 
|Tx2-1241
 
|Tx2-1241
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
Linia 245: Linia 226:
  
 
|-
 
|-
|9
 
 
|Tx3-1274
 
|Tx3-1274
 
|Tx28-1274
 
|Tx28-1274
|Dn2t <br>(W4A)<br>"Wisła"
+
|Dn2t
 
|Fablok
 
|Fablok
 
|308
 
|308
Linia 257: Linia 237:
  
 
|-
 
|-
|10
 
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|Px48-1750
 
|Px48-1750
Linia 269: Linia 248:
  
 
|-
 
|-
|11
 
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|Px48-1907
 
|Px48-1907
Linia 279: Linia 257:
 
|1957 r. do Sompolna
 
|1957 r. do Sompolna
 
|Egzemplarz zachowany<ref>[http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50755 <nowiki>Px48-1907 na Tabor wąskotorowy w Polsce</nowiki>]</ref>
 
|Egzemplarz zachowany<ref>[http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50755 <nowiki>Px48-1907 na Tabor wąskotorowy w Polsce</nowiki>]</ref>
 
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
<br>
+
Prawdopodobnie na początku lat '60 przysłano na kolejkę ełcką dwa czteroosiowe wagony motorowe z silnikami benzynowymi S-41 (85 KM) serii MBxc1-151 i MBxc1-152, przebudowane z wagonów osobowych typu Ci przez ZNTK Opole w 1953 roku. Były to wagony jednokierunkowe z napędem na jedna oś. Po kilku latach zostały jednak odesłane (wagon MBxc1-151 trafił pod koniec 1965 roku do Jęrzejowa).
 
 
W 1959 przysłano na kolejkę ełcką dwa czteroosiowe wagony motorowe z silnikami benzynowymi S-41 (85 KM) serii MBxc1-151 i MBxc1-152, przebudowane z wagonów osobowych typu Ci przez ZNTK Opole w 1953 roku. Były to wagony jednokierunkowe z napędem na jedna oś. Po kilku latach zostały jednak odesłane (wagon MBxc1-151 trafił pod koniec 1965 roku do Jędrzejowa). Wg. innych relacji wagony motorowe zostały w 1967 odesłane do Kętrzyna, skąd MBxc1-151 trafił do Jędrzejowa.
 
  
 
W 1967 roku parowozy zostały wyparte przez lokomotywy spalinowe serii [[Lyd1]], które przez szereg kolejnych lat stanowiły podstawowy środek trakcyjny:
 
W 1967 roku parowozy zostały wyparte przez lokomotywy spalinowe serii [[Lyd1]], które przez szereg kolejnych lat stanowiły podstawowy środek trakcyjny:
  
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
!L.p.<br>
 
 
!Oznaczenie<br>
 
!Oznaczenie<br>
 
!Typ<br>
 
!Typ<br>
Linia 300: Linia 274:
  
 
|-
 
|-
|1
 
 
|[[WLs150/7625|Lyd1-203]]
 
|[[WLs150/7625|Lyd1-203]]
 
|[[WLs150]]
 
|[[WLs150]]
Linia 311: Linia 284:
  
 
|-
 
|-
|2
 
 
|[[WLs150/7630|Lyd1-208]]
 
|[[WLs150/7630|Lyd1-208]]
 
|[[WLs150]]
 
|[[WLs150]]
Linia 322: Linia 294:
  
 
|-
 
|-
|3
 
 
|[[WLs150/7643|Lyd1-221]]
 
|[[WLs150/7643|Lyd1-221]]
 
|[[WLs150]]
 
|[[WLs150]]
Linia 333: Linia 304:
  
 
|-
 
|-
|4
 
 
|[[WLs150/7624|Lyd1-202]]
 
|[[WLs150/7624|Lyd1-202]]
 
|[[WLs150]]
 
|[[WLs150]]
Linia 344: Linia 314:
  
 
|-
 
|-
|5
 
 
|[[WLs150/7636|Lyd1-214]]
 
|[[WLs150/7636|Lyd1-214]]
 
|[[WLs150]]
 
|[[WLs150]]
Linia 355: Linia 324:
  
 
|-
 
|-
|6
 
 
|[[WLs150/7634|Lyd1-212]]
 
|[[WLs150/7634|Lyd1-212]]
 
|[[WLs150]]
 
|[[WLs150]]
Linia 367: Linia 335:
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
<br>
 
  
 
Kolejną serią lokomotyw spalinowych były importowane z Rumunii pojazdy typu [[L45H]], których dwie sztuki pojawiły się w Ełku na początku lat '90:
 
Kolejną serią lokomotyw spalinowych były importowane z Rumunii pojazdy typu [[L45H]], których dwie sztuki pojawiły się w Ełku na początku lat '90:
{| class="wikitable"
+
{| class="wikitable sortable"
!L.p.
 
 
!Oznaczenie<br>
 
!Oznaczenie<br>
 
!Typ<br>
 
!Typ<br>
Linia 382: Linia 348:
  
 
|-
 
|-
|1
 
 
|[[L45H/24847|Lxd2-247]]
 
|[[L45H/24847|Lxd2-247]]
 
|[[L45H]]
 
|[[L45H]]
Linia 393: Linia 358:
  
 
|-
 
|-
|2
 
 
|[[L45H/23114|Lxd2-321]]
 
|[[L45H/23114|Lxd2-321]]
 
|[[L45H]]
 
|[[L45H]]
Linia 405: Linia 369:
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
<br>
 
  
 
W 1996 roku przysłano do Ełku 4 rumuńskie wagony motorowe serii [[A20D-P|MBxd2]], które miały zastąpić składy osobowe prowadzone lokomotywami:
 
W 1996 roku przysłano do Ełku 4 rumuńskie wagony motorowe serii [[A20D-P|MBxd2]], które miały zastąpić składy osobowe prowadzone lokomotywami:
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
!L.p.<br>
 
 
!Oznaczenie<br>
 
!Oznaczenie<br>
 
!Nr inwentarzowy<br>
 
!Nr inwentarzowy<br>
Linia 421: Linia 383:
  
 
|-
 
|-
|1
 
 
|MBxd2-212
 
|MBxd2-212
 
|00-390044822-4
 
|00-390044822-4
Linia 433: Linia 394:
  
 
|-
 
|-
|2
 
 
|MBxd2-220
 
|MBxd2-220
 
|00-390044830-7
 
|00-390044830-7
Linia 445: Linia 405:
  
 
|-
 
|-
|3
 
 
|MBxd2-225
 
|MBxd2-225
 
|00-390044835-6
 
|00-390044835-6
Linia 457: Linia 416:
  
 
|-
 
|-
|4
 
 
|MBxd2-227
 
|MBxd2-227
 
|00-390044837-2
 
|00-390044837-2
Linia 470: Linia 428:
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
<br>
 
 
W związku z uruchomieniem przewozów turystycznych w roku 1992 ponownie pojawiły się parowozy:
 
{| class="wikitable"
 
!L.p.
 
!Oznaczenie<br>
 
!Typ<br>
 
!Producent<br>
 
!Nr fabryczny<br>
 
!Rok produkcji<br>
 
!Przysłany<br>
 
!Odesłany<br>
 
!Uwagi<br>
 
 
|-
 
|1
 
|Px48-1752
 
|Dh2
 
|Fablok
 
|2247
 
|1951
 
|1992 r. z Mławy
 
|
 
|Stacjonuje w Ełku<ref>W 2001 r. parowóz został przesłany na naprawę główną do SNT Gniezno, po której w dniach 20.04.2001 - 16.05.2001 odbywał jazdy próbne na Gnieźnieńskiej KD.</ref>
 
 
|-
 
|2
 
|„Las” 1984
 
|Cn2t "Las"
 
|Fablok
 
|1984
 
|1949
 
|1993 r. ze Skierniewic
 
|1995 r. do Rogowa
 
|Własność [[PSMK]]
 
 
|-
 
|3
 
|Kp4-3760
 
|Dh2 (P24)
 
|Fablok
 
|3760
 
|1957
 
|1995 r. z Mławy
 
|2001 r. do Sochaczewa
 
|Własność MKW w Sochaczewie
 
 
|-
 
|}
 
<br>
 
 
Rodzaj i ilość wagonów osobowych w poszczególnych latach przedstawia poniższa tabela:
 
 
{| class="wikitable"
 
!L.p.<br>
 
!Typ<br>
 
!Oznaczenie<br>
 
!Producent<br>
 
!1951<br>
 
!1958<br>
 
!1963<br>
 
!1967<br>
 
!1988<br>
 
!1996<br>
 
 
|-
 
|1
 
|Osobowe
 
|
 
|ZNTK Opole
 
|2 szt.
 
|2 szt
 
|1 szt.
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
 
|-
 
|2
 
|Osobowe typu "Towos"
 
|
 
|KONSTAL
 
|5 szt.
 
|5 szt.
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
 
|-
 
|3
 
|Osobowe typu [[1Aw]]
 
|Bxhpi
 
|Świdnica
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|3 szt.
 
|5 szt.
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|4 szt.
 
 
|-
 
|4
 
|Osobowe typu [[3Aw]]
 
|Bxhpi
 
|PAFAWAG
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|5 szt.
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
 
|-
 
|5
 
|Osobowe typu [[A20D-P]]
 
|Bxhpi
 
|[[FAUR]]
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|10 szt.
 
|7 szt.
 
 
|-
 
|6
 
|Osobowe "Retro"
 
|
 
|WUMAG
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|1 szt.
 
 
|-
 
|7
 
|Osobowe "Retro"
 
|
 
|Beuchelt
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|1 szt.
 
 
|-
 
|8
 
|Osobowe "Letniak"
 
|
 
|WKD Przeworsk
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|2 szt.
 
 
|-
 
|9
 
|Bagażowy
 
|
 
|Zakł. Ostrowieckie
 
|1 szt.
 
|1 szt.
 
|1 szt.
 
|1 szt.
 
|1 szt.
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
 
|-
 
|10
 
|Bagażowy
 
|
 
|?
 
|1 szt.
 
|1 szt.
 
|1 szt.
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
|<nowiki>-</nowiki>
 
 
|-
 
|}
 
<br>
 
 
Wykaz rumuńskich wagonów osobowych sprowadzonych na kolejkę w latach 1987-88.
 
{| class="wikitable sortable"
 
!L.p.<br>
 
!Oznaczenie<br>
 
!Typ<br>
 
!Nr inwentarzowy<br>
 
!Producent<br>
 
!Rok produkcji<br>
 
!Przysłany<br>
 
!Odesłany<br>
 
!Uwagi<br>
 
 
|-
 
|1
 
|Bxhpi 133-8
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024133-8
 
|[[FAUR]]
 
|1987
 
|1987 r. z fabryki
 
|
 
|Stacjonuje w Ełku
 
 
|-
 
|2
 
|Bxhpi 134-6
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024134-6
 
|[[FAUR]]
 
|1987
 
|1987 r. z fabryki
 
|
 
|Stacjonuje w Ełku
 
 
|-
 
|3
 
|Bxhpi 135-4
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024135-4
 
|[[FAUR]]
 
|1987
 
|1987 r. z fabryki
 
|1992 r. do Nasielska
 
|
 
 
|-
 
|4
 
|Bxhpi 136-1
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024136-1
 
|[[FAUR]]
 
|1987
 
|1987 r. z fabryki
 
|1992 r. do Nasielska
 
|
 
 
|-
 
|5
 
|Bxhpi 137-9
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024137-9
 
|[[FAUR]]
 
|1987
 
|1987 r. z fabryki
 
|
 
|Stacjonuje w Ełku
 
 
|-
 
|6
 
|Bxhpi 139-5
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024139-5
 
|[[FAUR]]
 
|1988
 
|1988 r. z fabryki
 
|1997 r. do Nasielska
 
|
 
 
|-
 
|7
 
|Bxhpi 141-1
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024141-1
 
|[[FAUR]]
 
|1988
 
|1988 r. z fabryki
 
|1993 r. do Mławy
 
|
 
 
|-
 
|8
 
|Bxhpi 142-9
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024142-9
 
|[[FAUR]]
 
|1988
 
|1988 r. z fabryki
 
|
 
|Stacjonuje w Ełku
 
 
|-
 
|9
 
|Bxhpi 143-7
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024143-7
 
|[[FAUR]]
 
|1988
 
|1988 r. z fabryki
 
|
 
|Stacjonuje w Ełku
 
 
|-
 
|10
 
|Bxhpi 151-0
 
|[[A20D-P]]
 
|00-450024151-0
 
|[[FAUR]]
 
|1988
 
|1988 r. z fabryki
 
|
 
|Stacjonuje w Ełku
 
 
|-
 
|}
 
<br>
 
  
 
=== Stan obecny ===
 
=== Stan obecny ===
Linia 789: Linia 433:
  
 
== Stacja, muzeum ==
 
== Stacja, muzeum ==
Na ulicy Wąski Tor 1 w Ełku znajduje się osobna stacja kolei wąskotorowej – ''Ełk Wąskotorowy'', położona w pobliżu [[Ełk (stacja kolejowa)|głównej stacji kolejowej]]. W budynku funkcjonuje [[:pl:muzeum]] poświęcone historii ełckiego węzła kolejowego. W muzeum znajdziemy przedmioty wyprodukowane przed [[1945]] rokiem, od dawnego urządzenia do datowania kartonowych biletów, przez miniaturowe modele lokomotyw, po zbiór przedmiotów używanych niegdyś na co dzień w pracy [[Konduktor|konduktorów]], [[Zawiadowca|zawiadowców]], [[Dróżnik przejazdowy|dróżników]]. Można tu przymierzyć dawne wyposażenie służbowe konduktorów.  
+
Na ulicy Wąski Tor 1 w Ełku znajduje się osobna stacja kolei wąskotorowej – ''Ełk Wąskotorowy'', położona w pobliżu [[Ełk (stacja kolejowa)|głównej stacji kolejowej]]. W budynku funkcjonuje [[muzeum]] poświęcone historii ełckiego węzła kolejowego. W muzeum znajdziemy przedmioty wyprodukowane przed [[1945]] rokiem, od dawnego urządzenia do datowania kartonowych biletów, przez miniaturowe modele lokomotyw, po zbiór przedmiotów używanych niegdyś na co dzień w pracy [[Konduktor|konduktorów]], [[Zawiadowca|zawiadowców]], [[Dróżnik przejazdowy|dróżników]]. Można tu przymierzyć dawne wyposażenie służbowe konduktorów. Kolejną atrakcją turystyczną jest [[skansen]] pszczelarski, w którym rzeźbione są w pniach drzew [[Ul|ule]], wyrabia się małe rzeźby z miodu i wosku pszczelego<ref>http://www.wartozwiedzic.pl/elk/785</ref>.       
  
'''Muzeum Historyczne w Ełku'''  
+
'''Muzeum Ełckiej Kolei Wąskotorowej'''  
* w sezonie (czerwiec - wrzesień)
+
* w sezonie ([[maj]]-[[wrzesień]])
** czynne codziennie 7:00 - 17:00 (po uzgodnieniu telefonicznym tel. 610 00 00)
+
** czynne codziennie 8:00 - 15:00 (po uzgodnieniu telefonicznym tel. 610 00 00)
* poza sezonem (październik - maj)
+
* poza sezonem ([[październik]]- [[kwiecień]])
 
** czynne poniedziałek – piątek 8:00 – 15:00
 
** czynne poniedziałek – piątek 8:00 – 15:00
  
Linia 810: Linia 454:
 
* 1993 - wprowadzenie pociągów turystycznych z trakcją parową  
 
* 1993 - wprowadzenie pociągów turystycznych z trakcją parową  
 
* 2001 - wstrzymanie ruchu pociągów przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]  
 
* 2001 - wstrzymanie ruchu pociągów przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]  
* 2002 - przejęcie przez samorząd miejski w Ełku, rozpoczęcie działalności turystycznej
+
* 2002 - przejęcie przez samorząd miejski w Ełku, rozpoczęcie działalności turystycznej  
* 2014 - przekazanie Ełckiej Kolei Wąskotorowej dla Muzeum Historycznego w administrację
 
  
 
== Obecny tabor ==  
 
== Obecny tabor ==  
Linia 851: Linia 494:
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
[[Kategoria:Ełcka Kolej Wąskotorowa]]
 
 
</noinclude>
 
</noinclude>

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)