Edytujesz Kolej Cukrowni Guzów

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 37: Linia 37:
  
 
== Opis ==
 
== Opis ==
Otwarta w 1827 roku cukrownia w Guzowie była jedną z najstarszych na Mazowszu. W związku z prowadzoną w 1922 roku modernizacją zakładu postanowiono zbudować wąskotorową kolej zakładową, która połączyłaby zakład ze stacją kolei państwowych. Pierwotnie planowano budowę linii do stacji w Żyrardowie, jednak ze względu na sprzeciw okolicznych rolników zdecydowano się poprowadzić linię w kierunku przeciwnym do Teresina. Budowę kolei rozpoczęto w 1923 roku. Tor ułożono z [[przęsła patentowe|przęseł patentowych]] o długości 5 m, 7 m lub 9 m z szynami H70 mocowanymi do metalowych podkładów. Minimalny promień łuków na terenie cukrowni wynosił 25 m. Ze względu na płaski teren nie było potrzeby wykonywania znacznych prac ziemnych. Jedynymi większymi obiektami inżynierskimi były dwa mosty w Szymanowie (9,4m - jednoprzęsłowy i 26,6m - trójprzęsłowy ). Na terenie cukrowni wybudowano pięciostanowiskową [[parowozownia|parowozownię]] oraz dosyć rozbudowany układ torowy wraz z wagą wagonową. Na drugim końcu linii usytuowano stację przeładunkową styczną z koleją normalnotorową Warszawa - Sochaczew wyposażoną w 4 tory i wagę kolejową. Powstały również dwie bocznice szlakowe do pobliskich folwarków. Bocznicę do majątku Irena ze względu na słabą nawierzchnię obsługiwano trakcją konną (po wojnie stosowano lokomotywy spalinowe). Jedyną na trasie mijankę zlokalizowano przy placu składowym buraków w Szymanowie. Całkowita długość linii główniej wynosiła 14,20 km, zaś bocznic 4,99.
+
Kolejka została zbudowana w 1923 r. (sama cukrownia była o niemal 100 lat starsza). Tor ułożono z [[przęsła patentowe|przęseł patentowych]] (szyny H70 na podkładach metalowych). Jedynymi większymi obiektami inżynierskimi były dwa mosty w Szymanowie (9,4m - jednoprzęsłowy i 26,6m - trójprzęsłowy ). Na terenie cukrowni wybudowano pięciostanowiskową [[parowozownia|parowozownię]] oraz dosyć rozbudowany układ torowy wraz z wagą wagonową. Na drugim końcu linii usytuowano stację przeładunkową styczną z koleją normalnotorową Warszawa - Sochaczew wyposażoną w 4 tory i wagę kolejową. Powstały również dwie bocznice szlakowe do pobliskich folwarków. Bocznicę do majątku Irena ze względu na słabą nawierzchnię obsługiwano trakcją konną (po wojnie stosowano lokomotywy spalinowe). Jedyną na trasie mijankę zlokalizowano przy placu składowym buraków w Szymanowie. Całkowita długość linii główniej wynosiła 14,20 km, zaś bocznic 4,99.<br>
  
 
== Tabor ==
 
== Tabor ==
 
Przez większość czasu trzon taboru stanowiły niezastąpione HF ''[[Brigadelokomotive]]'' (początkowo 3 sztuki), później uzupełniane o inne maszyny parowe a po wojnie również spalinowe (w tym dwie [[WLs40]]). Jako ciekawostkę można potraktować fakt, że pierwszy parowóz dotarł do Guzowa od strony Żyrardowa. Lokomotywa dojechała po specjalnie w tym celu przekładanych przęsłach patentowych.<br>
 
Przez większość czasu trzon taboru stanowiły niezastąpione HF ''[[Brigadelokomotive]]'' (początkowo 3 sztuki), później uzupełniane o inne maszyny parowe a po wojnie również spalinowe (w tym dwie [[WLs40]]). Jako ciekawostkę można potraktować fakt, że pierwszy parowóz dotarł do Guzowa od strony Żyrardowa. Lokomotywa dojechała po specjalnie w tym celu przekładanych przęsłach patentowych.<br>
{| class="wikitable sortable"
 
|-
 
! Lp. !! Nr<br /> 1946 r. !! Nr<br /> 1951 r. !! Nr<br /> 1965 r. !! Typ !! Producent !! Nr<br /> fabryczny !! Rok<br /> budowy !! Oznaczenie<br /> pierwotne !! Uwagi
 
|-
 
| 1 || 1 || 5 || <nowiki>-</nowiki> || Bn2t || Orenstein & Koppel || 7352 || 1916 ||  ||
 
|-
 
| 2 || 2 || 3 || 3 || Dn2t || Schwartzkopf || 6337 || 1917 || HF 1436 || 
 
|-
 
| 3 || 3 || 2 || 2 || Dn2t || Henschel || 15561 || 1917 || HF 1762 ||
 
|-
 
| 4 || 4 || 1 || 1 || Dn2t || Schwartzkopf || 6753 || 1918 || HF 2111 || Kocioł Hartmann 4158/18 r.
 
|-
 
| 5 || <nowiki>-</nowiki> || 4 || 4 || Dn2t || Henschel || 15967 || 1918 || HF 1090 || Z Cukrowni Ciechanów (?)
 
|-
 
| 6 || <nowiki>-</nowiki> || 6 || 6 || Cn2t || Orenstein & Koppel || 8006 || 1914 || HF 405<ref>Najprawdopodobniej jedna ze 150 lokomotyw wyprodukowanych przez O&K dla ''[[Heeresfeldbahn]]en'', którym przydzielono numery HF z zakresu 400 - 549. Ostatecznie numerów tych nigdy nie nadano.</ref> || Z Cukrowni Łyszkowice.
 
|-
 
| 7 || <nowiki>-</nowiki> || 7 || <nowiki>-</nowiki> || Bn2t || Orenstein & Koppel || 1059 || 1903 ||  ||
 
|-
 
| 8 || <nowiki>-</nowiki> || <nowiki>-</nowiki> || 5 || Bn2t || Henschel || 24846 || 1939 || T2-63 || Z cukrowni Krsiniec.
 
|-
 
| 9 || <nowiki>-</nowiki> || <nowiki>-</nowiki> || 7 || Bn2t<br /> Ryś || FABLOK || 1555 || 1946 ||  || Kocioł Babcock 11924/46 r.
 
|}
 
  
 
Pierwszymi wagonami były czteroosiowe Brigadewagen (ładowność - 5 ton) uzupełnione o nowy tabor z Zakładów Ostrowieckich (czteroosiowe węglarki i wagony kryte o ładowności 6 ton). Sposobem gospodarczym zbudowano 3 cysterny o ładowności 6 ton. Po wojnie zakupiono w Hajnówce nieco większe węglarki o ładowności 10 ton. Nabyto również partię węglarek od PKP. Około 1962 r. zakupiono cysterny.
 
Pierwszymi wagonami były czteroosiowe Brigadewagen (ładowność - 5 ton) uzupełnione o nowy tabor z Zakładów Ostrowieckich (czteroosiowe węglarki i wagony kryte o ładowności 6 ton). Sposobem gospodarczym zbudowano 3 cysterny o ładowności 6 ton. Po wojnie zakupiono w Hajnówce nieco większe węglarki o ładowności 10 ton. Nabyto również partię węglarek od PKP. Około 1962 r. zakupiono cysterny.
Linia 75: Linia 53:
 
[[Kategoria:Koleje przemysłowe i technologiczne]]
 
[[Kategoria:Koleje przemysłowe i technologiczne]]
 
[[Kategoria:Nieistniejące linie kolejowe]]
 
[[Kategoria:Nieistniejące linie kolejowe]]
[[Kategoria:Wąskotorowe_koleje_przemysłowe]]
 
 
==Przypisy==
 
<references/>
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)