Edytujesz Kolej leśna

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np [[Bieszczadzka Kolej Leśna]]. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
 
Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np [[Bieszczadzka Kolej Leśna]]. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.
  
== Lista kolei leśnych funkcjonujących na obszarze dzisiejszej RP ==
+
== Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP ==
  
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
Linia 9: Linia 9:
 
!Prześwit [mm]
 
!Prześwit [mm]
 
!Stan obecny
 
!Stan obecny
!Długość linii maksymalnie/obecnie (km)
 
 
!uwagi
 
!uwagi
 +
 
|-
 
|-
 
|[[Bieszczadzka Kolej Leśna]]
 
|[[Bieszczadzka Kolej Leśna]]
Linia 17: Linia 17:
 
|750 (początkowo 760)
 
|750 (początkowo 760)
 
|style="background-color:green;"|Czynna
 
|style="background-color:green;"|Czynna
|75
+
|Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska”
|Ruch turystyczny na odcinku Balnica - Przysłup
 
|-
 
|[[Kolej leśna Beniowa - Negryłów]]
 
|1910
 
|1934
 
|700
 
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana
 
|5,6
 
|
 
|-
 
|[[Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia]]
 
|po 1900
 
|około 1934
 
|700
 
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana
 
|
 
|
 
|-
 
|[[Kolej Leśna Czarna Białostocka | Kolej leśna w Czarnej Białostockiej]]
 
|1919
 
|1990
 
|600
 
|style="background-color:yellow;"|Nieczynna
 
|150/48
 
|W trakcie prac nad przywróceniem przejezdności
 
|-
 
|[[Kolej Leśna Hajnówka]]
 
|1917
 
|
 
|600
 
|style="background-color:green;"|Czynna
 
|360/>18
 
|Ruch turystyczny na trasie Hajnówka-Topiło.
 
 
|-
 
|-

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)