Kolej leśna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 10: Linia 10:
 
!Stan obecny
 
!Stan obecny
 
!uwagi
 
!uwagi
 
 
|-
 
|-
 
|[[Bieszczadzka Kolej Leśna]]
 
|[[Bieszczadzka Kolej Leśna]]
Linia 18: Linia 17:
 
|style="background-color:green;"|Czynna
 
|style="background-color:green;"|Czynna
 
|Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska”
 
|Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska”
 +
|-
 +
|[[Kolej leśna Beniowa - Negryłów]]
 +
|1910
 +
|1934
 +
|700
 +
|style="background-color:red;"|Zlikwidowana
 +
|
 
|-
 
|-

Wersja z 15:01, 16 mar 2020

Kolej przemysłowa, zwykle wąskotorowa, wykorzystywana do wywozu pozyskanego drewna, zarówno w postaci dłużycy jak i tzw "metrówek" z dużych kompleksów leśnych. W Polsce ostatnie koleje leśne były wykorzystywane do początku lat 90, gdy ich funkcję przejął bardziej elastyczny i ekonomiczny transport samochodowy. Koleje leśne, które dotrwały do czasów współczesnych w Polsce ( a także np na Słowacji lub na Węgrzech ) pełnią funkcję turystyczną np Bieszczadzka Kolej Leśna. W Rosji i innych krajach b. ZSRR a także w Chinach koleje leśne, także o trakcji parowej nadal pełnią swoją podstawową funkcję.

Lista kolei leśnych funkcjonujących na terenie dzisiejszej RP

Kolej Rok otwarcia Rok likwidacji/zamknięcia Prześwit [mm] Stan obecny uwagi
Bieszczadzka Kolej Leśna 1898 1997 750 (początkowo 760) Czynna Producent: Zakład Doświadczalny Instytutu Mechaniki Precyzyjnej - Bielsk Podlaski; wersja „wąska”
Kolej leśna Beniowa - Negryłów 1910 1934 700 Zlikwidowana