Edytujesz Kolej torfowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Kolej torfowa''' - wąskotorowa kolej przemysłowa eksploatowanej przez zakład torfowy lub kotłownię opalana torfem. W Polsce produkcja torfu służy głownie do celów ogrodniczych, w krajach byłego ZSRR spotyka się większa ilość kotłowni opalanych torfem i obsługiwanych przez kolej wąskotorową. Ze względu na właściwości torfu stosuje się lekkie szyny, często w postaci przęseł patentowych , które w razie wyczerpania złoża są rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm, w krajach byłego ZSRR było to zwykle 750mm, w Niemczech, Holandii i Irlandii prześwity wahały się od 600mm do 900mm.
+
'''Kolej torfowa''' - rodzaj wąskotorowej kolei przemysłowej eksploatowanej przez zakład torfowy. W razie wyczerpania złóż proste i lekkie, a zarazem niezawodne tory były rozbierane i przenoszone w inne miejsce. Polskie koleje torfowe posiadają szerokość toru 600 mm.
  
 
==Historia==
 
==Historia==
  
Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś używano jako opał, co obecnie nadal ma miejsce m.in w Rosji, w Estonii czy na Ukrainie, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu materiału, po jego zebraniu z pola torfowego ze względu na dużą grzązkość terenów bagiennych. Mogą się po nim poruszać tylko pojazdy gąsienicowe lub ewentualnie ciągniki z podwójnym ogumieniem.  
+
Torf to masa organiczna powstająca z obumarłej roślinności bagiennej. Kiedyś torf używano do opału, a obecnie jest używany w ogrodnictwie i kosmetyce. Jednak najpierw trzeba go wydobyć. Jak na razie większość zakładów torfowych używa kolei wąskotorowej jako środka transportu do zwózki materiału. Wynika to z tego, że jedynymi pojazdami jaikie tam wjadą są maszyny gąsienicowe i ciągniki z podwójnym ogumieniem. W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Pociągi od zawsze składały się z małej lokomotywy np. Ls600 i kilku/kilkunastu specjalnych wagoników. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
 
+
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
W Polsce pierwsze kopalnie torfu powstały po II wojnie światowej. Wkrótce potrzeba transportowania urobku z pola torfowego wymusiła zastosowanie kolei wąskotorowej, która w tym zadaniu sprawdza się najlepiej. Taka kolej jest zazwyczaj zbudowana z lekkich przęseł, które łatwo można zdemontować i przenieść w inne miejsce.
+
Plik:WLs50M1-4.JPG|Lokomotywa [[WLs50|WLs50M1]] na terenie ZT Karaska.
 
+
</gallery>
Pociągi zwykle składają się z kilku/kilkunastu specjalnych wagoników do przewozu torfu i małej lokomotywy np. [[Ls600]], [[Ns1]] lub [[Diema]], a czasem większej, jak np. [[GLs30]] czy [[WLs50]]. Cięższe lokomotywy bywają jednak używane na liniach prowadzących od pola torfowego do zakładu przeróbczego. W chwili obecnej byt tych kolejek nie jest zagrożony.
+
{{clear}}
 
 
==Zakłady torfowe w Polsce wykorzystujące kolej wąskotorową==
 
 
 
{| class="wikitable"
 
!Nazwa zakładu
 
!Miasto/miejscowość
 
!Data otwarcia
 
!Data zamknięcia
 
!Długość linii max/obecnie
 
!Szerokość toru
 
!Stan
 
!Uwagi
 
|-
 
|Z.P.T. "Bór za lasem".
 
|Czarny Dunajec
 
|1964
 
| -
 
| 10 km/3,1 km
 
|600 mm
 
|style="background-color:green;"|Czynna
 
|
 
|-
 
|Z.T. "Lasland"
 
|Grądy k. Gryfic
 
|b/d
 
| -
 
|
 
|600 mm
 
|style="background-color:green;"|Czynna
 
|
 
|}
 
  
 +
==Polskie zakłady wykorzystujące koleje wąskotorowe==
  
 
ZT Lasland Grądy
 
ZT Lasland Grądy
Linia 59: Linia 29:
 
ZT Józefowo
 
ZT Józefowo
  
Bioprodukty - Samlino k. Golczewa
+
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
+
Plik:Grądy.jpg|Lokomotywa nr 6 na terenie kopalni w Grądach.
<gallery widths=500 heights=450 perrow=3 caption="">
 
Plik:Grądy.jpg|Lokomotywa Diema DS12 nr 6 na terenie kopalni w Grądach.
 
 
</gallery>
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
{{clear}}

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: