Edytujesz Ls800
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
|typ_lokomotywy=Ls800 (SM42) | |typ_lokomotywy=Ls800 (SM42) | ||
− | |przewoźnik=[[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP | + | |przewoźnik=[[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP]] |
− | |oznaczenie_przewoźnika=Ls800, SM42 | + | |oznaczenie_przewoźnika=Ls800, SM42 |
|grafika=[[Plik:SM42-2355 Lotos kolej.JPG|290px]] | |grafika=[[Plik:SM42-2355 Lotos kolej.JPG|290px]] | ||
|opis_zdjęcia=Lokomotywa SM42-2355 należąca do [[LOTOS Kolej]]. | |opis_zdjęcia=Lokomotywa SM42-2355 należąca do [[LOTOS Kolej]]. | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
== Odmiany i modernizacje == | == Odmiany i modernizacje == | ||
− | Wraz z lokomotywami ''Ls800'' w latach 1967-1978 powstała ich odmiana '''101D''' (SP42/SU42)<ref>Oznaczenie nadane na PKP</ref>, przeznaczona do obsługi lekkich pociągów pasażerskich. Różnica jaka występuje miedzy tymi pojazdami jest taka, że w ''101D'' za przedziałem elektrycznym zamontowano kocioł grzewczy typu ''WB-5'' do parowego ogrzewania wagonów. Wyprodukowano i dostarczono dla [[PKP]] 268 egzemplarzy tej serii. Kłopoty z obsługą kotłów oraz malejąca liczba wagonów przystosowanych do tego systemu ogrzewania, wymusiła konieczność przeprowadzenia dalszej modernizacji. W latach 1975-1977 w [[Fablok|Fabloku]] przebudowano lokomotywy ''Ls800'', przystosowując je do elektrycznego ogrzewania składu. Zostały wyposażone w system ogrzewania elektrycznego 500V zasilany z prądnicy głównej. W sumie przebudowano i dostarczono dla [[PKP]] 39 egzemplarzy lokomotywy, którym przewoźnik nadał oznaczenie ''SU42''. W 2000 roku pozostałe w służbie egzemplarze zostały przebudowane ponownie do wersji ''Ls800''. W latach 1999-2000 w zakładach [[ZNTK]] w Nowym Sączu przebudowano 40 egzemplarzy lokomotyw ''101D''. Przebudowa polegała na usunięciu kotła ''WB-5'' a w jego miejsce zamontowano trójfazowy agregat prądotwórczy, dostarczający prąd o napięciu 3000V do ogrzewania wagonów. Podczas modernizacji lokomotywy otrzymały oznaczenie ''SU42'' oraz numerację 501-540. | + | Wraz z lokomotywami ''Ls800'' w latach 1967-1978 powstała ich odmiana '''101D''' (SP42/SU42)<ref>Oznaczenie nadane na PKP</ref>, przeznaczona do obsługi lekkich pociągów pasażerskich. Różnica jaka występuje miedzy tymi pojazdami jest taka, że w ''101D'' za przedziałem elektrycznym zamontowano kocioł grzewczy typu ''WB-5'' do parowego ogrzewania wagonów. Wyprodukowano i dostarczono dla [[PKP]] 268 egzemplarzy tej serii. Kłopoty z obsługą kotłów oraz malejąca liczba wagonów przystosowanych do tego systemu ogrzewania, wymusiła konieczność przeprowadzenia dalszej modernizacji. W latach 1975-1977 w [[Fablok|Fabloku]] przebudowano lokomotywy ''Ls800'', przystosowując je do elektrycznego ogrzewania składu. Zostały wyposażone w system ogrzewania elektrycznego 500V zasilany z prądnicy głównej. W sumie przebudowano i dostarczono dla [[PKP]] 39 egzemplarzy lokomotywy, którym przewoźnik nadał oznaczenie ''SU42''. W 2000 roku pozostałe w służbie egzemplarze zostały przebudowane ponownie do wersji ''Ls800''. W latach 1999-2000 w zakładach [[ZNTK]] w Nowym Sączu przebudowano 40 egzemplarzy lokomotyw ''101D''. Przebudowa polegała na usunięciu kotła ''WB-5'' a w jego miejsce zamontowano trójfazowy agregat prądotwórczy, dostarczający prąd o napięciu 3000V do ogrzewania wagonów. Podczas modernizacji lokomotywy otrzymały oznaczenie ''SU42'' oraz numerację 501-540.[[Plik:SU42-534_Gdynia.JPG|thumb|300px|SU42-534 należąca do spółki [[Przewozy Regionalne]]]] |
− | W 1999r. przebudowano dwie należące do [[PTKiGK Rybnik]] lokomotywy SM42 o numerach 2536 i 2197. Nowa seria została oznaczona jako [[Ls1000]]. Zmodernizowano dwa egzemplarze oznaczając je: Ls1000-001 i Ls1000-002. Lokomotywa 001 obecnie należy do spółki [[Dolnośląskie Linie Autobusowe]], a 002 do [[DB Cargo Polska]]. | + | W 1999r. przebudowano dwie należące do [[PTKiGK Rybnik]] lokomotywy SM42 o numerach 2536 i 2197. Nowa seria została oznaczona jako [[Ls1000]]. Zmodernizowano dwa egzemplarze oznaczając je: Ls1000-001 i Ls1000-002. Lokomotywa 001 obecnie należy do spółki [[Dolnośląskie Linie Autobusowe]], a 002 do [[DB Cargo Polska]]. [[Plik:SM42-1602.jpg|thumb|300px|Zmodernizowana lokomotywa SM42-1602 należąca do [[PKP Cargo]].]] |
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
Linia 53: | Linia 53: | ||
</gallery> | </gallery> | ||
{{clear}} | {{clear}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
* [http://www.transportszynowy.pl/lokspalinowe.php SM42] | * [http://www.transportszynowy.pl/lokspalinowe.php SM42] |