Edytujesz Mławska Kolej Dojazdowa
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 3: | Linia 3: | ||
|nazwy_wcześniejsze = | |nazwy_wcześniejsze = | ||
|grafika = | |grafika = | ||
− | |rok_budowy = 1915 ( | + | |rok_budowy = 1915 (Mława - Przasnysz - Maków Maz.,) |
− | |cel_budowy = | + | |cel_budowy = Wojskowa kolej polowa |
|zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka | |zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka | ||
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
− | |wpis_do_rej_zab = | + | |wpis_do_rej_zab = |
|rozstaw_szyn = 750 mm | |rozstaw_szyn = 750 mm | ||
|pierwotny_prześwit = 600 mm | |pierwotny_prześwit = 600 mm | ||
|rok_przekucia = ok. 1960 | |rok_przekucia = ok. 1960 | ||
− | |istniejące_linie = Mława Wąsk. - | + | |istniejące_linie = Mława Wąsk. - Maków Mazowiecki |
|długość_czynnego_odcinka = | |długość_czynnego_odcinka = | ||
|długość_całkowita_istniejących_szlaków = 68,78 km | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = 68,78 km | ||
− | |linie_rozebrane = | + | |linie_rozebrane = Ciechanów Wąsk. - Grudusk,<br/> Ciechanów Wąsk. - Krasne,<br/> Krasne - Zamość Maz. |
|długość_zlikwidowanych_linii = 77 km | |długość_zlikwidowanych_linii = 77 km | ||
− | |stacje_styczne = | + | |stacje_styczne = Mława Wąsk.,<br/> Ciechanów Wąsk. |
− | |inne_ważniejsze_stacje = | + | |inne_ważniejsze_stacje = Grudusk,<br/> Przasnysz,<br/> Krasne,<br/> Maków Maz. |
− | |uwagi = | + | |uwagi = |
− | |1. operator = | + | |1. operator = PKP |
|1_okres_działalności = do 2001 | |1_okres_działalności = do 2001 | ||
− | |2. operator = | + | |2. operator = SKPL |
|2_okres_działalności = | |2_okres_działalności = | ||
|3. operator = LOT Północnego Mazowsza | |3. operator = LOT Północnego Mazowsza | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
'''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. | '''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. | ||
− | Jest | + | Jest jedną z dwóch [[kolej wąskotorowa|kolei wąskotorowych]] na północnym Mazowszu, obok [[Nasielska Kolej Dojazdowa|Nasielskiej Kolei Dojazdowej]] (obecnie już rozebranej). |
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki. | W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki. | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową. | W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową. | ||
− | W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. | + | W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej. |
− | Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej. | ||
− | We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego. | + | W chwili obecnej kolejka kursuje rekreacyjnie na linii Czernice Borowe – Przasnysz – Krasne. We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego. |
− | + | == Źródła == | |
+ | * [http://waskotorowka.mlawa.cal.pl/viewpage.php?page_id=3 Historia i archiwa MKD] | ||
+ | |||
+ | == Linki zewnętrzne == | ||
+ | [http://www.waskotorowka.mlawa.cal.pl – Oficjalna Strona Mławskiej KD] | ||
{{Wikipedia}} | {{Wikipedia}} | ||
− | |||
[[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
− |