Edytujesz Mławska Kolej Dojazdowa
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 3: | Linia 3: | ||
|nazwy_wcześniejsze = | |nazwy_wcześniejsze = | ||
|grafika = | |grafika = | ||
− | |rok_budowy = 1915 ([[ | + | |rok_budowy = 1915 ([[Mława Wąsk.]] - [[Przasnysz]] - [[Maków Mazowiecki]]) |
|cel_budowy = [[Wojskowa kolej polowa]] | |cel_budowy = [[Wojskowa kolej polowa]] | ||
|zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka | |zleceniodawca_budowy = Armia Niemiecka | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
|pierwotny_prześwit = 600 mm | |pierwotny_prześwit = 600 mm | ||
|rok_przekucia = ok. 1960 | |rok_przekucia = ok. 1960 | ||
− | |istniejące_linie = Mława Wąsk. - [[Maków Mazowiecki]] | + | |istniejące_linie = [[Mława Wąsk.]] - [[Maków Mazowiecki]] |
|długość_czynnego_odcinka = | |długość_czynnego_odcinka = | ||
|długość_całkowita_istniejących_szlaków = 68,78 km | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = 68,78 km | ||
− | |linie_rozebrane = [[ | + | |linie_rozebrane = [[Ciechanów Wąsk.]] - [[Grudusk]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] - [[Krasne]],<br/> [[Krasne]] - [[Zamość Mazowiecki]] |
|długość_zlikwidowanych_linii = 77 km | |długość_zlikwidowanych_linii = 77 km | ||
|stacje_styczne = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] | |stacje_styczne = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
'''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. | '''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. | ||
− | Jest | + | Jest jedną z dwóch [[kolej wąskotorowa|kolei wąskotorowych]] na północnym Mazowszu, obok [[Nasielska Kolej Dojazdowa|Nasielskiej Kolei Dojazdowej]] (obecnie już rozebranej). |
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki. | W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki. | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową. | W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową. | ||
− | W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla | + | W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla rruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka. |
Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej. | Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej. | ||
We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego. | We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego. | ||
− | Obecnie ( | + | Obecnie (2013) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji. |
{{Wikipedia}} | {{Wikipedia}} | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
− |