Edytujesz Mławska Kolej Dojazdowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 3: Linia 3:
 
|nazwy_wcześniejsze                                              =
 
|nazwy_wcześniejsze                                              =
 
|grafika                                                          =  
 
|grafika                                                          =  
|rok_budowy                                                      = 1915 ([[Mława Wąskotorowa|Mława Wąsk.]] - [[Przasnysz]] - [[Maków Mazowiecki]])
+
|rok_budowy                                                      = 1915 ([[Mława Wąsk.]] - [[Przasnysz]] - [[Maków Mazowiecki]])
 
|cel_budowy                                                      = [[Wojskowa kolej polowa]]
 
|cel_budowy                                                      = [[Wojskowa kolej polowa]]
 
|zleceniodawca_budowy                                            = Armia Niemiecka
 
|zleceniodawca_budowy                                            = Armia Niemiecka
Linia 11: Linia 11:
 
|pierwotny_prześwit                                              = 600 mm
 
|pierwotny_prześwit                                              = 600 mm
 
|rok_przekucia                                                    = ok. 1960
 
|rok_przekucia                                                    = ok. 1960
|istniejące_linie                                                = Mława Wąsk. - [[Maków Mazowiecki]]
+
|istniejące_linie                                                = [[Mława Wąsk.]] - [[Maków Mazowiecki]]
 
|długość_czynnego_odcinka                                        =  
 
|długość_czynnego_odcinka                                        =  
 
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = 68,78 km
 
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = 68,78 km
|linie_rozebrane                                                  = [[Ciechanów Wąskotorowy|Ciechanów Wąsk.]] - [[Grudusk]],<br/> Ciechanów Wąsk. - [[Krasne]],<br/> Krasne - [[Zamość Mazowiecki]]
+
|linie_rozebrane                                                  = [[Ciechanów Wąsk.]] - [[Grudusk]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] - [[Krasne]],<br/> [[Krasne]] - [[Zamość Mazowiecki]]
 
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = 77 km
 
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = 77 km
 
|stacje_styczne                                                  = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]]
 
|stacje_styczne                                                  = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]]
Linia 35: Linia 35:
  
 
'''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni.
 
'''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni.
Jest jedyną istniejącą [[kolej wąskotorowa|koleją wąskotorową]] na północnym Mazowszu (po rozebraniu [[Nasielska Kolej Dojazdowa|Nasielskiej Kolei Dojazdowej]]).
+
Jest jedną z dwóch [[kolej wąskotorowa|kolei wąskotorowych]] na północnym Mazowszu, obok [[Nasielska Kolej Dojazdowa|Nasielskiej Kolei Dojazdowej]] (obecnie już rozebranej).
  
 
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.
 
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.
Linia 41: Linia 41:
 
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.
 
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.
  
W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla ruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka.  
+
W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla rruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka.  
 
Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.
 
Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.
  
 
We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.
 
We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.
  
Obecnie (2017) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji.
+
Obecnie (2013) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji.
  
 
{{Wikipedia}}
 
{{Wikipedia}}
Linia 52: Linia 52:
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
[[Kategoria:Mławska Kolej Dojazdowa]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)