Mławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (wpis do rejestru)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 3: Linia 3:
 
|nazwy_wcześniejsze                                              =
 
|nazwy_wcześniejsze                                              =
 
|grafika                                                          =  
 
|grafika                                                          =  
|rok_budowy                                                      = 1915 ([[Mława Wąsk.]] - [[Przasnysz]] - [[Maków Mazowiecki]])
+
|rok_budowy                                                      = 1915 ([[Mława Wąskotorowa|Mława Wąsk.]] - [[Przasnysz]] - [[Maków Mazowiecki]])
 
|cel_budowy                                                      = [[Wojskowa kolej polowa]]
 
|cel_budowy                                                      = [[Wojskowa kolej polowa]]
 
|zleceniodawca_budowy                                            = Armia Niemiecka
 
|zleceniodawca_budowy                                            = Armia Niemiecka
Linia 11: Linia 11:
 
|pierwotny_prześwit                                              = 600 mm
 
|pierwotny_prześwit                                              = 600 mm
 
|rok_przekucia                                                    = ok. 1960
 
|rok_przekucia                                                    = ok. 1960
|istniejące_linie                                                = [[Mława Wąsk.]] - [[Maków Mazowiecki]]
+
|istniejące_linie                                                = Mława Wąsk. - [[Maków Mazowiecki]]
 
|długość_czynnego_odcinka                                        =  
 
|długość_czynnego_odcinka                                        =  
 
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = 68,78 km
 
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = 68,78 km
|linie_rozebrane                                                  = [[Ciechanów Wąsk.]] - [[Grudusk]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]] - [[Krasne]],<br/> [[Krasne]] - [[Zamość Mazowiecki]]
+
|linie_rozebrane                                                  = [[Ciechanów Wąskotorowy|Ciechanów Wąsk.]] - [[Grudusk]],<br/> Ciechanów Wąsk. - [[Krasne]],<br/> Krasne - [[Zamość Mazowiecki]]
 
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = 77 km
 
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = 77 km
 
|stacje_styczne                                                  = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]]
 
|stacje_styczne                                                  = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]]
Linia 35: Linia 35:
  
 
'''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni.
 
'''Mławska Kolej Dojazdowa''' powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni.
Jest jedną z dwóch [[kolej wąskotorowa|kolei wąskotorowych]] na północnym Mazowszu, obok [[Nasielska Kolej Dojazdowa|Nasielskiej Kolei Dojazdowej]] (obecnie już rozebranej).
+
Jest jedyną istniejącą [[kolej wąskotorowa|koleją wąskotorową]] na północnym Mazowszu (po rozebraniu [[Nasielska Kolej Dojazdowa|Nasielskiej Kolei Dojazdowej]]).
  
 
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.
 
W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.
Linia 41: Linia 41:
 
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.
 
W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.
  
W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.
+
W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla ruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka.
 +
Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.
  
W chwili obecnej kolejka kursuje rekreacyjnie na linii Czernice Borowe – Przasnysz – Krasne. We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.
+
We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.
  
== Źródła ==
+
Obecnie (2017) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji.
* [http://waskotorowka.mlawa.cal.pl/viewpage.php?page_id=3 Historia i archiwa MKD]
 
 
 
== Linki zewnętrzne ==
 
[http://www.waskotorowka.mlawa.cal.pl – Oficjalna Strona Mławskiej KD]
 
  
 
{{Wikipedia}}
 
{{Wikipedia}}
  
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 +
[[Kategoria:Mławska Kolej Dojazdowa]]

Aktualna wersja na dzień 21:05, 30 mar 2018

Mławska Kolej Dojazdowa
'
Rok budowy 1915 (Mława Wąsk. - Przasnysz - Maków Mazowiecki)
Cel budowy Wojskowa kolej polowa
Zleceniodawca budowy Armia Niemiecka
Data wpisu do rejestru zabytków 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615
Rozstaw szyn 750 mm
Pierwotny rozstaw szyn 600 mm
Rok przekucia ok. 1960
Istniejące linie Mława Wąsk. - Maków Mazowiecki
Długość całkowita istniejących szlaków 68,78 km
Linie rozebrane Ciechanów Wąsk. - Grudusk,
Ciechanów Wąsk. - Krasne,
Krasne - Zamość Mazowiecki
Długość zlikwidowanych linii 77 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Mława Wąsk.,
Ciechanów Wąsk.
Inne ważniejsze stacje Grudusk,
Przasnysz,
Krasne,
Maków Mazowiecki
'
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
PKP do 2001



'


Mławska Kolej Dojazdowa powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. Jest jedyną istniejącą koleją wąskotorową na północnym Mazowszu (po rozebraniu Nasielskiej Kolei Dojazdowej).

W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.

W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.

W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Odcinki z Ciechanowa do Krasnego i Gruduska zamknięto dla ruchu 2 maja 1986 roku. Niedługo później rozpoczęła się ich rozbiórka. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.

We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.

Obecnie (2017) MKD jest nieczynna. Z roku na rok stan infrastruktury i taboru ulega degradacji.



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Mławska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.