Mławska Kolej Dojazdowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(liniki wewnętrzne)
m (wpis do rejestru)
Linia 7: Linia 7:
 
|zleceniodawca_budowy                                            = Armia Niemiecka
 
|zleceniodawca_budowy                                            = Armia Niemiecka
 
|rok_rozbiórki                                                    =  
 
|rok_rozbiórki                                                    =  
|wpis_do_rej_zab                                                  =  
+
|wpis_do_rej_zab                                                  = 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615
 
|rozstaw_szyn                                                    = 750 mm
 
|rozstaw_szyn                                                    = 750 mm
 
|pierwotny_prześwit                                              = 600 mm
 
|pierwotny_prześwit                                              = 600 mm
Linia 18: Linia 18:
 
|stacje_styczne                                                  = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]]
 
|stacje_styczne                                                  = [[Mława Wąsk.]],<br/> [[Ciechanów Wąsk.]]
 
|inne_ważniejsze_stacje                                          = [[Grudusk]],<br/> [[Przasnysz]],<br/> [[Krasne]],<br/> [[Maków Mazowiecki]]
 
|inne_ważniejsze_stacje                                          = [[Grudusk]],<br/> [[Przasnysz]],<br/> [[Krasne]],<br/> [[Maków Mazowiecki]]
|uwagi                                                            =  
+
|uwagi                                                            =
 
|1. operator                                                      = [[PKP]]
 
|1. operator                                                      = [[PKP]]
 
|1_okres_działalności                                            = do 2001
 
|1_okres_działalności                                            = do 2001

Wersja z 16:01, 3 lip 2011

Mławska Kolej Dojazdowa
'
Rok budowy 1915 (Mława Wąsk. - Przasnysz - Maków Mazowiecki)
Cel budowy Wojskowa kolej polowa
Zleceniodawca budowy Armia Niemiecka
Data wpisu do rejestru zabytków 25.03.1994 nr rej.: A-273, 24.07.1995 nr rej.: A-615
Rozstaw szyn 750 mm
Pierwotny rozstaw szyn 600 mm
Rok przekucia ok. 1960
Istniejące linie Mława Wąsk. - Maków Mazowiecki
Długość całkowita istniejących szlaków 68,78 km
Linie rozebrane Ciechanów Wąsk. - Grudusk,
Ciechanów Wąsk. - Krasne,
Krasne - Zamość Mazowiecki
Długość zlikwidowanych linii 77 km
Stacje styczne z koleją normalnotorową Mława Wąsk.,
Ciechanów Wąsk.
Inne ważniejsze stacje Grudusk,
Przasnysz,
Krasne,
Maków Mazowiecki
'
Operatorzy
Nazwa Operatora Okres działalności
PKP do 2001



'


Mławska Kolej Dojazdowa powstała w pełni 30 lipca 1915 roku, zbudowana w rekordowym tempie kilku tygodni. Jest jedną z dwóch kolei wąskotorowych na północnym Mazowszu, obok Nasielskiej Kolei Dojazdowej (obecnie już rozebranej).

W drugiej połowie XIX wieku powstał pierwszy odcinek kolejki na potrzeby majątku Krasne. Ludwik Krasiński, wprowadzając uprawę buraków cukrowych, wybudował cukrownię w Krasińcu koło Krasnego, w związku z czym zaczął dofinansowywać rozbudowę kolejki.

W czasie I wojny światowej i wycofywaniu się Rosjan na wschód, Niemcy wytyczyli 7 lipca 1915 roku trasę Mława – Przasnysz, a 30 lipca linia była już gotowa. W momencie przesuwania się wojsk niemieckich na wschód zaistniała potrzeba wydłużenia linii na potrzeby armii niemieckiej, tak więc już 8 sierpnia 1915 roku linię połączono z Młodzianowem, a do 1918 roku wydłużono przez Maków Mazowiecki, Różan do wsi Pasieki, łącząc ją tym samym z linią normalnotorową.

W latach 20. połączona z "Węzłem Ciechanowskim". Ruch osobowy na kolejce zaistniał w roku 1946. Początkowo rozstaw torów wynosił 600 mm, około roku 1960 linie przekuto na 750 mm. Zamknięcie dla ruchu osobowego kolejki odbyło się około 1985 roku. Linia kolejki biegnie z Mławy na trasie Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Jej długość wynosi 74 km. Obecnym operatorem Mławskiej KD jest Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza, sekcja Mławskiej Kolei Dojazdowej.

W chwili obecnej kolejka kursuje rekreacyjnie na linii Czernice Borowe – Przasnysz – Krasne. We wrześniu 2008 roku rozpoczęto pracę z pomocą wolontariuszy w celu udrożnienia torów na odcinku do Makowa Mazowieckiego.

Źródła

Linki zewnętrzne

– Oficjalna Strona Mławskiej KD



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Mławska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.