Edytujesz Masa pojazdu kolejowego

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Masa pojazdu kolejowego''' jest pojęciem dość ogólnym, ponieważ normy oraz akty prawne definiują różne rodzaje mas związanych z pojazdem kolejowym. Stąd podając masę pojazdu kolejowego konieczne jest określenie jakiego rodzaju masy dotyczy podawana wartość.
+
'''Masa pojazdu kolejowego''' przywoływana w TSI dla podsystemu Tabor lokomotywy i tabor pasażerski (Rozporządzenie 1302/2014) jest zdefiniowana przez normę PN-EN 15633 "Kolejnictwo - definicje mas pojazdów".
  
== Geneza ==
 
Historycznie rozróżnienie rodzajów mas, wiąże się przede wszystkim z dużą masą węgla i wody potrzebnej do pracy parowozu, gdzie różnica między masą pustej lokomotywy względem masy lokomotywy przygotowanej do służby była istotna. Jest to szczególnie widoczne gdy porównamy masy materiałów eksploatacyjnych względem masy pustego pojazdu, w branży motoryzacyjnej do branży kolejowej
 
  
{| class="wikitable"
 
!Pojazd !! Rodzaj pojazdu !! Masa pustego pojazdu !! Masa zapasu paliwa !! % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy
 
|-
 
|Fiat 518 || samochód osobowy (1934–1939) || 1070 kg || 31,5 kg (45 l) || 2,9%
 
|-
 
|Fiat 621 || samochód ciężarowy (1935-1939) || 2350 kg || 56 kg (80 l) || 2,4%
 
|-
 
|OKz32 || parowóz tendrzak (1934–1936) || 95,8 t || 22,6 t (woda i węgiel) || 19%
 
|}
 
  
Kolejnym argumentem dla wyszczególnienia różnych rodzajów mas była niezaniebdywalna masa metalowych elementów zużywających się w trakcie eksploatacji. Tu przede wszystkim należy wskazać zużycie obręczy (wieńców) kół oraz klocków hamulcowych.
+
Definicyjnie wyróżnia się:
 
 
== Rodzaje mas ==
 
Wedle opisu zakresu ze strony sklep.pkn.pl, norma PN-EN 15663 „Kolejnictwo – Masy pojazdu” definiuje:
 
 
 
* [[Masa własna|martwą masę]]
 
  
 +
* [[Masa własna|masę własną]]
 
* [[Masa projektowa|masę projektową]]
 
* [[Masa projektowa|masę projektową]]
** [[Masa projektowa#Masa projektowa w gotowości do eksploatacji|masę projektową w gotowości do eksploatacji]]
+
* [[Masa eksploatacyjna|masę eksploatacyjną]]
** [[Masa projektowa#Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym|masę projektową przy normalnym obciążeniu użytkowym]]
 
** [[Masa projektowa#Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym|masę projektową przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym]]
 
 
 
* [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną]]
 
** [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną w gotowości do eksploatacji]]
 
** [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną przy normalnym obciążeniu użytkowym]]
 
 
 
 
 
Jednak należy podkreślić, że jest to norma w angielskiej wersji językowej, zaś określenia poszczególnych mas możemy znaleźć również w aktach prawnych, które definicyjnie są nadrzędne względem słownictwa norm, a tym bardziej słownictwa strony internetowej sklepu norm.
 
 
 
== Zobacz też ==
 
* [[Masa własna]]
 
* [[Masa projektowa]]
 
* [[Masa eksploatacyjna]]
 
* [[Masa pasażera]]
 
 
 
== Słowniczek ==
 
 
 
{| class="wikitable"
 
!BS EN 15663 !! PN-EN 15663 !! TSI Loc&Pas / RST (PL) !! Francuski !! Niemiecki
 
|-
 
|Dead mass || Martwa masa || Ciężar własny || Masse morte || Leermasse
 
|-
 
|Design mass in working order || Masa projektowa w gotowości do eksploatacji || Masa projektowa bez obciążenia użytkowego (tzw. masa służbowa) || Masse de conception en ordre de marche || Auslegungsmasse des betriebsbereiten Fahrzeugs
 
|-
 
|Design mass under normal payload || Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym || Masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym || Masse de conception en charge normale || Auslegungsmasse bei normaler Zuladung
 
|-
 
|Design mass under exceptional payload || Masa projektowa przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym || Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym || Masse de conception en charge exceptionnelle || Auslegungsmasse bei außergewöhnlicher Zuladung
 
|-
 
|Operational mass, in working order || Masa operacyjna w gotowości do eksploatacji || || Masse opérationnelle en ordre de marche || Betriebsmasse des betriebsbereiten Fahrzeugs
 
|-
 
|Operational mass under normal payload || Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym || Masa pojazdu przy normalnym obciążeniu użytkowym || Masse opérationnelle en charge normale || Betriebsmasse bei normaler Zuladung.
 
|}
 
 
 
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)