Edytujesz Masa pojazdu kolejowego
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Geneza == | == Geneza == | ||
− | Historycznie | + | Historycznie rozróznienie rodzajów mas, wiąże się przede wszystkim z dużą masą węgla i wody potrzebnej do pracy parowozu, gdzie różnica między masą pustej lokomotywy względem masy lokomotywy przygotowanej do służby była istotna. Jest to szczególnie widoczne gdy porównamy masy materiałów eksploatacyjnych względem masy pustego pojazdu, w branży motoryzacyjnej do branży kolejowej |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Pojazd !! Rodzaj pojazdu !! Masa pustego pojazdu !! Masa zapasu paliwa !! % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy | !Pojazd !! Rodzaj pojazdu !! Masa pustego pojazdu !! Masa zapasu paliwa !! % udział masy paliw w masie pojazdu gotowego do jazdy | ||
|- | |- | ||
− | |Fiat 518 || samochód osobowy (1934–1939) || 1070 kg || 31,5 kg (45 l) | + | |Fiat 518 || samochód osobowy (1934–1939) || 1070 kg || 31,5 kg (45 l) !! 2,9% |
|- | |- | ||
− | |Fiat 621 || samochód ciężarowy (1935-1939) || 2350 kg || 56 kg (80 l) | + | |Fiat 621 || samochód ciężarowy (1935-1939) || 2350 kg || 56 kg (80 l) !! 2,4% |
|- | |- | ||
− | |OKz32 || parowóz tendrzak (1934–1936) || 95,8 t || 22,6 t (woda i węgiel) | + | |OKz32 || parowóz tendrzak (1934–1936) || 95,8 t || 22,6 t (woda i węgiel) !! 19% |
|} | |} | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
== Rodzaje mas == | == Rodzaje mas == | ||
− | Wedle opisu zakresu ze strony sklep.pkn.pl, norma PN-EN | + | Wedle opisu zakresu ze strony sklep.pkn.pl, norma PN-EN 15633 "Kolejnictwo - Masy pojazdu": |
* [[Masa własna|martwą masę]] | * [[Masa własna|martwą masę]] | ||
− | |||
* [[Masa projektowa|masę projektową]] | * [[Masa projektowa|masę projektową]] | ||
− | ** [[Masa projektowa | + | ** [[Masa projektowa|masę projektową w gotowości do eksploatacji]] |
− | ** [[Masa projektowa | + | ** [[Masa projektowa|masę projektową przy normalnym obciążeniu użytkowym]] |
− | ** [[Masa projektowa | + | ** [[Masa projektowa|masę projektową przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym]] |
− | |||
* [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną]] | * [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną]] | ||
** [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną w gotowości do eksploatacji]] | ** [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną w gotowości do eksploatacji]] | ||
** [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną przy normalnym obciążeniu użytkowym]] | ** [[Masa eksploatacyjna|masę operacyjną przy normalnym obciążeniu użytkowym]] | ||
+ | Jednak należy podkreślić, że jest to norma w angielskiej wersji językowej, zaś określenia poszczególnych mas możamy znaleźć również w aktach prawnych, które definicyjnie są nadrzędne względem słownictwa normy, a tym bardziej słownictwa strony internetowej sklepu norm. | ||
− | + | == Słowniczek == | |
− | |||
− | == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
− | !BS EN | + | !BS EN 15633 !! PN-EN 15633 !! TSI Loc&Pas (PL) !! Francuski !! Niemiecki |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | |Dead mass || martwa masa || ciężar własny || masse morte || Leermasse |
|- | |- | ||
− | |Design mass | + | |Design mass in working order || masa projektowa w gotowości do eksploatacji || masa projektowa bez obciążenia użytkowego (tzw. masa służbowa) || masse de conception en charge exceptionnelle || Auslegungsmasse bei außergewöhnlicher Zuladung |
|- | |- | ||
− | | | + | |Design mass under normal payload || masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym || masa projektowa przy normalnym obciążeniu użytkowym || masse de conception en charge normale || Auslegungsmasse bei normaler Zuladung |
|- | |- | ||
− | | | + | |Design mass under exceptional payload || masa projektowa przy wyjątkowym obciążeniu użytkowym || masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym || masse de conception en ordre de marche || Auslegungsmasse, betriebsbereites Fahrzeug |
|} | |} | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
− | [[Kategoria: | + | |
+ | [[Kategoria:Zalążki artykułów]] |