Edytujesz Mxx 189
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox | {{Spalinowy zespół trakcyjny infobox | ||
− | |seria_zespołu_spalinowego =Mxx 189 | + | |seria_zespołu_spalinowego =Mxx 189 |
− | + | |opis_zdjęcia = | |
− | |opis_zdjęcia = | ||
|przewoźnik =[[PKP]] | |przewoźnik =[[PKP]] | ||
− | |oznaczenie_przewoźnika =Mxx 189 | + | |oznaczenie_przewoźnika =Mxx 189 |
|producent =Warsztaty KD Pleszew, | |producent =Warsztaty KD Pleszew, | ||
− | |lata_budowy =1949 | + | |lata_budowy =1949 |
|układ_osi =2'(1A)'(A1)'2' | |układ_osi =2'(1A)'(A1)'2' | ||
− | |układ_członów = | + | |układ_członów = |
− | |masa_służbowa = | + | |masa_służbowa = |
− | |długość_ze_zderzakami = | + | |długość_ze_zderzakami =ok. 32 m |
− | |szerokość = | + | |szerokość = |
− | |wysokość = | + | |wysokość = |
− | |rozstaw_osi_skrajnych = | + | |rozstaw_osi_skrajnych = |
− | |rozstaw_czopów_skrętu = | + | |rozstaw_czopów_skrętu = |
− | |rozstaw_osi_wózka = | + | |rozstaw_osi_wózka = |
|średnica_kół = | |średnica_kół = | ||
|rozstaw_szyn =750 mm | |rozstaw_szyn =750 mm | ||
Linia 23: | Linia 22: | ||
|moc_silnika =180 KM | |moc_silnika =180 KM | ||
|rodzaj_przekładni =mechaniczna | |rodzaj_przekładni =mechaniczna | ||
− | |typ_przekładni =Mylius | + | |typ_przekładni =Mylius |
|prędkość_konstrukcyjna = | |prędkość_konstrukcyjna = | ||
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
Linia 30: | Linia 29: | ||
|liczba_miejsc_siedzących =104 | |liczba_miejsc_siedzących =104 | ||
|liczba_miejsc_ogółem =238 | |liczba_miejsc_ogółem =238 | ||
− | + | |uwagi = | |
− | |uwagi = | ||
}} | }} | ||
− | Mxx 189 - trójczłonowy [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] [[wagon spalinowy| | + | Mxx 189 - trójczłonowy [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] [[wagon spalinowy|wagon motorowy]] zbudowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w 1949 roku. |
==Historia== | ==Historia== | ||
− | + | Już w latach '30 [[Pleszewska Kolej Lokalna|Kolei Powiatowa Krotoszyn-Pleszew]] obsługiwała trzy linie autobusowe, zaś w 1935 roku w pleszewskiej parowozowni zbudowano we współpracy z firmą Zagórski-Tatarski z Poznania wagon napędzany silnikiem benzynowym. | |
+ | Dzięki tym doświadczeniom miejscowe warsztaty po wojnie mogły się podjąć budowy kolejnego pojazdu trakcji spalinowej. Pojazd oddano do eksploatacji w 1949 roku i oznaczono Mxx 189. | ||
W nocy z 6 na 7 stycznia 1962 roku wagon spłonął doszczętnie na szlaku między [[Pleszew Wąsk.|Pleszewem Wąsk.]] i [[Dobrzyca|Dobrzycą]]. Nie nadawał się do odbudowy i został złomowany w Pleszewie. | W nocy z 6 na 7 stycznia 1962 roku wagon spłonął doszczętnie na szlaku między [[Pleszew Wąsk.|Pleszewem Wąsk.]] i [[Dobrzyca|Dobrzycą]]. Nie nadawał się do odbudowy i został złomowany w Pleszewie. | ||
==Konstrukcja== | ==Konstrukcja== | ||
− | + | Pojazd zaprojektowano i wykonano jako trójczłonowy, w którym człony skrajne przeznaczone były do przewozu pasażerów, człon środkowy - podwieszony - mieścił silnik wraz z zespołem napędowym. Do napędu wykorzystano silnik firmy Scania-Vabis (stąd potoczna nazwa tego wagonu - "skania") zblokowany ze skrzynią biegów firmy Mylius. Napęd poprzez przekładnię rewersową był przenoszony za pomocą wałów Kardana na najbliższe środkowi pojazdu osie wózków w sąsiednich członach (człon silnikowy nie posiadał własnych kół). | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Źródła == | == Źródła == | ||
− | + | B. Pokropiński: ''Pleszewska "skania"'', "Świat Kolei" 11/2003 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | [[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]] | |
− | |||
− | [[ | ||
− |