Edytujesz Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
Od 1 stycznia 1961 roku, na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, obowiązywały przepisy [[Przepisy:WM11|WM11]], które określały sposób oznaczania taboru wedle odpowiednich serii. W części dotyczącej oznaczeń literowych oraz numeracji pojazdów trakcyjnych i specjalnych przepisy te były stosowane do końca funkcjonowania kolei wąskotorowych w strukturach PKP. Dziś są nadal stosowane na większości kolei wąskotorowych, lecz już jedynie w na zasadzie zwyczaju lub szacunku do historii i tradycji.
+
Od 1 stycznia 1961 roku, na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, obowązywały przepisy [[Przepisy:W11|W11]], które określały sposób oznaczania taboru wedle odpowiednich serii.
 
 
W części dotyczącej numeracji wagonów instrukcję Wm-11 stosowano do drugiej połowy roku 1974. Od 1 września 1974 rozpoczęto stosowanie ujednoliconych dwunastocyfrowych numerów taborowych zwanych "CETAR".
 
 
 
{{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}}
 
  
 
== Parowozy ==
 
== Parowozy ==
Oznaczenia serii [[parowóz|parowozów]] składały się z symboli umieszczonych obok siebie, które oznaczały kolejno:
+
Oznaczenie serii [[parowóz|parowozów]] składały się z symboli umieszczonych obok siebie, które oznaczały kolejno:
 
# pozycja pierwsza - rodzaj parowozu,  
 
# pozycja pierwsza - rodzaj parowozu,  
 
# pozycja druga - układ osi,  
 
# pozycja druga - układ osi,  
 
# pozycja trzecia - moc parowozu w KM lub pochodzenie,  
 
# pozycja trzecia - moc parowozu w KM lub pochodzenie,  
# pozycja czwarta (numer inwentarzowy) - szerokość toru, do której parowóz był przystosowany
 
  
 
1. Parowozy wąskotorowe podzielono na dwa rodzaje:  
 
1. Parowozy wąskotorowe podzielono na dwa rodzaje:  
Linia 40: Linia 35:
  
 
: W przypadku [[parowóz|parowozów]] pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku) w miejsce symbolu określającego moc. Natomiast [[parowóz|parowozy]] dostarczone w ramach pomocy UNRA maiły umieszczony symbol „u” w miejsce symbolu określającego moc [[parowóz|parowozu]].  
 
: W przypadku [[parowóz|parowozów]] pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku) w miejsce symbolu określającego moc. Natomiast [[parowóz|parowozy]] dostarczone w ramach pomocy UNRA maiły umieszczony symbol „u” w miejsce symbolu określającego moc [[parowóz|parowozu]].  
 
4. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]], do której był przystosowany parowóz, nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
 
:* tor o szerokości 600 mm - od 0001 do 1000
 
:* tor o szerokości 750 mm - od 1001 do 2000
 
:* tor o szerokości 785 mm - od 2001 do 2800
 
:* tor o szerokości 800 mm - od 2801 do 3000
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 3001 do 4000
 
  
  
 
''' ''Przykłady:'' '''
 
''' ''Przykłady:'' '''
 
=== Px48 ===
 
=== Px48 ===
[[Plik:Px48-1760 tabliczka.jpg|thumb|right|290px|]]
 
 
 
* '''P''' - [[Parowóz]]
 
* '''P''' - [[Parowóz]]
 
* '''x''' - posiadający 4 osie napędne
 
* '''x''' - posiadający 4 osie napędne
 
* '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku.
 
* '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku.
* '''1760''' - parowóz przystosowany do toru o szerokości 750 mm
 
  
 
Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu [[D-h2]].
 
Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu [[D-h2]].
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:Px48-3901.jpg|Parowóz Px48-3901.
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
== Tendry ==
 
== Tendry ==
  
Oznaczenie [[Tander|tendrów]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
+
Oznaczenie [[Tander|tendrów]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
 
# rodzaj tendra,
 
# rodzaj tendra,
 
# pojemność zbiornika na wodę,
 
# pojemność zbiornika na wodę,
 
# liczbę osi,
 
# liczbę osi,
# pochodzenie tendra,
+
# pochodzenie tendra.
# numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której tender był przystosowany
 
  
1. Tendry wąskotorowe dzieliły się na dwa rodzaje, a mianowicie:
+
1. Tendry wąskotorowe dzielą się na dwa rodzaje, a mianowicie:
 
:'''Pt''' - tendry połączone z [[Parowóz|parowozem]],
 
:'''Pt''' - tendry połączone z [[Parowóz|parowozem]],
 
:'''Zt''' - tendry oddzielne.
 
:'''Zt''' - tendry oddzielne.
Linia 79: Linia 59:
 
2. Dla określenia pojemności zbiornika na wodę stosowano liczbę wskazująca pojemność zbiornika w m3 zaokrąglona do liczby całkowitej.
 
2. Dla określenia pojemności zbiornika na wodę stosowano liczbę wskazująca pojemność zbiornika w m3 zaokrąglona do liczby całkowitej.
  
3. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosowano symbole:
+
3. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosuje się symbole:
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
Linia 85: Linia 65:
  
 
4. Dla tendrów pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku).
 
4. Dla tendrów pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku).
 
5. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]], do której był przystosowany tender, nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
 
:* tor o szerokości 600 mm - od 5001 do 5200
 
:* tor o szerokości 750 mm - od 5201 do 5370
 
:* tor o szerokości 785 mm - od 5371 do 5400
 
:* tor o szerokości 800 mm - od 5401 do 5430
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 5431 do 5500
 
 
  
  
 
''' ''Przykłady:'' '''
 
''' ''Przykłady:'' '''
 
=== Ptx48 ===
 
=== Ptx48 ===
[[Plik:Pxt48-1760 tabliczka.jpg|thumb|right|290px|]]
+
* '''Pt''' - [[Tender]] połączony z parowozem (w tym przypadku z parowozem [[Oznaczenia taboru PKP (MW-11)#Px48|Px48]])
 
 
* '''Pt''' - [[Tender]] połączony z parowozem (w tym przypadku z parowozem [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Px48|Px48]])
 
 
* '''x''' - posiadający 4 osie
 
* '''x''' - posiadający 4 osie
 
* '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku.
 
* '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku.
* '''1760''' - numer inwentarzowy, który powinien jednocześnie określać szerokość toru, do którego tender był przystosowany. W tym wypadku numer ten został nadany niezgodnie z instrukcją.
 
  
: Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, prawdopodobnie dlatego, że uznano, iż jest to konstrukcja znormalizowana o powszechnie znanych parametrach. W pełni poprawne oznaczenia tendra winno brzmieć '''Pt6x48'''.
+
: Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, prawdopodbnie dlatego, że uznano, iż jest to konstrukcja znormalizowana o powszechnie znanych parametrach. W pełni poprawne oznaczenia tendra winno brzmieć '''Pt6x48'''.
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:IMtender.jpg|
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
== Lokomotywy spalinowe ==
 
== Lokomotywy spalinowe ==
  
Oznaczenie [[Lokomotywa spalinowa|lokomotyw spalinowych]] składalło się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
+
Oznaczenie [[Lokomotywa spalinowa|lokomotyw spalinowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
 
# rodzaj lokomotywy,  
 
# rodzaj lokomotywy,  
 
# liczbę osi,  
 
# liczbę osi,  
 
# rodzaj silnika,  
 
# rodzaj silnika,  
# rodzaj przekładni,
+
# rodzaj przekładni.
# numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której dana lokomotywa była przystosowana.
 
  
1. Lokomotywy spalinowe wąskotorowe dzielliły się na dwa rodzaje, a mianowicie:
+
1. Lokomotywy spalinowe wąskotorowe dzielą się na dwa rodzaje, a mianowicie:
 
:'''L''' - lokomotywy spalinowe bez przedziału bagażowego,
 
:'''L''' - lokomotywy spalinowe bez przedziału bagażowego,
 
:'''Lf''' - lokomotywy spalinowe z przedziałem bagażowym.
 
:'''Lf''' - lokomotywy spalinowe z przedziałem bagażowym.
  
2. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosowano symbole:
+
2. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosuje się symbole:
 
:''(brak symbolu)'' - 2 osie napędne,
 
:''(brak symbolu)'' - 2 osie napędne,
 
:'''y''' - 3 osie napędne,
 
:'''y''' - 3 osie napędne,
Linia 135: Linia 99:
 
:'''n''' - osie przednia i tylna.
 
:'''n''' - osie przednia i tylna.
  
3. Do określenia rodzaju silnika w lokomotywie spalinowej stosowano następujące symbole:
+
3. Do określenia rodzaju silnika w lokomotywie spalinowej stosuje się następujące symbole:
 
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]],
 
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]],
 
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]],
 
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]],
 
:'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy.
 
:'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy.
  
4. Do określenia rodzaju przekładni stosowano następujące symbole cyfrowe:
+
4. Do określenia rodzaju przekładni stosuje się następujące symbole cyfrowe:
 
:'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]],
 
:'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]],
 
:'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]],
 
:'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]],
 
:'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]],
 
:'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]],
 
:'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]].
 
:'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]].
 
5. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]], do której była przystosowana lokomotywa nadawano jej numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
 
:* tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100
 
:* tor o szerokości 750 mm - od 101 do 300
 
:* tor o szerokości 785 mm - od 301 do 380
 
:* tor o szerokości 800 mm - od 381 do 400
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 401 do 500
 
 
  
 
''' ''Przykłady:'' '''
 
''' ''Przykłady:'' '''
Linia 161: Linia 117:
 
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów
 
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów
  
Do serii Ld1 można zaliczyć lokomotywy typu [[WLs40]] (w tym podtypów WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50 i t.p.) a także lokomotywę typu [[Ns3]] eksploatowaną na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych]] oraz lokomotywę zbudowaną w warsztatach w Piasecznie, eksploatowaną na [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa|Grójeckiej Kolei Dojazdowej]]
+
Do serii Ld1 zaliczamy następujące lokomotywy typu [[WLs40]] (w tym podtypów Wls40, Wls50, 2Wls40, 2Wls50 i t.p.)
  
[[File:Ld1-1.jpg|300px]]
 
 
Lokomotywa Ld1-1 w lokomotywowni w Białośliwiu.
 
  
 
=== Lyd1 ===
 
=== Lyd1 ===
Linia 172: Linia 125:
 
* '''d''' - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym
 
* '''d''' - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym
 
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów
 
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów
* '''309''' - numer inwentarzowy określający jednocześnie, że lokomotywa była przystosowana do toru o szerokości 785 mm
 
  
Do serii Lyd1 zaliczano następujące typy lokomotyw:
+
Do serii Lyd1 zaliczamy następujące typy lokomotyw:
 
* [[WLs150]]
 
* [[WLs150]]
 
* [[WLs180]] (produkowana także pod oznaczeniem 803D)
 
* [[WLs180]] (produkowana także pod oznaczeniem 803D)
[[Plik:DSC07994am.JPG|290px]]
 
|opis_zdjęcia = Lokomotywa Lyd1-226.
 
  
 
=== Lyd2 ===
 
=== Lyd2 ===
Linia 186: Linia 136:
 
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną
 
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną
  
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 była [[L30H]].
+
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 jest [[L30H]].
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
+
 
Plik:0016tm.jpg|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej.
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
=== Lxd2 ===
 
=== Lxd2 ===
[[Plik:DSC03076am.JPG|thumb|right|290px|]]
 
 
 
* '''L''' - [[Lokomotywa spalinowa]]
 
* '''L''' - [[Lokomotywa spalinowa]]
 
* '''x''' - posiadająca 4 osie napędne
 
* '''x''' - posiadająca 4 osie napędne
Linia 200: Linia 145:
 
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną
 
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną
  
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 była [[L45H]].
+
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 jest [[L45H]].
 +
 
  
[[Plik:Lxd2-467.jpg|300px]]
 
  
Lokomotywa Lxd2-467.
 
  
 
== Wagony silnikowe ==
 
== Wagony silnikowe ==
  
Oznaczenie [[Wagon silnikowy|wagonów silnikowych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
+
Oznaczenie [[Wagon silnikowy|wagonów silnikowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
 
# przynależność do wagonów silnikowych,  
 
# przynależność do wagonów silnikowych,  
 
# klasę wagonu,  
 
# klasę wagonu,  
 
# liczbę osi,  
 
# liczbę osi,  
 
# rodzaj silnika,  
 
# rodzaj silnika,  
# rodzaj przekładni
+
# rodzaj przekładni.
# numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany
 
  
1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych był symbol '''M'''.
+
1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych jest symbol '''M'''.
  
2. Do określenia klasy wagonu stosowano następujące symbole:
+
2. Do określenia klasy wagonu stosuje się następujące symbole:
 
:'''A''' - pierwsza klasa,
 
:'''A''' - pierwsza klasa,
 
:'''B''' - druga klasa,
 
:'''B''' - druga klasa,
 
:'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany.
 
:'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany.
  
3. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole:
+
3. Do określenia liczby osi stosuje się następujące symbole:
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
 
:'''x''' - 4 osie.
 
:'''x''' - 4 osie.
  
4. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole:
+
4. Do określenia rodzaju silnika stosuje się następujące symbole:
 
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]],
 
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]],
 
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]],
 
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]],
 
:'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy.
 
:'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy.
  
5. Do określenia rodzaju przekładni stosowano następujące symbole cyfrowe:
+
5. Do określenia rodzaju przekładni stosuje się następujące symbole cyfrowe:
 
:'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]],
 
:'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]],
 
:'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]],
 
:'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]],
 
:'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]],
 
:'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]],
 
:'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]].
 
:'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]].
 
6. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]] do której był przystosowany wagon nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
 
:* tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100
 
:* tor o szerokości 750 mm - od 101 do 280
 
:* tor o szerokości 785 mm - od 281 do 300
 
:* tor o szerokości 800 mm - od 401 do 410
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 301 do 400
 
 
  
  
 
''' ''Przykłady:'' '''
 
''' ''Przykłady:'' '''
=== MBxc1 ===
+
=== MBc1 ===
 
* '''M''' - [[Wagon silnikowy]]
 
* '''M''' - [[Wagon silnikowy]]
 
* '''B''' - drugiej klasy
 
* '''B''' - drugiej klasy
* ''x'' - posiadający 4 osie
+
* ''(brak symbolu)'' - posiadający 2 osie
 
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
 
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
  
Do serii MBxc1 zaliczano wagony silnikowe z fabryki [[Lilpop Rau & Lowenstein]] napędzane silnikami Ford o mocy 45 km każdy.
+
Do serii MBc1 zaliczane są wagony silnikowe typu [[Mw63]].
 
 
[[File:Ryjek Poznań RB1.JPG|300px]]
 
  
MBxc1-41 odstawiony w Poznaniu.
 
  
 
=== MBd1 ===
 
=== MBd1 ===
Linia 269: Linia 201:
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
  
Do serii MBd1 zaliczano wagony silnikowe typu [[Mw63]] napędzane silnikiem [[S53 (silnik)|S53]], [[S359 (silnik)|S359]] lub [[SW400 (silnik)|SW400]].
+
Do serii MBd1 zaliczane są wagony silnikowe typu [[Mw63]].
  
[[Plik:Mbd1-281-karb1.jpg|300px]]
 
 
MBd1-281 na stacji [[Bytom Karb Wąskotorowy]].
 
  
 
=== MBxd1 ===
 
=== MBxd1 ===
Linia 282: Linia 211:
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
 
* '''1''' - z przekładnią mechaniczną
  
Do serii MBxd1 zaliczano następujące typy wagonów silnikowych:
+
Do serii MBxd1 zaliczamy następujące typy wagonów silnikowych:
* [[1Mw]]
+
* [[1MW]]
 
* [[1Aw/M]] (przebudowa z wagonów osobowych typu [[1Aw]])
 
* [[1Aw/M]] (przebudowa z wagonów osobowych typu [[1Aw]])
  
[[File:MBxd1 168 Wolodrza.jpg|300px]]
 
 
Wagon motorowy MBxd1-168.
 
  
 
=== MBxd2 ===
 
=== MBxd2 ===
Linia 297: Linia 223:
 
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną
 
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną
  
Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie)<ref>Wagon posiada przekładnię hydromechaniczną, a nie hydrauliczną, powinien zatem nosić oznaczenie ''MBxd3'', a nie ''MBxd2''</ref> do serii MBxd2 jest [[A20D-P]].
+
Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie) do serii MBxd2 jest [[A20D-P]].
 
 
[[Plik:MBxd2-212 Jantar1.jpg|300px]]
 
 
 
MBxd2-212 w Jantarze.
 
  
 
== Wózki spalinowe torowe ==
 
== Wózki spalinowe torowe ==
  
Oznaczenie [[Wózek spalinowy torowy|wózków spalinowych torowych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
+
Oznaczenie [[Wózek spalinowy torowy|wózków spalinowych torowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
 
# przynależność do spalinowych wózków torowych,
 
# przynależność do spalinowych wózków torowych,
 
# rodzaj silnika.
 
# rodzaj silnika.
  
1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych był symbol '''Wm'''.
+
1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych jest symbol '''Wm'''.
  
2. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole:
+
2. Do określenia rodzaju silnika stosuje się następujące symbole:
 
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]],
 
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]],
 
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]].
 
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]].
 
3. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]] do której był przystosowany wózek nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
 
:* tor o szerokości 600 mm - od 201 do 250
 
:* tor o szerokości 750 mm - od 001 do 100
 
:* tor o szerokości 785 mm - od 101 do 150
 
:* tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 151 do 200
 
  
  
Linia 328: Linia 243:
 
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
 
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
  
Takie oznaczenie miały między innymi wózki silnikowe typu [[Wwm5]].
+
Takie oznaczenie mają między innymi wózki silnikowe typu [[Wwm5]].
 +
 
 +
 
 +
 
  
 
== Drezyny silnikowe ==
 
== Drezyny silnikowe ==
  
Oznaczenie [[Drezyna silnikowa|drezyny silnikowej]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
+
Oznaczenie [[Drezyna silnikowa|drezyny silnikowej]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
 
# przynależność do drezyn silnikowych,  
 
# przynależność do drezyn silnikowych,  
 
# rodzaj drezyny silnikowej,  
 
# rodzaj drezyny silnikowej,  
Linia 339: Linia 257:
 
1. Symbolem określającym przynależność do drezyn silnikowych jest symbol '''D'''.
 
1. Symbolem określającym przynależność do drezyn silnikowych jest symbol '''D'''.
  
2. Do określenia rodzaju drezyny silnikowej stosowano następujące symbole:
+
2. Do określenia rodzaju drezyny silnikowej stosuje się następujące symbole:
 
:'''k''' - drezyna kryta,
 
:'''k''' - drezyna kryta,
 
:'''o''' - drezyna odkryta.
 
:'''o''' - drezyna odkryta.
  
3. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole:
+
3. Do określenia rodzaju silnika stosuje się następujące symbole:
 
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]],
 
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]],
 
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]].
 
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]].
 
4. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]], do której była przystosowana oraz rodzaju silnika (o zapłonie iskrowym albo samoczynnym, czyli benzynowy albo diesla), w który wyposażona była drezyna, nadawano jej numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
 
:* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100
 
:* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 750 mm - od 101 do 200
 
:* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 785 mm - od 201 do 300
 
:* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji
 
:* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 1000 mm - od 301 do 400
 
 
 
:* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 600 mm - od 501 do 600
 
:* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 750 mm - od 601 do 700
 
:* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 785 mm - od 701 do 800
 
:* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji
 
:* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 1000 mm - od 801 do 900
 
  
  
Linia 373: Linia 277:
 
== Wagony osobowe ==
 
== Wagony osobowe ==
  
Oznaczenie [[Wagon osobowy|wagonów osobowych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
+
Oznaczenie [[Wagon osobowy|wagonów osobowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
 
# klasę wagonu,  
 
# klasę wagonu,  
 
# liczbę osi,  
 
# liczbę osi,  
 
# rodzaj hamulca,  
 
# rodzaj hamulca,  
# rodzaj przejścia międzywagonowego,
+
# rodzaj przejścia międzywagonowego.  
# numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany.
 
  
1. Do określenia klasy wagonu stosowano następujące symbole:
+
1. Do określenia klasy wagonu stosuje się następujące symbole:
 
:'''A''' - pierwsza klasa,
 
:'''A''' - pierwsza klasa,
 
:'''B''' - druga klasa,
 
:'''B''' - druga klasa,
 
:'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany.
 
:'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany.
  
2. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole:
+
2. Do określenia liczby osi stosuje się następujące symbole:
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
 
:'''x''' - 4 osie.
 
:'''x''' - 4 osie.
  
3. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole:
+
3. Do określenia rodzaju hamulca stosuje się następujące symbole:
 
:(brak symbolu) - brak hamulca,
 
:(brak symbolu) - brak hamulca,
 
:'''h''' - hamulec ręczny,
 
:'''h''' - hamulec ręczny,
 
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny.
 
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny.
  
4. Jeżeli wagon posiadał przejścia międzywagonowe, wówczas na końcu jego oznaczenia umieszczano symbol '''i'''.
+
4. Jeżeli wagon posiada przejścia międzywagonowe, wówczas na końcu jego oznaczenia umieszcza się symbol '''i'''.
 
 
5. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]] do której był przystosowany wagon nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
 
:* tor o szerokości 600 mm - od 0001 do 1000
 
:* tor o szerokości 750 mm - od 1001 do 2000
 
:* tor o szerokości 785 mm - od 2001 do 2200
 
:* tor o szerokości 800 mm - do 2201 do 2400
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 2401 do 2800
 
 
 
 
 
  
  
Linia 414: Linia 308:
 
* '''i''' - z przejściem międzywagonowym.
 
* '''i''' - z przejściem międzywagonowym.
  
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów:
+
Do tej serii wagonów zalicza się następujące typy wagonów:
 
* [[1Aw]] - wagony produkowane w latach 50. w Świdnicy,
 
* [[1Aw]] - wagony produkowane w latach 50. w Świdnicy,
 
* [[3Aw]] - wagony produkowane w latach 60. w [[PaFaWag]]u,
 
* [[3Aw]] - wagony produkowane w latach 60. w [[PaFaWag]]u,
 
* [[A20D-P]] - wagony toczne [[Spalinowy zespół trakcyjny|spalinowego zespołu trakcyjnego]], produkowane przez zakłady [[FAUR]] w Rumunii.
 
* [[A20D-P]] - wagony toczne [[Spalinowy zespół trakcyjny|spalinowego zespołu trakcyjnego]], produkowane przez zakłady [[FAUR]] w Rumunii.
  
''Uwaga'': opisany wyżej system numeracji wagonów został zarzucony w roku 1975, kiedy to wprowadzono ''CETAR'' -  ujednolicony system numeracji wagonów eksploatowanych przez PKP (normalnotorowych oraz wąskotorowych) oraz wagonów nienależących do PKP, ale kursujących po ich sieci. System oznaczeń literowych oraz numeracja pojazdów trakcyjnych i pomocniczych pozostały niezmienione.
 
  
{{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}}
+
 
<gallery widths=500 heights=450 perrow=3 caption="">
 
Plik:Bxhpi Gryfice.jpg|
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
== Wagony specjalne w ruchu osobowym  ==
 
== Wagony specjalne w ruchu osobowym  ==
  
Oznaczenie [[Wagon specjalny|wagonów specjalnych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
+
Oznaczenie [[Wagon specjalny|wagonów specjalnych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
 
# rodzaj wagonu,  
 
# rodzaj wagonu,  
 
# liczbę osi,  
 
# liczbę osi,  
 
# rodzaj hamulca,  
 
# rodzaj hamulca,  
# numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany
 
  
1. Do określenia rodzaju wagonu stosowano następujące symbole:
+
1. Do określenia rodzaju wagonu stosuje się następujące symbole:
 
:'''As''' - [[Wagon salonowy|wagon salonowy]],
 
:'''As''' - [[Wagon salonowy|wagon salonowy]],
 
:'''G''' - [[Wagon pocztowy|wagon pocztowy]],
 
:'''G''' - [[Wagon pocztowy|wagon pocztowy]],
Linia 442: Linia 330:
 
:'''D''' - [[Wagon doświadczalny|wagon doświadczalny]].
 
:'''D''' - [[Wagon doświadczalny|wagon doświadczalny]].
  
2. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole:
+
2. Do określenia liczby osi stosuje się następujące symbole:
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
 
:'''x''' - 4 osie.
 
:'''x''' - 4 osie.
  
3. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole:
+
3. Do określenia rodzaju hamulca stosuje się następujące symbole:
 
:(brak symbolu) - brak hamulca,
 
:(brak symbolu) - brak hamulca,
 
:'''h''' - hamulec ręczny,
 
:'''h''' - hamulec ręczny,
 
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny.
 
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny.
 
4. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]] do której był przystosowany wózek nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
 
:* tor o szerokości 600 mm - od 3000 do 3200
 
:* tor o szerokości 750 mm - od 3201 do 3400
 
:* tor o szerokości 785 mm - od 3401 do 3450
 
:* tor o szerokości 800 mm - od 3451 do 3500
 
:* tor o szerokości 1000 mm - od 3500 do 3600
 
 
''Uwaga'': opisany wyżej system numeracji wagonów został zarzucony w roku 1975, kiedy to wprowadzono ''CETAR'' -  ujednolicony system numeracji wagonów eksploatowanych przez PKP (normalnotorowych oraz wąskotorowych) oraz wagonów nienależących do PKP, ale kursujących po ich sieci. System oznaczeń literowych oraz numeracja pojazdów trakcyjnych i pomocniczych pozostały niezmienione.
 
 
{{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}}
 
 
  
  
Linia 471: Linia 347:
 
* '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny.
 
* '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny.
  
Do tej serii wagonów zaliczano różne wagony kryte przebudowywane podczas napraw okresowych, wśród nich można wymienić np.:
+
Do tej serii wagonów zalicza się różne wagony kryte przebudowywane podczas napraw okresowych, wśród nich możwa wymienić np.:
 
* [[Fxh 4080]] - wagon pocztowy kursujący na kolei [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów-Rawa-Biała]]
 
* [[Fxh 4080]] - wagon pocztowy kursujący na kolei [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów-Rawa-Biała]]
 +
 +
 +
  
 
==  Wagony towarowe ==
 
==  Wagony towarowe ==
  
Oznaczenie [[Wagon towarowy|wagonów towarowych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
+
Oznaczenie [[Wagon towarowy|wagonów towarowych]] składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:  
 
# rodzaj (przeznaczenie) wagonu,
 
# rodzaj (przeznaczenie) wagonu,
 
# ładowność,
 
# ładowność,
 
# liczbę osi,  
 
# liczbę osi,  
 
# rodzaj hamulca,  
 
# rodzaj hamulca,  
# występowanie zastaw zbożowych,
+
# występowanie zastaw.  
# numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do którego przystosowany był wagon.
 
  
1. Do określenia rodzaju wagonu stosowano następujące symbole:
+
1. Do określenia rodzaju wagonu stosuje się następujące symbole:
 
:'''K''' - [[Wagon kryty|wagon kryty]],
 
:'''K''' - [[Wagon kryty|wagon kryty]],
 
:'''W''' - [[Wagon węglarka|wagon węglarka]],
 
:'''W''' - [[Wagon węglarka|wagon węglarka]],
Linia 495: Linia 373:
 
:'''T''' - [[Wagon transporter|wagon transporter]].
 
:'''T''' - [[Wagon transporter|wagon transporter]].
  
2. Do określenia ładowności stosowano następujące symbole:
+
2. Do określenia ładowności stosuje się następujące symbole:
 
:(brak symbolu) - ładowność do 9,9 t,
 
:(brak symbolu) - ładowność do 9,9 t,
 
:'''d''' - ładowność w zakresie od 10 do 15 t,
 
:'''d''' - ładowność w zakresie od 10 do 15 t,
 
:'''dd''' - dla wagonów o ładowności powyżej 15 t,
 
:'''dd''' - dla wagonów o ładowności powyżej 15 t,
  
3. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole:
+
3. Do określenia liczby osi stosuje się następujące symbole:
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:(brak symbolu) - 2 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
 
:'''y''' - 3 osie,
Linia 506: Linia 384:
 
:'''yy''' - 6 osi.
 
:'''yy''' - 6 osi.
  
4. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole:
+
4. Do określenia rodzaju hamulca stosuje się następujące symbole:
 
:(brak symbolu) - brak hamulca,
 
:(brak symbolu) - brak hamulca,
 
:'''h''' - hamulec ręczny,
 
:'''h''' - hamulec ręczny,
 
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny.
 
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny.
  
5. Jeżeli był to wagon kryty wyposażony w zastawy zbożowe wówczas na końcu jego oznaczenia umieszczano symbol '''z'''.
+
5. Jeżeli jest to wagon kryty wyposażony w zastawy zbożowe wówczas na końcu jego oznaczenia umieszcza się symbol '''z'''.
  
  
Linia 521: Linia 399:
 
* '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny.
 
* '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny.
  
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów (np. 4Ww, 4Ww/a):
+
Do tej serii wagonów zalicza się następujące typy wagonów (np. 4Ww, 4Ww/a):
 
*  - wagony produkowane w latach 50. w [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Świdnicy]],
 
*  - wagony produkowane w latach 50. w [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Świdnicy]],
 
*  - wagony produkowane w latach 50. w Chorzowskim [[Konstal Chorzów|Konstal]]u,
 
*  - wagony produkowane w latach 50. w Chorzowskim [[Konstal Chorzów|Konstal]]u,
Linia 533: Linia 411:
 
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny.
 
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny.
  
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów:
+
Do tej serii wagonów zalicza się następujące typy wagonów:
 
*  - wagony produkowane w latach 50. w [[ZNTK Stargard Szczeciński|ZNTK]] w Stargardzie Szczecińskim,
 
*  - wagony produkowane w latach 50. w [[ZNTK Stargard Szczeciński|ZNTK]] w Stargardzie Szczecińskim,
  
Linia 541: Linia 419:
 
* '''yy''' - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie)
 
* '''yy''' - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie)
 
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny.
 
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny.
<gallery widths=550 heights=500 perrow=3 caption="">
 
Plik:wagon transporter.jpg|
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
+
Do tej serii wagonów zalicza się następujące typy wagonów:
 
 
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów:
 
 
* [[Tw6]]
 
* [[Tw6]]
 
* [[Tw6a]]
 
* [[Tw6a]]
 
{{Przypisy}}
 
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablony użyte w tym artykule: