Pomoc:Administratorzy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Użytkownik:Paweł Niemczuk/brudnopis przeniesiono do Pomoc:Biurokrata: przeniesienie do właściwej przestrzeni nazw)
 
(dod)
Linia 1: Linia 1:
#PATRZ [[Pomoc:Biurokrata]]
+
'''Administrator''' (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Wikipedii, szczególnie nowicjuszom. Zanim jednak zadasz pytanie - zobacz [[Pomoc:FAQ|FAQ]].
 +
 
 +
== Uprawnienia administratorów ==
 +
{{main|Specjalna:Uprawnienia grup użytkowników}}
 +
Administratorzy mają techniczną możliwość:
 +
* edycji stron całkowicie zabezpieczonych (np. [[Strona główna]], stron z [[Pomoc:Przestrzeń nazw|przestrzeni]] MediaWiki) i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;
 +
* zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
 +
* [[Wikipedia:Narzędzia administracji#Cofanie zmian|szybkiego cofania zmian]] (rewertu); możliwe jest także ukrycie rewertu ze strony Ostatnich zmian (w przypadku masowego wandalizmu, rewert jest widoczny nadal we wkładzie użytkownika i historii strony);
 +
* przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
 +
* usuwania i przywracania stron;
 +
* blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
 +
** [[Specjalna:GlobalBlockWhitelist|lokalnie odblokowywać globalne blokady]] – podany link jest przydatny tylko dla administratorów, inni nie mają do tej strony dostępu;
 +
* nadawania i odbierania uprawnienia [[Wikipedia:Redaktorzy|redaktora]]
 +
* dostępu do [[Specjalna:Unwatchedpages|listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika]] (bardziej podatnych na wandalizm);
 +
* zabezpieczania grafik przed wyświetlaniem w artykułach (pojawia się jedynie link do grafiki) poprzez stronę [[MediaWiki:Bad image list]];
 +
 
 +
Wszystkie operacje wykonywane przez administratorów muszą być zgodne z zasadami i zaleceniami Wikipedii.
 +
 
 +
== Odbieranie uprawnień ==
 +
{{Main|Wikipedia:Administratorzy/Odbieranie uprawnień}}
 +
 
 +
Istnieją 4 sytuacje związane z odebraniem uprawnień administratorskich:
 +
* nieaktywność administratora
 +
* werdykt [[Wikipedia:Komitet Arbitrażowy|Komitetu Arbitrażowego]]
 +
* niedopełnienie obowiązku podania e-maila w [[Specjalna:Preferences|preferencjach]] przez administratora
 +
* samodzielna rezygnacja administratora na [[meta:Steward requests/Permissions|Meta-Wiki]].
 +
 
 +
== Kontakt z administratorami polskiej Wikipedii ==
 +
Wszelkie pytania dotyczące projektu można zadawać na stronie [[Wikipedia:Pytania nowicjuszy]], gdzie administratorzy, albo inni aktywni użytkownicy projektu, będą mogli na nie odpowiedzieć.
 +
 
 +
* Kwestie wymagające działań administratorów można zgłosić na stronie '''[[Wikipedia:Prośby do administratorów]]'''.
 +
 
 +
* Jeśli chcesz się skontaktować z konkretnym administratorem, otwórz jego stronę użytkownika (kolumna po lewej), kliknij na ''Dyskusja'' i wpisz tam swoje uwagi. Możesz także skontaktować się z nim przez e-mail, albo [[Wikipedia:Wikipedyści używający komunikatorów internetowych|komunikatory internetowe]], jeśli takowe posiadają.
 +
 
 +
* Prawie przez cały czas można kogoś z administratorów znaleźć na [[Wikipedia:Kanał IRC|IRCu]]: irc://irc.freenode.net/wikipedia-pl
 +
 
 +
* Jeśli chcesz się skontaktować z administratorem, który jest aktualnie na Wiki, możesz go znaleźć poprzez stronę [[Specjalna:Log/delete]]. Jest to rejestr ostatnio usuniętych stron, a taką czynność może dokonać tylko administrator.
 +
 
 +
'''Uwaga dla administratorów:''' Każdy administrator ma obowiązek podać aktywny adres e-mail w [[Specjalna:Preferences|preferencjach]], umożliwiając w ten sposób kontakt osobom, które zostały zablokowane. Mile widziane jest także umieszczenie tego adresu na swojej stronie użytkownika.
 +
 
 +
== Lista administratorów i administratorek ==
 +
Poniżej wypisane osoby są administratorami projektu. Można się do nich zgłaszać z prośbą o pomoc w sprawach jego funkcjonowania, a także z prośbami o wykonanie [[Wikipedia:Narzędzia administracji|czynności administracyjnych]]. Obecnie w polskiej Wikipedii jest '''{{#expr:{{NUMBEROFADMINS}}-1-1}}''' administratorów. <!-- -1 ze wzgl. na bota, -1 ze wzgl. na członka KA -->
 +
 
 +
Pełna lista kont użytkowników, którzy mają uprawnienia administratorów polskiej Wikipedii znajduje się [[Specjalna:Listusers/sysop|tutaj]].

Wersja z 23:01, 15 sie 2011

Administrator (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Wikipedii, szczególnie nowicjuszom. Zanim jednak zadasz pytanie - zobacz FAQ.

Uprawnienia administratorów

Administratorzy mają techniczną możliwość:

  • edycji stron całkowicie zabezpieczonych (np. Strona główna, stron z przestrzeni MediaWiki) i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;
  • zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
  • szybkiego cofania zmian (rewertu); możliwe jest także ukrycie rewertu ze strony Ostatnich zmian (w przypadku masowego wandalizmu, rewert jest widoczny nadal we wkładzie użytkownika i historii strony);
  • przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
  • usuwania i przywracania stron;
  • blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
  • nadawania i odbierania uprawnienia redaktora
  • dostępu do listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika (bardziej podatnych na wandalizm);
  • zabezpieczania grafik przed wyświetlaniem w artykułach (pojawia się jedynie link do grafiki) poprzez stronę MediaWiki:Bad image list;

Wszystkie operacje wykonywane przez administratorów muszą być zgodne z zasadami i zaleceniami Wikipedii.

Odbieranie uprawnień

Istnieją 4 sytuacje związane z odebraniem uprawnień administratorskich:

Kontakt z administratorami polskiej Wikipedii

Wszelkie pytania dotyczące projektu można zadawać na stronie Wikipedia:Pytania nowicjuszy, gdzie administratorzy, albo inni aktywni użytkownicy projektu, będą mogli na nie odpowiedzieć.

  • Jeśli chcesz się skontaktować z konkretnym administratorem, otwórz jego stronę użytkownika (kolumna po lewej), kliknij na Dyskusja i wpisz tam swoje uwagi. Możesz także skontaktować się z nim przez e-mail, albo komunikatory internetowe, jeśli takowe posiadają.
  • Jeśli chcesz się skontaktować z administratorem, który jest aktualnie na Wiki, możesz go znaleźć poprzez stronę Specjalna:Log/delete. Jest to rejestr ostatnio usuniętych stron, a taką czynność może dokonać tylko administrator.

Uwaga dla administratorów: Każdy administrator ma obowiązek podać aktywny adres e-mail w preferencjach, umożliwiając w ten sposób kontakt osobom, które zostały zablokowane. Mile widziane jest także umieszczenie tego adresu na swojej stronie użytkownika.

Lista administratorów i administratorek

Poniżej wypisane osoby są administratorami projektu. Można się do nich zgłaszać z prośbą o pomoc w sprawach jego funkcjonowania, a także z prośbami o wykonanie czynności administracyjnych. Obecnie w polskiej Wikipedii jest 26 administratorów.

Pełna lista kont użytkowników, którzy mają uprawnienia administratorów polskiej Wikipedii znajduje się tutaj.