Pomoc:Administratorzy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(dod)
(dod)
Linia 1: Linia 1:
'''Administrator''' (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Wikipedii, szczególnie nowicjuszom. Zanim jednak zadasz pytanie - zobacz [[Pomoc:FAQ|FAQ]].
+
'''Administrator''' (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Biurokraci podejmują decyzję o przyznaniu uprawnień administratora
 +
* z własnej inicjatywy
 +
* po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez kandydata na administratora
 +
* po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez innych użytkowników serwisu.
 +
Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Enkolu, szczególnie nowicjuszom. Sugerujemy jednak żeby przed zadaniem pytania administratorom sprawdzić, czy odpowiedź na nie nie znajduje się w artykułach pomocy.
 +
 
 +
W przyszłości, gdy liczba użytkowników wzrośnie przewidujemy zmianę sposobu wyboru administratorów. Będą oni wybierani w drodze głosowania przez użytkowników serwisu.  
  
 
== Uprawnienia administratorów ==
 
== Uprawnienia administratorów ==
{{main|Specjalna:Uprawnienia grup użytkowników}}
+
 
 
Administratorzy mają techniczną możliwość:
 
Administratorzy mają techniczną możliwość:
* edycji stron całkowicie zabezpieczonych (np. [[Strona główna]], stron z [[Pomoc:Przestrzeń nazw|przestrzeni]] MediaWiki) i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;  
+
* edycji stron całkowicie zabezpieczonych i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;  
 
* zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
 
* zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
* [[Wikipedia:Narzędzia administracji#Cofanie zmian|szybkiego cofania zmian]] (rewertu); możliwe jest także ukrycie rewertu ze strony Ostatnich zmian (w przypadku masowego wandalizmu, rewert jest widoczny nadal we wkładzie użytkownika i historii strony);
+
* szybkiego cofania zmian (rewertu* przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
* przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
 
 
* usuwania i przywracania stron;
 
* usuwania i przywracania stron;
 
* blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
 
* blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
** [[Specjalna:GlobalBlockWhitelist|lokalnie odblokowywać globalne blokady]] – podany link jest przydatny tylko dla administratorów, inni nie mają do tej strony dostępu;
+
* nadawania i odbierania uprawnień redaktora;
* nadawania i odbierania uprawnienia [[Wikipedia:Redaktorzy|redaktora]]
+
* obserwowania listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika (bardziej podatnych na wandalizm).
* dostępu do [[Specjalna:Unwatchedpages|listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika]] (bardziej podatnych na wandalizm);
 
* zabezpieczania grafik przed wyświetlaniem w artykułach (pojawia się jedynie link do grafiki) poprzez stronę [[MediaWiki:Bad image list]];
 
 
 
Wszystkie operacje wykonywane przez administratorów muszą być zgodne z zasadami i zaleceniami Wikipedii.
 
  
 
== Odbieranie uprawnień ==
 
== Odbieranie uprawnień ==

Wersja z 08:01, 19 sie 2011

Administrator (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Biurokraci podejmują decyzję o przyznaniu uprawnień administratora

  • z własnej inicjatywy
  • po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez kandydata na administratora
  • po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez innych użytkowników serwisu.

Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Enkolu, szczególnie nowicjuszom. Sugerujemy jednak żeby przed zadaniem pytania administratorom sprawdzić, czy odpowiedź na nie nie znajduje się w artykułach pomocy.

W przyszłości, gdy liczba użytkowników wzrośnie przewidujemy zmianę sposobu wyboru administratorów. Będą oni wybierani w drodze głosowania przez użytkowników serwisu.

Uprawnienia administratorów

Administratorzy mają techniczną możliwość:

  • edycji stron całkowicie zabezpieczonych i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;
  • zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
  • szybkiego cofania zmian (rewertu* przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
  • usuwania i przywracania stron;
  • blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
  • nadawania i odbierania uprawnień redaktora;
  • obserwowania listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika (bardziej podatnych na wandalizm).

Odbieranie uprawnień

Istnieją 4 sytuacje związane z odebraniem uprawnień administratorskich:

Kontakt z administratorami polskiej Wikipedii

Wszelkie pytania dotyczące projektu można zadawać na stronie Wikipedia:Pytania nowicjuszy, gdzie administratorzy, albo inni aktywni użytkownicy projektu, będą mogli na nie odpowiedzieć.

  • Jeśli chcesz się skontaktować z konkretnym administratorem, otwórz jego stronę użytkownika (kolumna po lewej), kliknij na Dyskusja i wpisz tam swoje uwagi. Możesz także skontaktować się z nim przez e-mail, albo komunikatory internetowe, jeśli takowe posiadają.
  • Jeśli chcesz się skontaktować z administratorem, który jest aktualnie na Wiki, możesz go znaleźć poprzez stronę Specjalna:Log/delete. Jest to rejestr ostatnio usuniętych stron, a taką czynność może dokonać tylko administrator.

Uwaga dla administratorów: Każdy administrator ma obowiązek podać aktywny adres e-mail w preferencjach, umożliwiając w ten sposób kontakt osobom, które zostały zablokowane. Mile widziane jest także umieszczenie tego adresu na swojej stronie użytkownika.

Lista administratorów i administratorek

Poniżej wypisane osoby są administratorami projektu. Można się do nich zgłaszać z prośbą o pomoc w sprawach jego funkcjonowania, a także z prośbami o wykonanie czynności administracyjnych. Obecnie w polskiej Wikipedii jest 26 administratorów.

Pełna lista kont użytkowników, którzy mają uprawnienia administratorów polskiej Wikipedii znajduje się tutaj.