Przekładnia

Z Enkol
Wersja z dnia 17:54, 13 sie 2013 autorstwa Sarna (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „'''Przekładnia''' - Urządzenie lub zespół urządzeń mechanicznych, elektrycznych bądź też hydraulicznych służących do zmiany (jednostopniowej, skokowej lub p...”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Przekładnia - Urządzenie lub zespół urządzeń mechanicznych, elektrycznych bądź też hydraulicznych służących do zmiany (jednostopniowej, skokowej lub płynnej) prędkości obrotowej wału odbiorczego względem wału napędzanego. W lokomotywie przekładnie mają za zadanie dostosowanie prędkości obrotowej kół do prędkości obrotowej silnika oraz poprzez zmianę przełożeń regulację prędkości lokomotywy. Zwiększanie prędkości odbywa się kosztem momentu obrotowego, niskie przełożenia pozwalają wiec jechać z cięższym obciążeniem za to z niższą prędkością. Analogicznie wyższe przełożenia pozwalają jechać szybciej jednak kosztem niższej siły pociągowej.

Rodzaje przekładni

Przekładnie w zastosowaniach kolejowych dzielimy na:

-mechaniczne - używane w najsłabszych pojazdach ze względu na konieczność używania elementów ciernych podczas ruszania które przy większych mocach mogły by ulec szybszemu zużyciu a nawet spaleniu

-hydrauliczne (hydrokinetyczne) - w których czynnikiem przenoszącym energię jest olej hydrauliczny

-elektryczne - w których energia jest przenoszona i przekształcana w postaci prądu elektrycznego. Silnik spalinowy zblokowany jest z prądnicą, która napędza silniki trakcyjne sprzęgnięte z zestawami kołowymi. Moc generowana w prądnicy (a zatem i obciążenie silnika spalinowego) regulowane jest prądem wzbudzania. Im większa moc generowana jest w prądnicy tym większy prąd płynie przez silniki trakcyjne.