Siedzenie (pasażerskie): Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(szkic)
 
(→‎Rozmieszczenie siedzeń: długość przedziału)
 
(Nie pokazano 13 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
 
Siedzenia pasażerskie opisują różne normy i akty prawne, które stosuje się odpowiednio do danego przypadku.
 
Siedzenia pasażerskie opisują różne normy i akty prawne, które stosuje się odpowiednio do danego przypadku.
  
== TSI PRM ==
+
== TSI ==
  
== PN-EN 15633 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" ==
+
Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności, odnosząc się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (ka zw. [[TSI PRM]]), definiuje siedzenia przez odniesienie do wymagań dla siedzeń uprzywilejowanych.
 +
 
 +
W odróżnieniu do karty UIC 567, TSI dopuszcza stosowanie siedzeń bez podłokietników.
 +
 
 +
Podstawowe wymagane wymiary zostały ujęte w tekście oraz na ilustracjach Dodatku H:
 +
 
 +
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=700>
 +
Plik:TSI_PRM_H1.JPG|Wolna przestrzeń nad siedzeniem uprzywilejowanym
 +
Plik:TSI_PRM_H2.JPG|Siedzenia uprzywilejowane ustawione w jednym kierunku
 +
Plik:TSI_PRM_H3.JPG|Siedzenia uprzywilejowane zwrócone do siebie
 +
Plik:TSI_PRM_H4.JPG|Siedzenia uprzywilejowane zwrócone do siebie ze złożonym stolikiem
 +
</hovergallery>
 +
 
 +
== PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" ==
  
 
Stałe miejsce siedzące w wyznaczonym miejscu siedzącym, które zapewnia poziom komfortu odpowiadający rodzajowi świadczonej usługi.
 
Stałe miejsce siedzące w wyznaczonym miejscu siedzącym, które zapewnia poziom komfortu odpowiadający rodzajowi świadczonej usługi.
  
W niektórych przypadkach siedzenia składane dające normalny poziom komfortu mogą być uważane za siedzenia normalne (nie za składane) przy określaniu normy zapełnienia pojazdu.
+
W niektórych przypadkach [[Siedzenie odchylne|siedzenia odchylne]] dające normalny poziom komfortu mogą być uważane za siedzenia normalne (nie za składane) przy określaniu normy zapełnienia pojazdu.
  
W przypadku zastosowań specjalnych, takich jak wagony sypialne i z miejscami do leżenia, łóżka powinny być uznawane za normalne siedzenia.
+
W przypadku takich zastosowań specjalnych, jak wagony sypialne i z miejscami do leżenia, łóżka powinny być uznawane za normalne siedzenia.
  
 
== UIC 567 ==
 
== UIC 567 ==
  
 +
Siedzenie zdefiniowane jest szczegółowo w załącznikach C i D, gdzie załącznik C podaje zasady ogólne w tym przede wszystkim zasady dotyczące rozmieszczenia siedzeń, zaś załącznik D określa wymiary związane z ergonomią siedzeń.
 +
 +
Normy określone przez tę kartę są obowiązujące dla wagonów osobowych przeznaczonych do ruchu międzynarodowego. Jednak karta ta może być przywołana jako referencyjna również w każdym postępowaniu przetargowym, w którym Zamawiającemu zależy na wysokim poziomie komfortu podróżnych. Taki przypadek miał miejsce zarówno w przetargu na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Metra Warszawskiego w 2017 roku jak również w przetargu na dostawę tramwajów do Olsztyna w 2017 roku.
 +
 +
=== Rozmieszczenie siedzeń ===
 +
 +
Treść karty podaje zalecane długości przedziałów odpowiednio:
 +
* 2300 mm dla klasy 1
 +
* 1850 mm dla klasy 2 (wartość minimalna)
 +
 +
Załącznik C podaje 1450 mm jako minimalny wymiar między oparciami siedzeń ustawionych naprzeciwko siebie. Wymiar miejsca na nogi wynika z głębokości siedziska.
 +
 +
W przypadku siedzeń ustawionych szeregowo (jeden rząd za drugim) wówczas rozstaw siedzeń powinien wynosić co najmniej:
 +
* 1010 mm dla klasy 1
 +
* 940 mm dla klasy 2
 +
 +
Przy czym przestrzeń wolna dla kolan (mierzona poziomo od frontu oparcia siedzenia do pleców oparcia lub innej przeszkody przed siedzeniem) powinna wynosić co najmniej:
 +
* 790 mm dla klasy 1
 +
* 700 mm dla klasy 2
  
 +
=== Wymiary siedzeń ===
 +
 +
Załącznik D podaje szereg wymogów zarówno pod względem wymiarów jak i wyposażenia siedzeń dla zapewnienia odpowiedniej wygody (ergonomii) podróży.
 +
 +
Jednym z podstawowych parametrów jest szerokość powierzchni miejsc siedzących, która, mierzona między podłokietnikami musi wynosić co najmniej:
 +
* 500 mm dla klasy 1
 +
* 450 mm dla klasy 2 (zalecane minimum 480 mm)
 +
 +
Powierzchnia siedzenia, uwzględniając ugięcie statyczne od pasażera, musi znajdować się w zakresie od 390 do 430 mm nad powierzchnią podłogi i mieć głębokość co najmniej  430 mm (zalecana regulacja od 450 do 530 mm).
  
 
== Regulamin 107 ==
 
== Regulamin 107 ==
  
 +
O ile [[Regulamin 107 EKG ONZ|Regulamin nr 107]] określa przepisy dotyczące homologacji autobusów w zakresie ich budowy ogólnej o tyle podane w nim definicje siedzeń pasażerskich często mają zastosowanie w innych pojazdach komunikacji miejskiej i są wykorzystywane w budowie tramwajów, a w niektórych krajach nawet w odniesieniu do metra.
 +
 +
Jednym z podstawowych parametrów jest minimalna szerokość poduszki siedzenia (wymiar F) określona na 400 mm, jednak w praktyce za standardową szerokość siedzeń przyjmuje się 420 mm. Gdzie minimalna szerokość dla ramion pasażera (wymiar G) jest określona jako:
 +
* 250 mm w przypadku pojedynczych siedzeń,
 +
* 225 mm w przypadku ciągłych rzędów, przeznaczonych dla dwóch lub większej liczby pasażerów.
 +
Przekłada się na rozstaw siedzeń wielokrotnych o wartości minimum 450 mm (2x225).
 +
 +
Minimalna głębokość poduszki siedzenia (wymiar K) wynosi 350 mm, gdzie płaszczyzna poduszki siedzenia powinna być na wysokości od 400 do 500 mm nad poziomem podłogi.
 +
 +
W przypadku siedzeń zwróconych w tym samym kierunku (szeregowo) odległość między przednią powierzchnią oparcia siedzenia a tylną powierzchnią oparcia siedzenia znajdującego się przed nim (wymiar H), mierzona w kierunku poziomym na wszystkich wysokościach ponad podłogą między górną płaszczyzną poduszki siedzenia a punktem położonym na wysokości 620 mm ponad podłogą, nie może być mniejsza niż 650 mm.
 +
 +
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=700>
 +
Plik:UE_R107_Z04_R09.jpg|Szerokość siedzeń dla pasażerów
 +
Plik:UE_R107_Z04_R11a.jpg|Głębokość i wysokość poduszki siedzenia
 +
Plik:UE_R107_Z04_R11b.jpg|Przestrzeń na stopy pasażerów siedzących za siedzeniem lub na siedzeniu skierowanym w stronę przejścia
 +
Plik:UE_R107_Z04_R12a.jpg|Odstępy między siedzeniami
 +
Plik:UE_R107_Z04_R18.jpg|Dopuszczalne naruszenie przez nadkole niewychodzące poza pionową oś symetrii bocznego siedzenia
 +
Plik:UE_R107_Z04_R19.jpg|Dopuszczalne naruszenie przez nadkole wychodzące poza pionową oś symetrii bocznego siedzenia
 +
</hovergallery>
 +
 +
== Zobacz też ==
 +
* [[Masa pojazdu kolejowego]]
 +
* [[Siedzenie odchylne]]
  
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
  
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]

Aktualna wersja na dzień 11:55, 18 maj 2020

Siedzenie - (również: fotel lub siedzenie pasażerskie) element wyposażenia wnętrza pojazdów przeznaczonych do przewozu pasażerów.

Siedzenia pasażerskie opisują różne normy i akty prawne, które stosuje się odpowiednio do danego przypadku.

TSI[edytuj]

Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności, odnosząc się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (ka zw. TSI PRM), definiuje siedzenia przez odniesienie do wymagań dla siedzeń uprzywilejowanych.

W odróżnieniu do karty UIC 567, TSI dopuszcza stosowanie siedzeń bez podłokietników.

Podstawowe wymagane wymiary zostały ujęte w tekście oraz na ilustracjach Dodatku H:

PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu"[edytuj]

Stałe miejsce siedzące w wyznaczonym miejscu siedzącym, które zapewnia poziom komfortu odpowiadający rodzajowi świadczonej usługi.

W niektórych przypadkach siedzenia odchylne dające normalny poziom komfortu mogą być uważane za siedzenia normalne (nie za składane) przy określaniu normy zapełnienia pojazdu.

W przypadku takich zastosowań specjalnych, jak wagony sypialne i z miejscami do leżenia, łóżka powinny być uznawane za normalne siedzenia.

UIC 567[edytuj]

Siedzenie zdefiniowane jest szczegółowo w załącznikach C i D, gdzie załącznik C podaje zasady ogólne w tym przede wszystkim zasady dotyczące rozmieszczenia siedzeń, zaś załącznik D określa wymiary związane z ergonomią siedzeń.

Normy określone przez tę kartę są obowiązujące dla wagonów osobowych przeznaczonych do ruchu międzynarodowego. Jednak karta ta może być przywołana jako referencyjna również w każdym postępowaniu przetargowym, w którym Zamawiającemu zależy na wysokim poziomie komfortu podróżnych. Taki przypadek miał miejsce zarówno w przetargu na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Metra Warszawskiego w 2017 roku jak również w przetargu na dostawę tramwajów do Olsztyna w 2017 roku.

Rozmieszczenie siedzeń[edytuj]

Treść karty podaje zalecane długości przedziałów odpowiednio:

  • 2300 mm dla klasy 1
  • 1850 mm dla klasy 2 (wartość minimalna)

Załącznik C podaje 1450 mm jako minimalny wymiar między oparciami siedzeń ustawionych naprzeciwko siebie. Wymiar miejsca na nogi wynika z głębokości siedziska.

W przypadku siedzeń ustawionych szeregowo (jeden rząd za drugim) wówczas rozstaw siedzeń powinien wynosić co najmniej:

  • 1010 mm dla klasy 1
  • 940 mm dla klasy 2

Przy czym przestrzeń wolna dla kolan (mierzona poziomo od frontu oparcia siedzenia do pleców oparcia lub innej przeszkody przed siedzeniem) powinna wynosić co najmniej:

  • 790 mm dla klasy 1
  • 700 mm dla klasy 2

Wymiary siedzeń[edytuj]

Załącznik D podaje szereg wymogów zarówno pod względem wymiarów jak i wyposażenia siedzeń dla zapewnienia odpowiedniej wygody (ergonomii) podróży.

Jednym z podstawowych parametrów jest szerokość powierzchni miejsc siedzących, która, mierzona między podłokietnikami musi wynosić co najmniej:

  • 500 mm dla klasy 1
  • 450 mm dla klasy 2 (zalecane minimum 480 mm)

Powierzchnia siedzenia, uwzględniając ugięcie statyczne od pasażera, musi znajdować się w zakresie od 390 do 430 mm nad powierzchnią podłogi i mieć głębokość co najmniej 430 mm (zalecana regulacja od 450 do 530 mm).

Regulamin 107[edytuj]

O ile Regulamin nr 107 określa przepisy dotyczące homologacji autobusów w zakresie ich budowy ogólnej o tyle podane w nim definicje siedzeń pasażerskich często mają zastosowanie w innych pojazdach komunikacji miejskiej i są wykorzystywane w budowie tramwajów, a w niektórych krajach nawet w odniesieniu do metra.

Jednym z podstawowych parametrów jest minimalna szerokość poduszki siedzenia (wymiar F) określona na 400 mm, jednak w praktyce za standardową szerokość siedzeń przyjmuje się 420 mm. Gdzie minimalna szerokość dla ramion pasażera (wymiar G) jest określona jako:

  • 250 mm w przypadku pojedynczych siedzeń,
  • 225 mm w przypadku ciągłych rzędów, przeznaczonych dla dwóch lub większej liczby pasażerów.

Przekłada się na rozstaw siedzeń wielokrotnych o wartości minimum 450 mm (2x225).

Minimalna głębokość poduszki siedzenia (wymiar K) wynosi 350 mm, gdzie płaszczyzna poduszki siedzenia powinna być na wysokości od 400 do 500 mm nad poziomem podłogi.

W przypadku siedzeń zwróconych w tym samym kierunku (szeregowo) odległość między przednią powierzchnią oparcia siedzenia a tylną powierzchnią oparcia siedzenia znajdującego się przed nim (wymiar H), mierzona w kierunku poziomym na wszystkich wysokościach ponad podłogą między górną płaszczyzną poduszki siedzenia a punktem położonym na wysokości 620 mm ponad podłogą, nie może być mniejsza niż 650 mm.

Zobacz też[edytuj]