Edytujesz TU10

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 5: Linia 5:
 
  |grafika                = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]]
 
  |grafika                = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]]
 
  |opis_zdjęcia          = TU10-005
 
  |opis_zdjęcia          = TU10-005
  |producent              = [[Kambarskie Zakłady Mechaniczne]] (ros. Камбарский машиностроительный завод)
+
  |producent              = [[Kambarskij maszinostroitjelnyj zawod]] (ros. Камбарский машиностроительный завод)
 
  |lata_budowy            = 2010 - obecnie
 
  |lata_budowy            = 2010 - obecnie
 
  |układ_osi              = B'B'
 
  |układ_osi              = B'B'
Linia 17: Linia 17:
 
  |zapas_paliwa          =  
 
  |zapas_paliwa          =  
 
  |typ_silnika            = JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10)
 
  |typ_silnika            = JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10)
  |moc_znamionowa        = 169 kW (230 KM) przy 1900 obr/min
+
  |moc_znamionowa        = 169 kW (230 KM)
 
  |siła_pociągowa        =  
 
  |siła_pociągowa        =  
 
  |rodzaj_przekładni      = Hydromechaniczna VOITH D864, DIWA 3E
 
  |rodzaj_przekładni      = Hydromechaniczna VOITH D864, DIWA 3E
Linia 28: Linia 28:
 
}}
 
}}
  
'''TU10 (ros. ТУ10)''' -  wąskotorowa lokomotywa spalinowa zaprojektowana i produkowana od roku 2010 w rosyjskich [[Kambarskie Zakłady Mechaniczne|Kambarskich Zakładach Mechanicznch]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) specjalnie dla potrzeb tamtejszych wąskotorowych kolei dziecięcych, przystosowana do pracy na torach o rozstawie szyn 750 mm. Potrzeba stworzenia tej konstrukcji wynikała ze znacznego wyeksploatowania lokomotyw serii [[TU2]] pracujących na kolejach dziecięcych. Były to, do tej pory, jedyne lokomotywy z dwiema kabinami sterowniczymi - czyli przypominające większość liniowych lokomotyw [[RŻD]]. Takie podobieństwo z punktu kolei dziecięcych jest szczególnie ważne gdyż dla dużej części młodzieży pracującej na tych wąskotorówkach jest to praktyczny wstęp do przyszłej pracy na "dużej kolei".
+
'''TU10 (ros. ТУ10)''' -  wąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w od roku 2010 w rosyjskich zakładach [[Kambarskij maszinostroitjelnyj zawod]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) dla na tamtejszych wąskotorowych kolejach dziecięcych, przystosowana do pracy na szynach o rozstawie 750 mm. Posiada dwie kabiny sterownicze z osobnymi przedsionkami, pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. Lokomotywa napędzana jest silnikiem wysokoprężnym JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10) o mocy 230 KM współpracującym z przekładnią hydromechaniczną typu VOITH DIWA 3E D864 - elektroniczne sterowanie, monitorowanie i diagnostyka. W przedziale maszynowym zainstalowano system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Lokomotywa ma także rejestrator parametrów ruchu typu KLUB-U (ros. КЛУБ-У).
  
== Konstrukcja ==
+
== Lista lokomotyw ==
Konstrukcja TU10 w znacznym stopniu bazuje na podzespołach i rozwiązaniach technicznych innej lokomotywy, wytwarzanej wcześniej w tych samych zakładach, [[TU7|TU7A]] w wersji 240-konnej wprowadzonej do produkcji w 2008 roku.  
+
{| class="wikitable sortable"
=== Ostoja i pudło ===
+
|-  
Lokomotywa ma spawaną ostoję opartą za pośrednictwem ośmiu ślizgów na dwóch dwuosiowych wózkach. Zastosowano całkowicie nowe pudło. Pojazd posiada dwie kabiny sterownicze z osobnymi przedsionkami, pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. Każdy przedsionek ma dwa wyjścia na zewnątrz. Pochylone ściany czołowe wykonane z tworzyw sztucznych nadają całości nowoczesny wygląd. Stanowisko maszynisty i pomocnika zaprojektowano w taki sposób, aby przypominały rozwiązania spotykane w lokomotywach szerokotorowych. Ergonomiczne pulpity, wentylacja oraz przyczyniający się do obniżenia hałasu układ całego pudła wpływają na polepszenie warunków pracy załogi.
+
! Oznaczenie
 
+
! Rok prod.  
=== Układ napędowy ===
+
! stacjonowanie
Lokomotywa napędzana jest turbodoładowanym, czterocylindrowym (w układzie V) silnikiem wysokoprężnym JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10) o mocy 230 KM współpracującym z przekładnią hydromechaniczną typu VOITH DIWA 3E D864, która z kolei połączona jest ze skrzynią redukcyjno-nawrotną o stosunku redukcji przy jeździe do przodu 2,34 i do tyłu 2,33. Skrzynia ta za pomocą wału kardana łączy się ze skrzynią rozdzielczą o przełożeniu 1,43, z której napęd przekazywany jest do wózków lokomotywy także za pomocą wałów kardana. Układ napędowy sterowany jest elektropneumatycznie, posiada elektroniczne monitorowanie i diagnostykę. W przedziale maszynowym zainstalowano system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Lokomotywa ma także rejestrator parametrów ruchu typu KLUB-U (ros. КЛУБ-У).
+
|-
 
+
|TU10-001
=== Układ hamulcowy  ===
+
|2010
Lokomotywa wyposażona jest w zespolony hamulec pneumatyczny systemu [[Hamulec Matrosowa|Matrosowa]]. Sterowanie nim odbywa się za pomocą głównego zaworu maszynisty №&nbsp;394, oraz zaworu pomocniczego №&nbsp;254-1, przy czym hamowanie pomocnicze działa tylko na jeden wózek lokomotywy (na każdym jest osobny siłownik). Zastosowano dwucylindrową sprężarkę tłokową (jeden stopień kompresji) napędzaną z silnika przekładnią pasową, która przy 2000&nbsp;obr./min ma wydajność 0,2&nbsp;m<sup>3</sup>/min i daje ciśnienie 0,7&nbsp;MPa.  W lokomotywie został zamontowany zawór rozrządczy №&nbsp;292М.
+
|Mała Październikowa Kolej (ros. Малой Октябрьской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-002
 +
|2010
 +
|Nowomoskiewska Kolej Dziecięca (ros. Новомосковской детской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-003
 +
|2010
 +
|Gorkowska Kolej Dziecięca (ros. Горьковской детской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-004
 +
|2010
 +
|Mała Priwolżska Kolej (ros. Малой Приволжской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-005
 +
|2011
 +
|Jużno-Sachalińska Kolej Dziecięca (ros. Южно-Сахалинской детской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-006
 +
|2011
 +
|Mała Zachodnio-Syberyjska Kolej Dziecięca (ros. Малой Западно-Сибирской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-007
 +
|2011
 +
|Penzjenska Kolej Dziecięca (ros. Пензенской детской железной дорога)
 +
|-
 +
|TU10-010
 +
|2011
 +
|Ufimska Kolej Dziecięca (ros. Уфимской детской железной дорога)
 +
|}
  
 
== Wady konstrukcji ==
 
== Wady konstrukcji ==
 
W trakcie pierwszych jazd TU10-001 stwierdzono niewłaściwe działanie układu hamulcowego - przyczyną okazało się zastosowanie sprężarek o zbyt małej wydajności. Mimo to przy budowie kolejnych egzemplarzy wady tej nie naprawiono.
 
W trakcie pierwszych jazd TU10-001 stwierdzono niewłaściwe działanie układu hamulcowego - przyczyną okazało się zastosowanie sprężarek o zbyt małej wydajności. Mimo to przy budowie kolejnych egzemplarzy wady tej nie naprawiono.
 
Problemy pojawiają się także przy eksploatacji przekładni hydromechanicznej, która jest zunifikowana ze stosowaną w autobusach.
 
Problemy pojawiają się także przy eksploatacji przekładni hydromechanicznej, która jest zunifikowana ze stosowaną w autobusach.
 
== Linki zewnętrzne ==
 
* [http://narrow.parovoz.com/newgallery/index.php?CATEG=&REGION=&TAKENON=&AUTHOR=&DESCR=%D0%A2%D0%A310&MONTH=&SHOW_ALL=1&HOWMANY=176&LNG=RU&NO_ICONS=0 Zdjęcia lokomotyw TU10]
 
* [https://trainpix.org/list.php?mid=293 Lista wyprodukowanych lokomotyw] (dostęp 19 V 2016, j ros.)
 
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==
* http://www.zavod-kmz.ru/produktsija/teplovoz_tu10.html (dostęp 20.02.2012, j ros.)
+
* http://www.zavod-kmz.ru/produktsija/teplovoz_tu10.html
* http://ru.wikipedia.org/wiki/ТУ10 (dostęp 20.02.2012, j ros.)
+
* http://ru.wikipedia.org/wiki/ТУ10#cite_ref-0
* http://pereyezd.ru/readarticle.php?article_id=166 (dostęp 20.02.2012, j ros.)
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/TU10