WLs40: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(wersje)
Linia 51: Linia 51:
 
!Stacjonuje
 
!Stacjonuje
 
|-
 
|-
|[[Wls40:100|100]]
+
|[[Wls40/100|100]]
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1956<ref>rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952 </ref>
 
|1956<ref>rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952 </ref>
Linia 59: Linia 59:
 
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|-
 
|-
|[[Wls40:133|133]]
+
|[[Wls40/133|133]]
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1953
 
|1953
Linia 67: Linia 67:
 
|Trzeciewnica
 
|Trzeciewnica
 
|-
 
|-
|[[Wls40:286|286]]<ref>wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179 </ref>
+
|[[Wls40/286|286]]<ref>wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179 </ref>
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1955
 
|1955
Linia 75: Linia 75:
 
|Trzeciewnica
 
|Trzeciewnica
 
|-
 
|-
|[[Wls40:338|338]]
+
|[[Wls40/338|338]]
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1955
 
|1955
Linia 83: Linia 83:
 
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 
|-
 
|-
|[[Wls40:402|402]]
+
|[[Wls40/402|402]]
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1956
 
|1956
Linia 91: Linia 91:
 
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 
|-
 
|-
|[[Wls40:773|773]]
+
|[[Wls40/773|773]]
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1958
 
|1958
Linia 99: Linia 99:
 
|Trzeciewnica
 
|Trzeciewnica
 
|-
 
|-
|[[Wls40:837|837]]
+
|[[Wls40/837|837]]
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1958
 
|1958
Linia 107: Linia 107:
 
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 
|-
 
|-
|[[Wls40:947|947]]
+
|[[Wls40/947|947]]
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1959
 
|1959
Linia 115: Linia 115:
 
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 
|[[Kolej Leśna w Puszczy Knyszyńskiej|Czarna Białostocka]]
 
|-
 
|-
|[[2Wls40:940|940]]
+
|[[2Wls40/940|940]]
 
|2Wls40
 
|2Wls40
 
|1959
 
|1959
Linia 123: Linia 123:
 
|[[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów]]
 
|[[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów]]
 
|-
 
|-
|[[Wls40:991|991]]
+
|[[Wls40/991|991]]
 
|Wls40
 
|Wls40
 
|1955
 
|1955
Linia 131: Linia 131:
 
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1053|1053]]
+
|[[Wls50/1053|1053]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1965
 
|1965
Linia 139: Linia 139:
 
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1125|1125]]
+
|[[Wls50/1125|1125]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1961
 
|1961
Linia 147: Linia 147:
 
|Olecko
 
|Olecko
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1225|1225]]
+
|[[Wls50/1225|1225]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|?
 
|?
Linia 155: Linia 155:
 
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1544|1544]]
+
|[[Wls50/1544|1544]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|?
 
|?
Linia 163: Linia 163:
 
|[[Muzeum Obrony Wybrzeża|Hel]]
 
|[[Muzeum Obrony Wybrzeża|Hel]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1563|1563]]
+
|[[Wls50/1563|1563]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1964
 
|1964
Linia 171: Linia 171:
 
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|[[Kolejka Parkowa Maltanka|Poznań]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1567|1567]]
+
|[[Wls50/1567|1567]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1964
 
|1964
Linia 179: Linia 179:
 
|Lublin
 
|Lublin
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1709|1709]]
+
|[[Wls50/1709|1709]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1965
 
|1965
Linia 187: Linia 187:
 
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1847|1847]]<ref>1817? </ref>
+
|[[Wls50/1847|1847]]<ref>1817? </ref>
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1966
 
|1966
Linia 195: Linia 195:
 
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 
|[[Wigierska Kolej Wąskotorowa|Płociczno]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:1895|1895]]
+
|[[Wls50/1895|1895]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1967
 
|1967
Linia 203: Linia 203:
 
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 
|[[Kolejka parkowa w Ostrowie Wielkopolskim|Ostrów Wielkopolski]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:2084|2084]]
+
|[[Wls50/2084|2084]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|?
 
|?
Linia 211: Linia 211:
 
|Trzeciewnica
 
|Trzeciewnica
 
|-
 
|-
|[[Wls50:2105|2105]]
+
|[[Wls50/2105|2105]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1970
 
|1970
Linia 219: Linia 219:
 
|[[Skansen Kolei Leśnej w Janowie Lubelskim|Janów Lubelski]]
 
|[[Skansen Kolei Leśnej w Janowie Lubelskim|Janów Lubelski]]
 
|-
 
|-
|[[Wls50:2268|2268]]
+
|[[Wls50/2268|2268]]
 
|Wls50
 
|Wls50
 
|1973
 
|1973
Linia 227: Linia 227:
 
|Sułów
 
|Sułów
 
|-
 
|-
|[[Wls50M1:003|003]]
+
|[[Wls50M1/003|003]]
 
|Wls50M1
 
|Wls50M1
 
|1990
 
|1990

Wersja z 07:49, 18 sie 2011

WLs40, WLs50, 2Wls40, 2Wls50, 3Wls50, 4Wls50
{{{opis_zdjęcia}}}
Przewoźnik PKP, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika Ld1
Producent Fablok*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych (?), ZNTK Poznań
Lata budowy 1951*, 1952-1960**, 1961-1975***
Układ osi B
Rozstaw szyn 600mm, 750mm, 785mm
Masa służbowa 7 t
Nacisk osi na szyny 3,5 t
Rozstaw osi skrajnych 1000 mm
Średnica kół 550 mm
Długość ze zderzakami 4380 mm
Szerokość 1440 mm
Wysokość 2200 mm
Prędkość konstrukcyjna 17 km/h
Maksymalna siła pociągowa 1900 kG
Typ silnika spalinowego S64L**, S324HL***
Moc znamionowa 40 KM**, 50 KM***
Zapas paliwa 136 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny, uruchamiany za pomocą korby lub dźwigni
System ogrzewania brak
* - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50


Lokomotywy z rodziny WLs40, (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja Wls40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik S64L. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę Wls50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika S324HL. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm, produkowano następujące wersje:

  • 2Wls40 - na tory 750mm i 785mm,
  • 2Wls50 - 2Wls40 z silnikiem S324HL o mocy 50KM,
  • 3Wls50 - na tor 550 mm - dla górnictwa węgla kamiennego
  • 4Wls50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze

Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy Deutz)[1]. Napęd stanowił silnik wysokoprężny S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze[1]. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50[1]. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.

Eksploatacja

Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez PKP[1], gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i przekładnią mechaniczną. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.

Modernizacja M1 i M3

W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.

Lista zachowanych lokomotyw (niepełna)

Nr fabr. Typ Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Stacjonuje
100 Wls40 1956[2] Sprawna 600 ? Poznań
133 Wls40 1953 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
286[3] Wls40 1955 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
338 Wls40 1955 Sprawna 600 ? Ostrów Wielkopolski
402 Wls40 1956 Sprawna 600 ? Czarna Białostocka
773 Wls40 1958 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
837 Wls40 1958 Sprawna 600 ? Czarna Białostocka
947 Wls40 1959 Odstawiona 600 ? Czarna Białostocka
940 2Wls40 1959 W trakcie naprawy 750 Wls40-940 Rogów
991 Wls40 1955 Sprawna 600 Ld1-? Bydgoszcz
1053 Wls50 1965 Sprawna 600 ? Płociczno
1125 Wls50 1961 Pomnik 600 ? Olecko
1225 Wls50 ? Sprawna 600 ? Poznań
1544 Wls50 ? Sprawna 600 ? Hel
1563 Wls50 1964 Sprawna 600 ? Poznań
1567 Wls50 1964 Pomnik 600 ? Lublin
1709 Wls50 1965 Sprawna 600 Ld1-? Bydgoszcz
1847[4] Wls50 1966 Sprawna 600 ? Płociczno
1895 Wls50 1967 Odstawiona 600 ? Ostrów Wielkopolski
2084 Wls50 ? Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
2105 Wls50 1970 Eksponat 600 ? Janów Lubelski
2268 Wls50 1973 Pomnik 600 ? Sułów
003 Wls50M1 1990 Odstawiona 600 ? Białośliwie

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
  2. rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952
  3. wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179
  4. 1817?

Zobacz też

Wlp50 - lokomotywa o podobnej mocy


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs40. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.