Edytujesz Wagon transporter

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Transporter''' - specjalistyczny wąskotorowy [[wagon]] [[platforma]], służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez [[lokomotywę|lokomotywę]] normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma [[wózek|wózkami]] trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano kilka sztuk przedwojennych transporterów posiadających wózki trzy i dwuosiowe.
+
'''Wagon transporter''' - rodzaj wąskotorowego wagonu towarowego. Transportery budowano na tory o szerokościach 750 mm, 785 mm i 1000 mm. Pierwsze transportery wprowadzo w Polsce na Piotrkowskiej Kolei Doazdowej. Bardzo szybko zostały spopularyzowane dzięki czemu używano ich do 2012 roku. Wagony transportery służą do transportu normalnotorowych wagonów po wąskotorowych szlakach. Wystarczyło przetoczyć wagon przez rampę na transporter i już po wszystkim. Te wagony zastąpiły również przedwojenne [[Rollbocki]]. Obecnie na polskich wąskotorówkach nie prowadzi się ruchu towarowego przez co transportery stoją odstawione na stacjach w Opatówku, Mławie czy Przeworsku. Kilka sztuk tych wagonów jest eksponatami [[Muzem Kolei Wąskotorowej w Gryficach]]. Ostatnie transportery w Polsce eksploatuje na swoim terenie jedna z fabryk w Stargardzie.
 
 
= Historia =
 
 
 
= Transportery przedwojenne w Polsce =
 
 
 
= Typy powojenne =
 
 
 
W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w ZNTK Poznań oraz w ZNTK Wrocław, następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych.
 
W [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]] oraz w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]] transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej.
 
Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych.
 
  
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
Plik:Wagon transporter.jpg|Transporter Tddyyhp na terenie [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]].
+
Plik:Wagon transporter.jpg|Wagon transporter serii Tddyyhp, tor 1000 mm na terenie [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]].
 
</gallery>
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
{{clear}}
 
 
Transportery stosowano na następujących wąskotorowych kolejach dojazdowych PKP<ref>Kursywą oznaczono koleje, na których przewozy towarowe z użyciem transporterów prowadzono jeszcze po wyłączeniu ich ze struktur PKP w roku 2001):
 
 
 
* Koleje o rozstawie szyn 750 mm:
 
# [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełcka Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskie Koleje Dojazdowe]]
 
# [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Jędrzejowska Kolej Dojazdowa]]
 
# ''[[Kaliska Kolej Dojazdowa]]''
 
# ''[[Kujawskie Koleje Dojazdowe]]'' (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gnieźnieńską, Sompolińską i Krośniewicką)
 
# [[Mławska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa|Nałęczowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Nasielska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Opalenicka Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Piotrkowska Kolej Dojazdowa]]
 
# ''[[Przeworska Kolej Dojazdowa]]''
 
# [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogowska Kolej Dojazdowa]]
 
# [[Starachowicka Kolej Dojazdowa]]
 
# ''[[Śmigielska Kolej Dojazdowa]]''
 
# [[Średzka Kolej Dojazdowa]]
 
 
* Koleje o rozstawie szyn 785 mm:
 
# [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] - w ograniczonym zakresie lub tylko testowo przed IIWŚ. Transporter po przebudowie dotrwał co najmniej do 1985.
 
 
* Koleje o rozstawie szyn 1000 mm:
 
# [[Grójecka Kolej Dojazdowa]] (obecnie [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa]])
 
# [[Pomorskie Koleje Dojazdowe]] (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: [[Pomorska Kolej Wąskotorowa|Gryficką]], [[Stargardzka Kolej Dojazdowa|Stargardzką]]) oraz [[Koszalińska Kolej Wąskotorowa|Koszalińską]])
 
 
 
Na kolejach rozstawach szyn 600 mm transporterów nie eksploatowano.
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: