Edytujesz Wagon transporter
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Transporter''' - specjalistyczny wąskotorowy [[wagon]] [[platforma]], służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez [[lokomotywę|lokomotywę]] normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma [[wózek|wózkami]] trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano | + | '''Transporter''' - specjalistyczny wąskotorowy [[wagon]] [[platforma]], służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez [[lokomotywę|lokomotywę]] normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma [[wózek|wózkami]] trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano niewielką ilość przedwojennych transporterów posiadających wózki dwuosiowe. |
− | + | W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w [[ZNTK Poznań]] oraz w [[ZNTK Wrocław]], następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
W [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]] oraz w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]] transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej. | W [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]] oraz w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]] transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej. | ||
Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych. | Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych. | ||
Linia 42: | Linia 37: | ||
* Koleje o rozstawie szyn 1000 mm: | * Koleje o rozstawie szyn 1000 mm: | ||
− | # [[ | + | # [[Piaseczyńska Kolej Dojazdowa]] |
− | # [[Pomorskie Koleje Dojazdowe]] (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: | + | # [[Pomorskie Koleje Dojazdowe]] (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gryficką, Stargardzką oraz [[Koszalińska Kolej Wąskotorowa|Koszalińską]]) |
Na kolejach rozstawach szyn 600 mm transporterów nie eksploatowano. | Na kolejach rozstawach szyn 600 mm transporterów nie eksploatowano. |