Wagon transporter: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
'''Wagon transporter''' - rodzaj wąskotorowego wagonu towarowego. Transportery budowano na tory o szerokościach 750 mm, 785 mm i 1000 mm. Pierwsze transportery wprowadzo w Polsce na Piotrkowskiej Kolei Dojazdowej. Bardzo szybko zostały spopularyzowane dzięki czemu używano ich do 2012 roku. Wagony transportery służą do transportu normalnotorowych wagonów po wąskotorowych szlakach. Wystarczyło przetoczyć wagon przez rampę na transporter i już po wszystkim. Te wagony zastąpiły również przedwojenne [[Rollbock|Rollbocki]]. Obecnie na polskich wąskotorówkach nie prowadzi się ruchu towarowego przez co transportery stoją odstawione na stacjach w Opatówku, Mławie czy Przeworsku. Kilka sztuk tych wagonów jest eksponatami [[Muzem Kolei Wąskotorowej w Gryficach]]. Ostatnie transportery w Polsce eksploatuje na swoim terenie jedna z fabryk w Stargardzie.
+
'''Transporter''' - specjalistyczny wąskotorowy [[wagon]] [[platforma]], służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez [[lokomotywę|lokomotywę]] normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma [[wózek|wózkami]] trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano niewielką ilość przedwojennych transporterów posiadających wózki dwuosiowe.
 +
 
 +
W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w [[ZNTK Poznań]] oraz w [[ZNTK Wrocław]], następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych.
 +
 
 +
W [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]] oraz w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]] transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej.
 +
Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych.
  
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
Plik:Wagon transporter.jpg|Wagon transporter serii Tddyyhp, tor 1000 mm na terenie [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]].
+
Plik:Wagon transporter.jpg|Transporter Tddyyhp na terenie [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]].
 
</gallery>
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
{{clear}}
 +
 +
 +
Transportery stosowano na następujących wąskotorowych kolejach dojazdowych PKP<ref>Kursywą oznaczono koleje, na których przewozy towarowe z użyciem transporterów prowadzono jeszcze po wyłączeniu ich ze struktur PKP w roku 2001):
 +
 +
 +
* Koleje o rozstawie szyn 750 mm:
 +
# [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełcka Kolej Dojazdowa]]
 +
# [[Gdańskie Koleje Dojazdowe]]
 +
# [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa]]
 +
# [[Jędrzejowska Kolej Dojazdowa]]
 +
# ''[[Kaliska Kolej Dojazdowa]]''
 +
# ''[[Kujawskie Koleje Dojazdowe]]'' (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gnieźnieńską, Sompolińską i Krośniewicką)
 +
# [[Mławska Kolej Dojazdowa]]
 +
# [[Nałęczowska Kolej Dojazdowa]]
 +
# [[Nasielska Kolej Dojazdowa]]
 +
# [[Opalenicka Kolej Dojazdowa]]
 +
# [[Piotrkowska Kolej Dojazdowa]]
 +
# ''[[Przeworska Kolej Dojazdowa]]''
 +
# [[Starachowicka Kolej Dojazdowa]]
 +
# ''[[Śmigielska Kolej Dojazdowa]]''
 +
# [[Średzka Kolej Dojazdowa]]
 +
 +
 +
* Koleje o rozstawie szyn 1000 mm:
 +
# [[Piaseczyńska Kolej Dojazdowa]]
 +
# [[Pomorskie Koleje Dojazdowe]] (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gryficką, Stargardzką oraz Koszalińską)
 +
 +
 +
Na kolejach rozstawach szyn 600 mm oraz 785 mm transporterów nie eksploatowano.

Wersja z 13:52, 9 kwi 2018

Transporter - specjalistyczny wąskotorowy wagon platforma, służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez lokomotywę normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma wózkami trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano niewielką ilość przedwojennych transporterów posiadających wózki dwuosiowe.

W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w ZNTK Poznań oraz w ZNTK Wrocław, następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych.

W Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie oraz w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej. Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych.



Transportery stosowano na następujących wąskotorowych kolejach dojazdowych PKP<ref>Kursywą oznaczono koleje, na których przewozy towarowe z użyciem transporterów prowadzono jeszcze po wyłączeniu ich ze struktur PKP w roku 2001):


  • Koleje o rozstawie szyn 750 mm:
  1. Ełcka Kolej Dojazdowa
  2. Gdańskie Koleje Dojazdowe
  3. Hrubieszowska Kolej Dojazdowa
  4. Jędrzejowska Kolej Dojazdowa
  5. Kaliska Kolej Dojazdowa
  6. Kujawskie Koleje Dojazdowe (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gnieźnieńską, Sompolińską i Krośniewicką)
  7. Mławska Kolej Dojazdowa
  8. Nałęczowska Kolej Dojazdowa
  9. Nasielska Kolej Dojazdowa
  10. Opalenicka Kolej Dojazdowa
  11. Piotrkowska Kolej Dojazdowa
  12. Przeworska Kolej Dojazdowa
  13. Starachowicka Kolej Dojazdowa
  14. Śmigielska Kolej Dojazdowa
  15. Średzka Kolej Dojazdowa


  • Koleje o rozstawie szyn 1000 mm:
  1. Piaseczyńska Kolej Dojazdowa
  2. Pomorskie Koleje Dojazdowe (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gryficką, Stargardzką oraz Koszalińską)


Na kolejach rozstawach szyn 600 mm oraz 785 mm transporterów nie eksploatowano.