L30H

Z Enkol
Skocz do: nawigacja, szukaj
L30H
DSC00314bm3.JPG
Lyd2-101 na terenie stacji Rudy (785 mm, ex.750 mm).
Przewoźnik PKP, przemysł, Lasy Państwowe
Oznaczenie przewoźnika Lyd2
Producent FAUR
Lata budowy 1977-1982
Układ osi C
Rozstaw szyn w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 7 t
Średnica kół 1000 mm
Długość ze zderzakami 7100 mm


Prędkość konstrukcyjna 25 km/h


Typ silnika spalinowego MB836B - montowany fabrycznie
Moc znamionowa 350 KM (257 kW)
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna


Świadectwo typu T/2006/1286; T/2012/0630


L30H (oznaczenie PKP Lyd2) – wąskotorowa lokomotywa spalinowa o mocy silnika wynoszącej 350 KM produkowana w latach 1977-1982 przez rumuńskie zakłady FAUR w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o rozstawie 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. PKP eksploatowało lokomotywy Lyd2 o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H (Lxd2), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez PKP do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania. W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm.

Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (785 mm), ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm - wraca do ruchu 2016), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (600 mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby).

Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).
Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).



Lista lokomotyw eksploatowanych w Polsce[edytuj]

Dokładna historia każdego egzemplarza dostępna po kliknięciu na jego numer fabryczny.


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
L30H/23380 1977 W trakcie remontu 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-51 Pinelière w gminie Saint-Germain-d'Arcé Sprzedana do Francji
L30H/23381 1977 Złom 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-52 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
L30H/23382 1977 Sprawna 600 mm Wola H12A Lyd2-53 Żnin Wąsk.
L30H/23383 1977 Złom 600 mm Wola H12A Lyd2-54 Białośliwie Wąsk. Barwa pomarańczowa
L30H/23384 1977 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-55 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
L30H/23385 1978 Sprawna 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-56 Białośliwie Wąsk.
L30H/23386 1977 Sprawna 600 mm Wola H12A Lyd2-57 Żnin Wąsk. Kolor czerwony
L30H/23387 1977 Odstawiona 597 mm Nieznany Lyd2-58 Welsh Highland Heritage Railway *Na tabliczce znamionowej rok produkcji 1979
  • Kolor niebieski
L30H/23388 1977 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-59 Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Ostrowie Wielkopolskim Kolor niebieski
L30H/23389 1977 Sprawna 597 mm Nieznany 60 Eryri Welsh Highland Heritage Railway Kolor niebieski
L30H/23390 1977 Odstawiona 600 mm Nieznany Lyd2-61 Firma "TransMot" w Bydgoszczy Kolor czerwony
L30H/23391 1977 Nieznany 600 mm Nieznany Lyd2-062 Firma "TransMot" w Bygoszczy Kolor niebieski
L30H/23392 1977 Eksponat 750 mm Nieznany LP-Lyd2-01 Majdan Kolor czerwony (wąski biały pas, poziomy na ścianie przedniej)
L30H/23393 1977 Złom 750 mm Nieznany LP-Lyd2-02 Majdan Kolor czerwony
L30H/23394 1977 Pomnik 750 mm Nieznany KJ-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina" Kolor niebieski
L30H/23395 1977 Odstawiona 750 mm Nieznany KJ-Lyd2-02 Gliwicka Fabryka Wagonów Kolor czerwony
L30H/23396 1977 Nieznany 762 mm Wola H12A Lyd2-1 St. Kitts Scenic Railway, Karaiby * Lokomotywa została sprzedana za granicę przez firmę Inteterlok
  • Na budce jedynie oznaczenie "Lyd2"
L30H/23397 1977 Sprawna 760 mm Nieznany TU38.001 Třemešná ve Šlezsku *Kolor zielony, niegdyś niebieski
  • W Cukrowni Kruszwica nr zakładowy 6
L30H/23398 1977 Złom 750 mm Nieznany CW-Lyd2-01 Cukrownia Włostów
L30H/23399 1977 Złom 750 mm Nieznany CW-Lyd2-02 Cukrownia Łubna
L30H/23410 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-01 Huta Pokój *Numer zakładowy 1
  • Kolor czerwony
L30H/23411 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-02 Huta Pokój *Numer zakładowy 2
  • Kolor czerwony
L30H/23412 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-03 Huta Pokój *Numer zakładowy 3
  • Kolor czerwony
L30H/23413 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-04 Huta Pokój *Numer zakładowy 4
  • Kolor czerwony
L30H/23414 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-05 Huta Pokój *Numer zakładowy 5
  • Kolor czerwony
L30H/23415 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-06 Huta Pokój *Numer zakładowy 6
  • Kolor czerwony
L30H/23416 1977 Złom 785 mm Nieznany KD-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Centrum" Kolor czerwony
L30H/23417 1977 Złom 785 mm Nieznany H1M-Lyd2-01 Huta Gliwice * Numer zakładowy 6
  • Kolor czerwony
L30H/23418 1977 Nieznany nieznany Nieznany nieznane nieznane * W Hucie Gliwice nr zakładowy 7
  • Kolor czerwony
L30H/23419 1977 Nieznany nieznany Nieznany nieznane nieznane * Numer zakładowy 8
  • Kolor czerwony
L30H/23420 1977 Złom 785 mm Nieznany OKCW-Lyd2-01 Cementownia Groszowice
L30H/23432 1977 Złom 750 mm Nieznany OKCW-Lyd2-04 Cementownia Groszowice Kolor czerwony
L30H/23433 1977 Złom 750 mm Nieznany OKCW-Lyd2-05 Cementownia Groszowice Kolor czerwony
L30H/23435 1977 Złom 785 mm Nieznany KZ-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Zabrze"
L30H/23436 1977 Złom 750 mm Nieznany CW-Lyd2-03 Cukrownia Łubna
L30H/23437 1977 Sprawna 785 mm Maybach MB 836 B Lyd2-101 Rudy W Cukrowni Kruszwica nr zakładowy 5
L30H/24047 1980 Złom 750 mm Nieznany LP-Lyd2-04 Majdan Kolor czerwony
L30H/24048 1980 Sprawna 750 mm Wola H12A LP-Lyd2-05 Majdan Poprzedni typ silnika: Maybach MB 836 B (do roku 2012).

Malowanie czerwone, biały pasek tworzy "V" na ścianie przedniej, czołownice biało-czerwone.

L30H/24049 1980 Sprawna 750 mm Nieznany LP-Lyd2-06 Majdan
L30H/24050 1980 Sprawna 750 mm Nieznany LP-Lyd2-07 Majdan
L30H/24051 1980 Odstawiona 600 mm Nieznany Lyd2-069 Welsh Highland Heritage Railway Kolor niebieski, dawniej czerwony
L30H/24052 1980 Złom 785 mm Nieznany KK-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" Kolor czerwony
L30H/24053 1980 Złom 785 mm Nieznany KP-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" Kolor czerwony
L30H/24054 1980 Złom 785 mm Nieznany Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Powstańców Śląskich" rejon Radzionków
L30H/24055 1980 Odstawiona 750 mm Nieznany KD-Lyd2-02 Gliwicka Fabryka Wagonów Kolor czerwony
L30H/24056 1980 Odstawiona 1000 mm Nieznany CEM.ODRA-Lyd2-01 Cementownia Odra
L30H/24057 1980 Złom 1000 mm Nieznany CEM.ODRA-Lyd2-02 Cementowania Odra Kolor niebieski
L30H/24058 1980 Odstawiona 1000 mm Nieznany CEM.ODRA-Lyd2-03 Cementowania Odra
L30H/24059 1980 Odstawiona 750 mm Nieznany 199 034 Döllnitzbahn, Niemcy *Kolor zielony
  • Na kabinie maszynisty naniesiono imię "Oshgar" oraz numer 34
L30H/24060 1980 Sprawna 750 mm Nieznany 199 013 Zittauer Schmalspurbahn, Niemcy Kolor bordowy z kremowym pasem
L30H/24062 1980 Sprawna 762 mm Wola H12A Lyd2-02 St. Kitts Scenic Railway, Karaiby * Lokomotywa została sprzedana za granicę przez firmę Interlok.
  • Według informacji z 2018 roku, sprawna.
L30H/24063 1980 Złom 750 mm Nieznany CS-Lyd2-01 Cukrownia Strzyżów Kolor czerwony
L30H/24064 1980 Sprawna 750 mm Nieznany CWO-Lyd2-01 Majdan Kolor niebieski, żółty pas z białymi obwódkami (2018, wcześniej pas pomarańczowy). Czołownice w pasy czarno-żółte (2018, wcześniej czarno-białe)
L30H/24065 1980 Odstawiona 750 mm Nieznany CWO-Lyd2-02 Karczmiska Kolor brązowy
L30H/24066 1980 Złom 750 mm Nieznany CBK-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
L30H/24067 1980 Odstawiona 762 mm Brak Lyd2-03 St. Kitts Scenic Railway, Karaiby Lokomotywa została sprzedana za granicę przez firmę Interlok.

Dawniej kolor niebieski. Według http://www.internationalsteam.co.uk/trains/stkitts01.htm, odstawiona bez silnika.

L30H/24068 1980 Złom 750 mm Nieznany CWE-Lyd2-01 Cukrownia Werbkowice
L30H/24364 1981 Sprawna 1000 mm CEM.ODRA-Lyd2-04 Piaseczno Miasto
L30H/24365 1981 Sprawna 1000 mm Nieznany CEM.ODRA-Lyd2-05 Koszalin Wąskotorowy
L30H/24366 1981 Odstawiona 1000 mm Wola H12 CEM.ODRA-Lyd2-06 Cementowania Odra
L30H/24367 1981 Odstawiona 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-63 Rudy
L30H/24368 1981 Sprawna 600 mm Wola H12 Lyd2-64 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
L30H/24369 1981 Odstawiona 600 mm Nieznany Lyd2-65 Białośliwie Wąsk. Kolor niebieski
L30H/24370 1981 Złom 750 mm Nieznany CBK-Lyd2-02 Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
L30H/24371 1981 Złom 785 mm Nieznany Lyd2-02 Kopalnia Węgla Kamiennego "Powstańców Śląskich" rejon Radzionków
L30H/24372 1981 Złom 785 mm Nieznany Lyd2-03 Kopalnia Węgla Kamiennego "Powstańców Śląskich" rejon Radzionków
L30H/24373 1981 Złom 785 mm Nieznany H1M-Lyd2-05 Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gliwicach W Hucie Gliwice nr zakładowy 11
L30H/24374 1981 Nieznany 785 mm Nieznany H1M-Lyd2-04 nieznane * W Hucie Gliwice nr zakładowy 10
  • Kolor czerwony
L30H/24375 1981 Sprawna 600 mm Nieznany Lyd2-068 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
L30H/24376 1981 Odstawiona 762 mm Nieznany CN-Lyd2-01 Great Whipsnade Railway, Whipsnade Zoo, W. Brytania * Kolor zielony
  • Od roku 1998 lokomotywa nosi imię Hercules
L30H/24377 1981 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-70 Żnin Wąsk. Kolor czerwony
L30H/24378 1981 Odstawiona 750 mm Nieznany 199 033 Zittauer Schmalspurbahn, Niemcy Kolor zielony
L30H/24597 1982 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-66 Żnin Wąsk. Kolor czerwony
L30H/24598 1982 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-67 Żnin Wąsk. Kolor czerwony
L30H/24600 1982 Odstawiona 750 mm Brak CK-Lyd2-01 Jędrzejów Wąskotorowy W Cukrowni Kruszwica nr zakładowy 7
L30H/24601 1982 Złom 760 mm Nieznany 01 Hunedoara


Źródła[edytuj]