Archiwum:Pismo i notatka w sprawie braku silników do napędów zwrotnicowych w czasie przebudowy stacji Ostrów Wlkp. (1973)

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Pismo i notatka w sprawie braku silników do napędów zwrotnicowych w czasie przebudowy stacji Ostrów Wlkp. (1973)
Tytuł teczki Problem braku silników do napędów zwrotnicowych w czasie przebudowy stacji Ostrów Wielkopolski w 1973 roku
Data początkowa 1973
Data końcowa 1973
Sygnatura teczki AT-00062
Słowa kluczowe Ostrów Wielkopolski, przebudowa, zwrotnica, napęd zwrotnicowy


pismo
notatka

W latach 70 XX wieku trwała przebudowa urządzeń ZRK na stacji Ostrów Wielkopolski. Polegała ona na częściowej wymianie dotychczasowych urządzeń suwakowych na urządzenia przekaźnikowe. Biuro Projektów Kolejowych w Poznaniu przewidziało na czas tej przebudowy zastosowanie tymczasowego rozwiązania, polegającego na zabudowaniu napędów na prąd stały, przy czym nie uwzględniono tego w kosztorysie, co poskutkowało brakiem zamówienia takich napędów.

PKP Kolejowe Zakłady Zabezpieczenia Ruchu i Łączności w Poznaniu, które odpowiadały za przebudowę stacji Ostrów Wielkopolski przygotowały pismo do biura projektowego oraz Zarządu Zabezpieczenia Ruchu i Łączności w Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Poznaniu, w którym zaznaczają, że zamówienie brakujących 100 sztuk napędów w marcu 1973 roku będzie skutkować ich otrzymaniem dopiero w 1974 i to pod warunkiem, że Ministerstwo Komunikacji przydzieli taką liczbę. Jak można się domyślać, zdolności produkcyjne nie zaspokajały potrzeb związanych z trwającymi w kraju przebudowami urządzeń, a jak zaznaczono, napędy takie są pilnie potrzebne w ramach przebudowy stacji Ostrów Wielkopolski. KZZRiŁ w Poznaniu przedstawiły więc sposób na rozwiązanie tego problemu, polegający na wykorzystaniu silników ze zdemontowanych napędów. Zaznaczono niewielki koszt takiego rozwiązania oraz fakt, że od 2 lat bezproblemowo działa w ramach próby.

Ponad tydzień po oficjalnym poruszeniu problemu, na stacji Ostrów Wielkopolski zebrała się komisja złożona z przedstawicieli Biura Projektów Kolejowych oraz Kolejowych Zakładów Zabezpieczenia Ruchu i Łączności. Komisja ta zbadała zaproponowane rozwiązanie i stwierdziła, że jest poprawne technicznie i celowe ekonomicznie.

Opis oraz załączone skany z własnej kolekcji wykonał Mariusz Herchold.