Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
+
{| class="infobox" cellpadding="4"
|nazwa_kolei                                                      = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
+
{{infobox nagłówek
|nazwy_wcześniejsze                                              = Poprzednie nazwy:<br/>''Rauden 1898-1945, Rudy 1945-nadal''<br/>
+
|Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
|grafika                                                         = [[Plik:LokoRudy.jpg|280px]]
+
|pole=class="linksInherit" style="background-color:#AAAAFF; text-align: center; font-size: 120%; font-weight: bold; border-bottom: 1px solid #aaa;"}}
|rok_budowy                                                      = 1898
+
{{Infobox nagłówek dodaj
|cel_budowy                                                      = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem
+
|{{{grafika|}}}|[[Grafika:center; {{{grafika|}}}|290px]]<br/>|{{{grafika|}}}
|zleceniodawca_budowy                                            = Górnośląskie Tramwaje Parowe
+
|pole=style="text-align:center; font-size:x-small; background-color:#ffffff;"}}
|rok_rozbiórki                                                    =  
+
{{infobox nagłówek dodaj
|wpis_do_rej_zab                                                  = 1993
+
|''Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe''
|rozstaw_szyn                                                    = 785 mm
+
|pole=class="linksInherit" style="background:#EFEFEF; color:black; opaque=70%; text-align:center; font-size:100%; border-bottom:1px solid #aaa;"}}
|pierwotny_prześwit                                              = 785 mm
+
{{Infobox wiersz dodaj
|rok_przekucia                                                    =
+
|Rok budowy
|istniejące_linie                                                = Bytom Karb Wąskotorowy - Markowice Raciborskie
+
|1899
|długość_czynnego_odcinka                                        = 6,9km
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = ~12 km
+
{{Infobox wiersz dodaj
|linie_rozebrane                                                  =  
+
|Cel budowy
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = 54,8 km
+
|{{{cel_budowy|}}}
|stacje_styczne                                                  = Racibórz Markowice
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|inne_ważniejsze_stacje                                          = Gliwice Trynek
+
{{Infobox wiersz dodaj
|uwagi                                                            =
+
|Zleceniodawca budowy
|1. operator                                                      = Górnośląskie Tramwaje Parowe
+
|{{{zleceniodawca_budowy|}}}
|1_okres_działalności                                            = 1900 - 1945
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|2. operator                                                      = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]
+
{{Infobox wiersz dodaj
|2_okres_działalności                                            = 1945 – 1992
+
|Rok rozbiórki
|3. operator                                                      = Towarzystwo Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej
+
|{{{rok_rozbiórki|}}}  
|3_okres_działalności                                            = 1993 - 1999
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|4. operator                                                      = Katowickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
+
{{Infobox wiersz dodaj
|4_okres_działalności                                            = 1999 - 2009
+
|Data wpisu do rejestru zabytków
|5. operator                                                      = Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji  w Kuźni Raciborskiej
+
|{{{wpis_do_rej_zab|}}}  
|5_okres_działalności                                            = 2009 - 2017
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|6. operator                                                      = Gminny Ośrodek Turystyki i Promocji w Rudach
+
{{Infobox wiersz dodaj
|6_okres_działalności                                            = 2017 - nadal
+
|[[Rozstaw szyn]]
|uwagi_operator                                                  =
+
|785mm
}}
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
+
{{Infobox wiersz dodaj
! style="width:900px" |Aktualności
+
|Pierwotny rozstaw szyn
|-
+
|{{{pierwotny_prześwit|}}}
| [https://www.kolejkarudy.pl kolejkarudy.pl]
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
|-
+
{{Infobox wiersz dodaj
|}
+
|Rok przekucia
 
+
|{{{rok_przekucia|}}}
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie.
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
+
{{Infobox wiersz dodaj
[[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|950px|]]
+
|[[Linia kolejowa|Istniejące linie]]
 
+
|Markowice Raciborskie - Gliwice Wąskotorowe
 
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
== Historia ==
+
{{Infobox wiersz dodaj
=== Geneza powstania i budowa ===
+
|Długość czynnego odcinka
Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe, które później zostały pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei.
+
|6km
Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy:
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
+
{{Infobox wiersz dodaj
<blockquote>''"Udziela się zezwolenia przy poniższych warunkach na budowę i eksploatację kolejki o charakterze linii bocznej o szerokości 0,785 m z Gliwic przez Rudy do Raciborza dla przewozu osób i towarów za pomocą trakcji parowej dla firmy Oberschleise Dampfstraßenbahn G.m.b.H. Berlin, którą zarejestrowano 21 marca 1894 roku w rejestrze handlowym Królewskiego Sądu Okręgowego I w Berlinie na podstawie ustawy o kolejkach i prywatnych połączeniach kolejowych z 28 lipca 1892 roku, w porozumieniu z Królewską Dyrekcją Kolejową w Katowicach oraz z zachowaniem praw osób trzecich.''</blockquote>
+
|Długość całkowita istniejących szlaków
<blockquote><div style="text-align: center;">§1</div>
+
|~8km
''Zezwolenia udziela się na okres 99 lat."''
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
</blockquote>
+
{{Infobox wiersz dodaj
 
+
|Linie rozebrane
Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe otrzymały prawo wywłaszczania gruntów pod budowę kolei od Rud w stronę Raciborza.
+
|{{{linie_rozebrane|}}}
Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania (Racibórz Płonia).
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
+
{{Infobox wiersz dodaj
=== Okres Międzywojenny ===
+
|Długość zlikwidowanych odcinków
Zakupiono 2 wersje parowozów na linie Gliwice Trynek-Racibórz Płonia: </br>
+
|~41km
-w 1919 roku zakupiono parowóz firmy Borsig Tx6 (układ osi D) </br>
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
-w 1925 roku zakupiono 2 sztuki parowozów T40 firmy AEG, najsilniejsze parowozy w historii GKW </br>
+
{{Infobox wiersz dodaj
 
+
|[[Stacja styczna|Stacje styczne z koleją normalnotorową]]
=== Po 1945 - w strukturach GKW (za czasów PKP) ===
+
|Racibórz Markowice
Po wojnie cała linia znalazła się w granicach Polski. W 1945 roku po wkroczeniu oddziałów radzieckich rozebrano odcinek torów od Lukasyny do stacji Paproć. Linia siłami kolejarzy i z pomocą żołnierzy WP została odbudowana i przywrócono jej przejezdność. Kursowanie pociągów odbywało się już tylko do stacji Racibórz Markowice, gdyż stacja Ratibor Plania (Racibórz Płonie) została zamknięta 25 maja 1939 roku z powodu powodzi, która przerwała pobliskie wały. Nie została już ponownie uruchomiona, gdyż w 1940 roku do toru łączącego Płonię z Lukasyną dotarła budowa kanału Ulga i nie zdecydowano się na budowę mostu kolejowego dla wąskotorówki, kładąc jednocześnie kres tej linii. W w 1960 roku wyeksploatowano ostatni wagon motorowy na sieci GKW, a 6 lat później zawieszono ruch pasażerski do Markowic. PKP chcąć unowocześnić wąskie tory w Polsce zaczęło sprowadzać lokomotywy Lxd2 firmy FAUR w Bukareszcie. Pierwszą lokomotywownią w Polsce, która otrzymała te lokomotywy była lok. Rudy (1967r.). W 1989 roku przeprowadzono ostatnią większą inwestycje na lini, a mianowicie wybudowano przystanek Gliwice Śródmieście. Zaledwie niecałe 2 lata później zawieszono ruch do tego przystanku (1991.11.04). Zawieszenie kursów pasażerskich na lini nastąpiło na przełomie 1991/92 roku a pociągów towarowych nastąpiło przez rozwiązanie umowy bocznicowej z kopalnią Gliwice 31 grudnia 1993 roku.
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
 
+
{{Infobox wiersz dodaj
=== Pod władaniem stowarzyszeń ===
+
|[[Stacja kolejowa|Inne ważniejsze stacje]]
 
+
|Gliwice Trynek
1993-1999 – okres "rządów" Tadeusza Popiela na stacji Rudy przekazanej w opiekę Towarzystwu Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej.
+
|kol2=style="background-color:#f8f8f8; width:150px"}}
Niestety, Towarzystwo nie wykorzystało możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego na całkowicie przejezdnej (do 1995 roku) linii. Pan Popiel jako prezes Towarzystwa" zasłynął" z wrogości okazywanej miłośnikom kolei chcącym wejść na teren stacji oraz całkowitej ignorancji opinii środowiska polskich hobbystów kolejnictwa i konserwatora zabytków. Zrealizował swój pomysł z serii "Idee fixe": w 1998 wybudowano parowóz Pw53 kosztem zniszczenia 2 unikatowych parowozów: ostatniego czynnego Tw53, wypożyczonego Towarzystwu (pojazd jest własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) i Px48 darowanego Towarzystwu przez PKP. Drugi z parowozów (bez tendra wykorzystanego w parowozie Pw53), po dewastacji, zostaje nielegalnie sprzedany angielskiemu miłośnikowi.
+
{{infobox nagłówek dodaj
 
+
|''{{{uwagi|}}}''
1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie.
+
|pole=class="linksInherit" style="background:#f8f8f8; color:black; opaque=70%; text-align:center; font-size:x-small; border-bottom:1px solid #aaa;"}}
 
 
Niestety Pan Gierucki skasował wiele unikatowych eksponatów na zawsze pozbawiając kolejkę unikalnych, wyjątkowych zbiorów. Rozebrał również linię teletechniczną biegnącej wzdłuż szlaku.
 
 
 
=== Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska ===
 
 
 
2009.01 - przejęcie obiektu przez gminę Kuźnia Raciborska. Nastały nowe, lepsze czasy po zawiłym zarządzaniu przez stowarzyszenia. Naczelnikiem stacji Rudy zostaje Pan Jarosław Łuszcz.
 
Nowy naczelnik czyni dużo starań o pozyskanie taboru i sprowadzenie go na stację. Wykonano dużo remontów, przywrócono dużo lokomotyw do ruchu, między innymi perłę stacji czyli parowóz [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]]
 
 
 
=== Niezrealizowane projekty ===
 
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
== Tabor ==
 
===Historyczny===
 
W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP.
 
===Obecnie===
 
Zestawienie taboru stacjonującego w Rudach:
 
 
 
==== Parowozy ====
 
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Oznaczenie
 
! Zdjęcie
 
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Nr. Kotła
 
! Prześwit
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]]
 
| [[Plik:Las49-3343_Rudy.jpeg|100px]]  
 
| Las49
 
| 1954
 
| 1655/53
 
| 785mm
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tw53/3996|Tw53-3996 / <br/> Pw53-02]]
 
| [[Plik:Pw53-02.jpg|100px]]
 
| Tw53/Pw53
 
|1955/1999
 
| 13969/54
 
| 785mm
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48.
 
|-
 
  
| [[Tabor:Lw-02989|15]]
+
|- cellpadding="4" cellspacing="0" style="float:right; width:290px; margin: 0 0 1em 1em; background: #F2F2F2; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 90%; text-align:left;"
| [[Plik:Borsig_Rudy.jpeg|100px]]
+
{{infobox nagłówek dodaj
| Bn2t
+
|'''[[Operator|Operatorzy]]'''
| 1929
+
|pole=class="linksInherit" style="background:#AAAAFF; color:black; opaque=70%; text-align:center; font-size:120%; border-bottom:1px solid #aaa;"}}
| 12050/29
+
{{Infobox wiersz
| 785mm
+
|style="background-color:#f8f8f8; text-align:center; width=145px;" |'''Nazwa Operatora'''  
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
+
|style="background-color:#f8f8f8; text-align:center; width=145px;" |'''Okres działalności'''}}
|
+
{{Infobox wiersz dodaj
|-
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |Górnośląskie Tramwaje Parowe
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |1900-1945}}
| [[Plik:Tw9.Rudy.jpg|100px]]
+
{{Infobox wiersz dodaj
| Tw9
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |Polskie Koleje Państwowe
| 1924
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |1945-1992}}
|
+
{{Infobox wiersz dodaj
| 785mm
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |1994-2008}}
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach.
+
{{Infobox wiersz dodaj
|-
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej
|}
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |2008-obecnie}}
 
+
{{Infobox wiersz dodaj
==== Spalinowe pojazdy trakcyjne ====
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |{{{5. operator}}}
 
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |{{{5_okres_działalności|}}}}}
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
+
{{Infobox wiersz dodaj
! style="width:90px" |Oznaczenie
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |{{{6. operator}}}
! Zdjęcie
+
|style="background-color:#f8f8f8; width=145px;" |{{{6_okres_działalności|}}}}}
! Rok prod.
+
{{infobox nagłówek dodaj
! Prześwit
+
|''{{{uwagi_operator|}}}''
! style="width:110px"|Stan
+
|pole=class="linksInherit" style="background:#f8f8f8; color:black; opaque=70%; text-align:center; font-size:x-small; border-bottom:1px solid #aaa;"}}
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
 
| [[Plik:DSC06872am.JPG|100px]]
 
| 1981
 
| 785mm
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
 
| [[Plik:DSC05612am6.JPG|100px]]
 
| 1967
 
| 785mm
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
 
| [[Plik:Lxd2-373_Rudy.jpg|100px]]
 
| 1981
 
| 785mm
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00356|Lyd1-150]]
 
| [[Plik:IMG_20210619_142752.jpg|100px]]
 
| 1966
 
| 785mm
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00370|WLs150-7225]]
 
| [[Plik:16am.jpg|100px]]
 
| 1966
 
| 785mm
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00449|WLs180-15]]
 
| [[Plik:Wls180-15-rudy-m-bachusz.jpeg|100px]]
 
| 1971
 
| 785mm
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00472|WLs180-36]]
 
| [[Plik:DSC0731am6.JPG|100px]]
 
| 1972
 
| 785mm
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00013|2WLs40-1189]]
 
| [[Plik:DSC05617bm.JPG|100px]]
 
| 1961
 
| 785mm
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Pęknięty blok silnika
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00035|2WLs50-1836]]
 
| [[Plik:2Wls50-1836_Rudy.jpeg|100px]]
 
| 1970
 
| 785mm
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00041|2WLs50-2088]]
 
| [[Plik:Wąskotorówka_w_rudach_444.jpg|100px]]
 
| 1970
 
| 785mm
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00644|WLs75-38]]
 
| [[Plik:DSC02857am.JPG|100px]]
 
| 1967
 
| 785mm
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00657|WLs75-66]]
 
| [[Plik:Wls75-66_Rudy.jpeg|100px]]
 
| 1971
 
| 785mm
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
 
| [[Plik:DSC09477am.JPG|100px]]
 
| 1986
 
| 785mm
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00065|WLs40-372]]
 
| [[Plik:Rudy,_WLs40_(1).JPG|100px]]
 
| 1955
 
| 600mm
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00066|WLs40-377]]
 
| [[Plik:Wls40-377.jpg|100px]]
 
| 1955
 
| 600mm
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00074|WLs40-568]]
 
| [[Plik:Wls40-568_Rudy.jpg|100px]]
 
| 1957
 
| 600mm
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
|
 
|-
 
|}
 
 
 
==== Elektrowozy ====
 
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Typ
 
! Zdjęcie
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Nr. Zakładowy
 
! Układ osi
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
 
| [[Plik:Siemens_Rudy.JPG|100px]]
 
| 1896
 
| 785mm
 
| 1
 
| Bo'
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie
 
| Najprawdopodobniej najstarszy czynny elektrowóz na świecie.
 
|-
 
|}
 
 
 
==== Pojazdy Specjalne ====
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Typ
 
! Zdjęcie
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd]]
 
| [[Plik:Wmd101.jpeg|100px]]
 
| 1959
 
| 785mm
 
| Wmd 101
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03121|Doc]]
 
| [[Plik:Drezyna Doc Stanica.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Doc
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Zbudowana na podstawie drezyny Doc, obecnie posiada ławki oraz ma silnik z motoru "Mińsk"
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02006|803S]]
 
| [[Plik:803S-01.jpg|100px]]
 
| 1985
 
| 785mm
 
| 803S-01
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Pług Odśnieżny, kiedyś miał rozstaw 1000mm, a obecnie stoi na wózkach z węglarek Wddxh.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
 
| [[Plik:09am.jpg|100px]]
 
| 1967
 
| 785mm
 
| Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357)
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]]
 
| [[Plik:Wagon_Opryskowy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Wagon Opryskowy
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny Bjorke]]
 
| [[Plik:Pług_Rudy.jpg|100px]]
 
| 1963
 
| 785mm
 
| S  00-00-932-3000-1
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon przywieziono w 1969 roku do Bytomia i przydzielono do lokomotywowni Rudy
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03081|Kdxh]]
 
| [[Plik:Kdxh_1105-6.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| S  00-00-934-1105-6
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon kryty, brankard.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03082|Kdxh]]
 
| [[Plik:Kdxh_roboczy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| S 
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon kryty, brankard. Używany do prac torowych.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03083|PWmd]]
 
| [[Plik:PWmd_Rudy1.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| PWmd 4001-8
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd
 
|-
 
| [[Wózek torowy]]
 
| [[Plik:Wózek torowy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Wózek torowy
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Koleba]]
 
| [[Plik:Koleba Florian.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Koleba
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Koleba sprowadzona z huty Florian w Świętochłowicach
 
|-
 
| [[Koleba]]
 
| [[Plik:Koleba_rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Koleba
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Transporter]]
 
| [[Plik:Transporter1 Rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| T
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Transporter typu rollbock do przewozu wagonów normalnotorowych po sieci wąskotorowej.
 
|-
 
| [[Transporter]]
 
| [[Plik:Transporter2_Rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| T
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Transporter typu rollbock do przewozu wagonów normalnotorowych po sieci wąskotorowej.
 
|-
 
|}
 
 
 
====Wagony pasażerskie====
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Typ
 
! Zdjęcie
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03051|A20D-P]]
 
| [[Plik:A20D-P_236-7.jpg|100px]]
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-236-7
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03052|A20D-P]]
 
| [[Plik:A20D-P 237-5.jpg|100px]]
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-237-5
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03053|A20D-P]]
 
|[[Plik:A20D-P 238-3.jpg|100px]]
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-238-3
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03114|BTxh]]
 
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-313-9
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03115|BTxhp]]
 
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| BTxhp 00-320034-314-7
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03116|BTxhp]]
 
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| PKW BTxhp 00-320034-315-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03117|BTxhp]]
 
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| PKW BTxhp 00-320034-316-2
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03118|BTxh]]
 
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-317-0
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03119|BTxh]]
 
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-318-9
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03120|BTxh]]
 
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-319-6
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03059|BTxhpi]]
 
| [[Plik:BTxhpi_Kibel.jpg|100px]]
 
| 1981
 
| 785mm
 
| BTxhpi 316-1
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/> Wagon w 2022 roku przeszedł naprawę główną i został przywrócony do ruchu.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03054|BTxhpi]]
 
| [[Plik:BTxhpi 311-5.jpg|100px]]
 
| 1983/95
 
| 785mm
 
| BTxhpi 00-220034-311-5
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni "Bytomka"<br/>
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03055|BTxhpi]]
 
| [[Plik:BTxhpi_310-7.jpg|100px]]
 
|1983/96
 
| 785mm
 
| BTxhpi 00-220034-310-7
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni "Bytomka"<br/>
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03056|Kdxh]]
 
| [[Plik:Kdxh rudy1.jpg|100px]]
 
| 1899
 
| 785mm
 
| Kdxh 00-151344-504-7
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|Wagon Brankard<br/>
 
Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03057|1Aw]]
 
| [[Plik:1Aw 211-9.jpg|100px]]
 
| 1955
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-380034-211-9
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03107|BTxhp]]
 
| [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]]
 
|
 
| 750mm
 
| 03
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>
 
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhp do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
 
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhp i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
 
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/>
 
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/>
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03108|BTxhp]]
 
| [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]]
 
|
 
| 750mm
 
| 04
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>
 
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhp do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
 
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhp i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
 
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/>
 
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/>
 
|-
 
|-
 
 
|}
 
|}
 +
<noinclude>
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 +
</noinclude>
  
====Wagony towarowe====
+
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Typ
 
! Zdjęcie
 
! Producent
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03060|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxh 8713-9.jpg|100px]]
 
| ZNTK Stargard
 
| 1969
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 8713-9
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Stary nr. 52819
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]]
 
| [[Plik:Węglarka Rudy 8972-1.jpg|100px]]
 
| ZNTK Stargard
 
| 1970
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 8972-1
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Stary nr. 53079.  <br/>  Nietypowy pomost hamulcowy, brak daszku nad jednym stopniem oraz dodatkowa poręcz na ścianie czołowej
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxh 9586-8.jpg|100px]]
 
| ZNTK Stargard
 
| 1980
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 9586-8
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03063|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxh 8913-5.jpg|100px]]
 
| ZNTK Stargard
 
| 1970
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 8913-5
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Stary nr. 53019
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03064|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxh 8769-1.jpg|100px]]
 
| ZNTK Stargard
 
| 1969
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 8769-1
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Stary nr. 52875
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03065|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxh 8950-3.jpg|100px]]
 
| ZNTK Stargard
 
| 1970
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 8950-3
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03066|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxhrudy5.jpg|100px]]
 
| ZNTK Stargard
 
| 1966
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 8390-6
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Stary nr. 52496
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03067|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxhrudy4.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1959
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 7042-6
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03068|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxhrudy3.jpg|100px]]
 
| ZNTK Stargard
 
| 1966
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 8293-2
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Stary nr. 52398
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03073|Wddxh]]
 
| [[Plik:Niskoburtówkarudy1.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1960
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 7058-2
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03074|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxh rudy roboczy.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1960
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 7076-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03075|Wddxh]]
 
| [[Plik:Weglrakaniskoburtowarudy.jpg|100px]]
 
| Konstal Chorzów
 
| 1954
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 7024-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Niskoburtowa, metalowa
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03076|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxhniskoburtowyrudy1.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1960
 
| 785mm
 
| Wddxh
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Niskoburtowa, metalowa. <br>
 
Przeszła naprawę główną w 2022r.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03069|Wh]]
 
| [[Plik:Wh szprychowaRudy.jpg|100px]]
 
| Konstal Chorzów
 
|
 
| 785mm
 
| Wh 00 08 532 5033-0
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Stary nr. 42275 Koła szprychowe
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03070|Wh]]
 
| [[Plik:Wh koła pełne rudy.jpg|100px]]
 
| Konstal Chorzów
 
|
 
| 785mm
 
| Wh 00 08 532 5518-0
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Stary nr. 42252 Koła pełne
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03071|Wh]]
 
| [[Plik:Wh niskoburtowa 1003-7.jpg|100px]]
 
| Konstal Chorzów
 
|
 
| 785mm
 
| Wh 00-08 532 1003-7
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03072|Wh]]
 
| [[Plik:Wh 1004-8 niskoburtowa.jpg|100px]]
 
| Konstal Chorzów
 
| 1912
 
| 785mm
 
| Wh 00-08 532 1004-8
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03077|Kddxh]]
 
| [[Plik:Kddxh Rudy.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
|
 
| 785mm
 
| Kddxh
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon kryty do przewozu płyt cynkowych.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03078|Rdxh]]
 
| [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1955
 
| 785mm
 
| Rdxh 00-15 734 4603-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon cysterna, zbiornik nitowany
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03079|Pdxh]]
 
| [[Plik:Pdxh 7106-9.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1960
 
| 785mm
 
| Pdxh 00-15 534 7106-9
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Platforma, zbudowane na podstawie Wddxh. Stary nr. 52255
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03080|Pdx]]
 
| [[Plik:Pdxh 7109-6.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1960
 
| 785mm
 
| Pdx 00-15 534 7109-6
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Platforma, zbudowane na podstawie Wddxh. Stary nr. 52275
 
|-
 
|}
 
  
== Wszystkie posterunki na linii ==
 
Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk.
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
 
! style="width:400px" |Nazwa Stacji
 
! style="width:50px"| Kilometraż
 
! style="width:100px" | Status
 
! style="width:400px" | Stan Zachowania
 
|-
 
| 1
 
| [[Bytom_Karb_Wąskotorowy|Bytom Karb Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 0,000
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo dobry, brak nastawni wykonawczej
 
|-
 
| 2
 
| [[Nowy_Karb|Nowy Karb]]
 
| style="text-align:right"| 0,700
 
| style="background-color:#fe7f00;" | Nieczynna
 
| style="text-align:right"| Istnieje do dziś tor szlakowy z Bytomia Karbia do Bytomia Północnego. Stacja Zlikwidowana.
 
|-
 
| 3
 
| [[Miechowice|Miechowice]]
 
| style="text-align:right"| 3,000
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak pozostałości
 
|-
 
| 4
 
| [[Biskupice_Śląskie_Wąskotorowe|Biskupice Śl. Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 5,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 5
 
| [[Zabrze_Północne_Wąskotorowe|Zabrze Półn. Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 8,300
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 6
 
| [[Maciejów_Śląski|Maciejów Śl.]]
 
| style="text-align:right"| 13,700
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 7
 
| [[Nowa Hołda]]
 
| style="text-align:right"| 15,200
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 8
 
| [[Gliwice_Wschodnie|Gliwice Wschodnie]]
 
| style="text-align:right"| 16,300
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 9
 
| [[Ciepłownia Gliwice]]
 
| style="text-align:right"| 16,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 10
 
| [[Gliwice_Wąskotorowe|Gliwice Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 17,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 11
 
| [[Gliwice_Trynek|Gliwice Trynek]]
 
| style="text-align:right"| 19,300
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny
 
|-
 
| 12
 
| [[Kopalnia Gliwice (przystanek osobowy)]]
 
| style="text-align:right"| 20,100
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 13
 
| [[Kopalnia_Gliwice|Kopalnia Gliwice (post. osłonny)]]
 
| style="text-align:right"| 20,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 14
 
| [[Bojków_Wąskotorowy|Bojków Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 22,700
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny
 
|-
 
| 15
 
| [[Bojków_Górny|Bojków Górny. Wąsk. (przystanek osobowy)]]
 
| style="text-align:right"| 24,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 16
 
| [[Mysia_Góra_Osiedle|Mysia Góra Osiedle (przystanek osobowy)]]
 
| style="text-align:right"| 26,700
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Zachowany tor przy peronie
 
|-
 
| 17
 
| [[Nieborowice|Nieborowice]]
 
| style="text-align:right"| 28,300
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| Słabo zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny w stanie słabym, perony, semafor wyjazdowy oraz magazyn w stanie ruiny.
 
|-
 
| 18
 
| [[Pilchowice_Bierawka|Pilchowice Bierawka (przystanek osobowy)]]
 
| style="text-align:right"| 31,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 19
 
| [[Pilchowice|Pilchowice]]
 
| style="text-align:right"| 32,800
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Dobrze zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny oraz magazyn w stanie dobrym.
 
|-
 
| 20
 
| [[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]]
 
| style="text-align:right"| 37,100
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
| 21
 
| [[Rudy|Rudy]]
 
| style="text-align:right"| 41,100
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
| 22
 
| [[Paproć|Paproć]]
 
| style="text-align:right"| 43,100
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Układ torowy zachowany, budynki w stanie słabym.
 
|-
 
| 23
 
| [[Stodoły|Rybnik Stodoły (kiedyś przystanek/teraz stacja)]]
 
| style="text-align:right"| 44,000
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
| 24
 
| [[Szymocice_Wąskotorowe|Szymocice Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 52,900
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 25
 
| [[Nędza_Wąskotorowa|Nędza Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 55,900
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, budynek w stanie dobrym.
 
|-
 
| 26
 
| [[Żwirownia Babice (bocznica)]]
 
| style="text-align:right"| 56,800
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 27
 
| [[Babice|Babice]]
 
| style="text-align:right"| 58,100
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 28
 
| [[Markowice_Raciborskie_Wąskotorowe|Markowice Raciborskie Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 61,700
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Układ torowy zachowany w stanie złym, budynków brak.
 
|-
 
|}
 
  
=== Bocznice ===
+
----
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic (na odc. Gl. Trynek - Markowice) przedstawia poniższa tabela
+
Historia
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
 
! style="width:400px" |Nazwa bocznicy
 
! style="width:110px"|Data otwarcia
 
! style="width:110px" |Data zamknięcia
 
|-
 
| 1
 
| Cegielnia "Wilcza"
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
 
|-
 
| 2
 
| Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
 
| style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
 
|-
 
| 3
 
| Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
 
|-
 
| 4
 
| Młyn parowy, późniejsza garbarnia
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 5
 
| stacja normalnotorowa Markowice
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 6
 
| Tartak "Lukasine"
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
 
|-
 
| 7
 
| Tartak "Paproć"
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 8
 
| Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
 
| style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
 
|-
 
| 9
 
| Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 10
 
| Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
 
|-
 
| 11
 
| Żwirownia "Arndt & Baron"
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 
|
 
|-
 
| 12
 
| Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
 
|}
 
  
==Zdjęcia==
+
Linia została otwarta 25 marca 1899r. przez przedsiębiorstwo [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]], początkowo na odcinku Gliwice-Rudy następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic i w końcu 17 maja 1903 linia dotarła do stacji Ratibor Plania. Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku.
<gallery>
 
Plik:Wls180-15 semafor.jpg|Wls180-15 na tle semafora kształtowego w Rudach
 
Plik:Las49-3343 Stanica.jpg|Las49-3343 z pociągiem specjalnym na stacji Stanica
 
Plik:Stacja Rudy zwrotnik.jpg|Zwrotnik na stacji Rudy
 
Plik:B.Stacyjny Rudy.jpg|Budynek Stacji Rudy
 
Plik:LokoRudy2.jpg|Tory przed lokomotywownią w Rudach
 
</gallery>
 
 
 
 
 
== Bibliografia ==
 
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2
 
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl]
 
:* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9
 
:*Służbowy R.J. Poc. Pas. i Tow. Zeszyt IV-41 (02.VI.1985)
 
:*Archiwum Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach
 
<noinclude>
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
</noinclude>
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)