Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 5: Linia 5:
 
|rok_budowy                                                      = 1898
 
|rok_budowy                                                      = 1898
 
|cel_budowy                                                      = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem
 
|cel_budowy                                                      = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem
|zleceniodawca_budowy                                            = Górnośląskie Tramwaje Parowe
+
|zleceniodawca_budowy                                            =  
 
|rok_rozbiórki                                                    =  
 
|rok_rozbiórki                                                    =  
 
|wpis_do_rej_zab                                                  = 1993
 
|wpis_do_rej_zab                                                  = 1993
 
|rozstaw_szyn                                                    = 785 mm
 
|rozstaw_szyn                                                    = 785 mm
|pierwotny_prześwit                                              = 785 mm
+
|pierwotny_prześwit                                              =  
 
|rok_przekucia                                                    =  
 
|rok_przekucia                                                    =  
|istniejące_linie                                                = Bytom Karb Wąskotorowy - Markowice Raciborskie  
+
|istniejące_linie                                                = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie  
|długość_czynnego_odcinka                                        = 6,9km
+
|długość_czynnego_odcinka                                        = 7 km
 
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = ~12 km
 
|długość_całkowita_istniejących_szlaków                          = ~12 km
 
|linie_rozebrane                                                  =  
 
|linie_rozebrane                                                  =  
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = 54,8 km
+
|długość_zlikwidowanych_linii                                    = ~37 km
 
|stacje_styczne                                                  = Racibórz Markowice  
 
|stacje_styczne                                                  = Racibórz Markowice  
 
|inne_ważniejsze_stacje                                          = Gliwice Trynek  
 
|inne_ważniejsze_stacje                                          = Gliwice Trynek  
Linia 23: Linia 23:
 
|2. operator                                                      = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]
 
|2. operator                                                      = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]
 
|2_okres_działalności                                            = 1945 – 1992
 
|2_okres_działalności                                            = 1945 – 1992
|3. operator                                                      = Towarzystwo Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej
+
|3. operator                                                      = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik
|3_okres_działalności                                            = 1993 - 1999
+
|3_okres_działalności                                            = 1994 - 2009
|4. operator                                                      = Katowickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
+
|4. operator                                                      = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności                                            = 2009 - obecnie
|4_okres_działalności                                            = 1999 - 2009
+
|5. operator                                                      =
|5. operator                                                      = Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji  w Kuźni Raciborskiej
+
|5_okres_działalności                                            =
|5_okres_działalności                                            = 2009 - 2017
+
|6. operator                                                      =
|6. operator                                                      = Gminny Ośrodek Turystyki i Promocji w Rudach
+
|6_okres_działalności                                            =
|6_okres_działalności                                            = 2017 - nadal
+
|uwagi_operator                                                  =
|uwagi_operator                                                  =  
 
 
}}
 
}}
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
+
{| class="Aktualności" style="margin:auto"
! style="width:900px" |Aktualności
+
|+ 07.11.2023
 
|-
 
|-
| [https://www.kolejkarudy.pl kolejkarudy.pl]
+
! Najbliższe kursy 11 oraz 25 Listopada! <br> Koniecznie sprawdź rozkład jazdy na stronie [[www.kolejkarudy.pl|www.kolejkarudy.pl]]
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 +
  
 
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie.
 
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie.
  
[[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|950px|]]
+
[[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|800px]]
 
 
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
Linia 83: Linia 82:
 
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
 
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
  
 +
=== Bocznice ===
 +
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
 +
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 +
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
 +
! style="width:400px" |Nazwa bocznicy
 +
! style="width:110px"|Data otwarcia
 +
! style="width:110px" |Data zamknięcia
 +
|-
 +
| 1
 +
| Cegielnia "Wilcza"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
 +
|-
 +
| 2
 +
| Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
 +
| style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
 +
|-
 +
| 3
 +
| Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
 +
|-
 +
| 4
 +
| Młyn parowy, późniejsza garbarnia
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 5
 +
| stacja normalnotorowa Markowice
 +
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 6
 +
| Tartak "Lukasine"
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
 +
|-
 +
| 7
 +
| Tartak "Paproć"
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 8
 +
| Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
 +
|-
 +
| 9
 +
| Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
 +
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 +
|-
 +
| 10
 +
| Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
 +
|
 +
| style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
 +
|-
 +
| 11
 +
| Żwirownia "Arndt & Baron"
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 +
|
 +
|-
 +
| 12
 +
| Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 +
| style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
 +
|}
  
 +
=== Czynne Stacje na Lini Trynek-Markowice ===
 +
[[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]] - Trzy-torowa stacja kolejowa z budynkiem dworca, jednym peronem jednokrawędziowym </br>
 +
[[Rudy|Rudy]] - Główna stacja oraz zaplecze techniczne na lini, posiada lokomotywownie, budynek dworca, schroniska dla pracowników, magazyny, itp. </br>
 +
[[Paproć|Paproć]] - Dwu-torowa stacja, posiada budynek stacyjny i jeden peron ziemny dwukrawędziowy </br>
 +
[[Stodoły|Rybnik Stodoły]] - Dwu-torowa stacja z jednym peronem jednokrawędziowym. Stacja jest zmodernizowana do nowoczesnych standardów. </br>
  
 
+
==Zdjęcia==
 +
<gallery>
 +
Plik:Wls180-15 semafor.jpg|Wls180-15 na tle semafora kształtowego w Rudach
 +
Plik:Las49-3343 Stanica.jpg|Las49-3343 z pociągiem specjalnym na stacji Stanica
 +
Plik:Stacja Rudy zwrotnik.jpg|Zwrotnik na stacji Rudy
 +
Plik:B.Stacyjny Rudy.jpg|Budynek Stacji Rudy
 +
Plik:LokoRudy2.jpg|Tory przed lokomotywownią w Rudach
 +
</gallery>
  
 
== Tabor ==
 
== Tabor ==
Linia 96: Linia 175:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Oznaczenie
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
! Zdjęcie
 
 
! Typ
 
! Typ
 +
! Producent
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Nr. Kotła
 
! Nr. Kotła
 
! Prześwit
 
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
Linia 107: Linia 187:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]]
 
| [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]]
| [[Plik:Las49-3343_Rudy.jpeg|100px]]
 
 
| Las49
 
| Las49
 +
| Chrzanów
 
| 1954
 
| 1954
 
| 1655/53
 
| 1655/53
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Las49-3343
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tw53/3996|Tw53-3996 / <br/> Pw53-02]]
+
| [[Tw53/3996|3996]]
| [[Plik:Pw53-02.jpg|100px]]  
 
 
| Tw53/Pw53
 
| Tw53/Pw53
|1955/1999
+
| Chrzanów
 +
|1955/1997/9
 
| 13969/54
 
| 13969/54
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Pw53-02
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48.
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48.
|-
 
 
| [[Tabor:Lw-02989|15]]
 
| [[Plik:Borsig_Rudy.jpeg|100px]]
 
| Bn2t
 
| 1929
 
| 12050/29
 
| 785mm
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|
 
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
 
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
| [[Plik:Tw9.Rudy.jpg|100px]]
 
 
| Tw9
 
| Tw9
 +
| AEG
 
| 1924
 
| 1924
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Tw9-8
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach.
 
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach.
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]]
 +
| Bn2t
 +
| Borsig
 +
| 1929
 +
| 12050/29
 +
| 785mm
 +
| 15
 +
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 +
|
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
Linia 148: Linia 231:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Oznaczenie
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
! Zdjęcie
+
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
 
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
| [[Plik:DSC06872am.JPG|100px]]
+
| Lxd2
 
| 1981
 
| 1981
 
| 785mm
 
| 785mm
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
+
| HP-Lxd2-08
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
 
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
| [[Plik:DSC05612am6.JPG|100px]]
+
| Lxd2
 
| 1967
 
| 1967
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lxd2-354
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
 
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
| [[Plik:Lxd2-373_Rudy.jpg|100px]]
+
| Lxd2
 
| 1981
 
| 1981
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lxd2-373
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00356|Lyd1-150]]
+
| [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]]
| [[Plik:IMG_20210619_142752.jpg|100px]]
+
| Wls150
 
| 1966
 
| 1966
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lyd1-150
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00370|WLs150-7225]]
+
| [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]]
| [[Plik:16am.jpg|100px]]
+
| Wls180
| 1966
 
| 785mm
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00449|WLs180-15]]
 
| [[Plik:Wls180-15-rudy-m-bachusz.jpeg|100px]]
 
 
| 1971
 
| 1971
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Wls180-15
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00472|WLs180-36]]
+
| [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]]
| [[Plik:DSC0731am6.JPG|100px]]
+
| Wls180
 
| 1972
 
| 1972
 
| 785mm
 
| 785mm
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
+
| Wls180-36
 +
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00013|2WLs40-1189]]
+
| [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]]
| [[Plik:DSC05617bm.JPG|100px]]
+
| 2WLs40
 
| 1961
 
| 1961
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 10
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Pęknięty blok silnika
 
| Pęknięty blok silnika
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00035|2WLs50-1836]]
+
| [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]]
| [[Plik:2Wls50-1836_Rudy.jpeg|100px]]
+
| 2WLs50
 
| 1970
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 2WLs50-1836
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00041|2WLs50-2088]]
+
| [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]]
| [[Plik:Wąskotorówka_w_rudach_444.jpg|100px]]
+
| 2WLs50
 
| 1970
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 2Wls50-2088
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00644|WLs75-38]]
+
| [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]]
| [[Plik:DSC02857am.JPG|100px]]
+
| Wls75
 
| 1967
 
| 1967
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Wls75-38
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00657|WLs75-66]]
+
| [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]]
| [[Plik:Wls75-66_Rudy.jpeg|100px]]
+
| Wls75
 
| 1971
 
| 1971
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Wls75-66
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]]
 +
| Wmc
 +
| 1959
 +
| 785mm
 +
| Wmd 101
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
 
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
| [[Plik:DSC09477am.JPG|100px]]
+
| A20D-P
 
| 1986
 
| 1986
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| MBxd2-218
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00065|WLs40-372]]
+
| [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]]
| [[Plik:Rudy,_WLs40_(1).JPG|100px]]
+
| WLs40
 
| 1955
 
| 1955
 
| 600mm
 
| 600mm
 +
| Wls40-372
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00066|WLs40-377]]
+
| [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]]
| [[Plik:Wls40-377.jpg|100px]]
+
| WLs40
 
| 1955
 
| 1955
 
| 600mm
 
| 600mm
 +
| Wls40-377
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00074|WLs40-568]]
 
| [[Plik:Wls40-568_Rudy.jpg|100px]]
 
| 1957
 
| 600mm
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
 
|
 
|
 
|-
 
|-
Linia 272: Linia 364:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Typ
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
! Zdjęcie
+
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Prześwit
Linia 282: Linia 374:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
 
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
| [[Plik:Siemens_Rudy.JPG|100px]]
+
| Siemens elektrowóz
 
| 1896
 
| 1896
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 292: Linia 384:
 
|}
 
|}
  
==== Pojazdy Specjalne ====  
+
==== Pojazdy Specjalne ====
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Typ
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
! Zdjęcie
+
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Prześwit
Linia 302: Linia 394:
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd]]
+
| [[Tabor:Lw-02006|803S-01]]
| [[Plik:Wmd101.jpeg|100px]]
+
| 803S
| 1959
 
| 785mm
 
| Wmd 101
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03121|Doc]]
 
| [[Plik:Drezyna Doc Stanica.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Doc
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Zbudowana na podstawie drezyny Doc, obecnie posiada ławki oraz ma silnik z motoru "Mińsk"
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02006|803S]]
 
| [[Plik:803S-01.jpg|100px]]
 
 
| 1985
 
| 1985
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 327: Linia 403:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
 
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
| [[Plik:09am.jpg|100px]]
+
| Lxd2
 
| 1967
 
| 1967
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 335: Linia 411:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]]
 
| [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]]
| [[Plik:Wagon_Opryskowy.jpg|100px]]
+
| Wagon Opryskowy
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 342: Linia 418:
 
| Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów.
 
| Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów.
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny Bjorke]]
+
| [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny]]
| [[Plik:Pług_Rudy.jpg|100px]]
+
| Pług Odśnieżny typu Björke
 
| 1963
 
| 1963
 
| 785mm
 
| 785mm
Linia 349: Linia 425:
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon przywieziono w 1969 roku do Bytomia i przydzielono do lokomotywowni Rudy
 
| Wagon przywieziono w 1969 roku do Bytomia i przydzielono do lokomotywowni Rudy
|-
 
| [[Tabor:Lw-03081|Kdxh]]
 
| [[Plik:Kdxh_1105-6.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| S  00-00-934-1105-6
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon kryty, brankard.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03082|Kdxh]]
 
| [[Plik:Kdxh_roboczy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| S 
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon kryty, brankard. Używany do prac torowych.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03083|PWmd]]
 
| [[Plik:PWmd_Rudy1.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| PWmd 4001-8
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd
 
|-
 
| [[Wózek torowy]]
 
| [[Plik:Wózek torowy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Wózek torowy
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Koleba]]
 
| [[Plik:Koleba Florian.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Koleba
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Koleba sprowadzona z huty Florian w Świętochłowicach
 
|-
 
| [[Koleba]]
 
| [[Plik:Koleba_rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Koleba
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Transporter]]
 
| [[Plik:Transporter1 Rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| T
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Transporter typu rollbock do przewozu wagonów normalnotorowych po sieci wąskotorowej.
 
|-
 
| [[Transporter]]
 
| [[Plik:Transporter2_Rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| T
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Transporter typu rollbock do przewozu wagonów normalnotorowych po sieci wąskotorowej.
 
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
Linia 450: Linia 462:
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03114|BTxh]]
+
| BTxh
 
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 458: Linia 470:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03115|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 466: Linia 478:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03116|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
| PKW BTxhp 00-320034-315-4
+
| BTxhp 00-320034-315-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03117|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
| PKW BTxhp 00-320034-316-2
+
| BTxhp 00-320034-316-2
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03118|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 490: Linia 502:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03119|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 498: Linia 510:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03120|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 529: Linia 541:
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni "Bytomka"<br/>  
 
| Wagon Letni "Bytomka"<br/>  
 +
Karta-wag-4323.jpg
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03056|Kdxh]]
 
| [[Tabor:Lw-03056|Kdxh]]
| [[Plik:Kdxh rudy1.jpg|100px]]  
+
| [[Plik:Kdxh 504-7 .jpg|100px]]  
 
| 1899
 
| 1899
 
| 785mm
 
| 785mm
 
| Kdxh 00-151344-504-7
 
| Kdxh 00-151344-504-7
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
+
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
 
|Wagon Brankard<br/>  
 
|Wagon Brankard<br/>  
 
Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP
 
Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP
Linia 547: Linia 560:
 
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811
 
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03107|BTxhp]]
+
| BTxhpi
 
| [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:KWK K-J 03.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 554: Linia 567:
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>  
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>  
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhp do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
+
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhpi do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhp i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
+
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhpi i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/>
+
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kośćiuszko. <br/>
 
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/>
 
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/>
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03108|BTxhp]]
+
| BTxhpi
 
| [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:KWK K-J 04.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 567: Linia 580:
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>  
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>  
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhp do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
+
-Przebudowa z węglarki Wddxh na wagon BTxhpi do obsługi lini Siemianowice Śl. Wąsk. - Bytom K. Wąsk. - Miasteczko Śl. Wąsk. <br/>
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhp i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
+
-Wagon przebudowany z wagonu letniego BTxhpi i przystosowany do warunków pracy w kopalni. Przekuty na 750mm. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
 
-Wagon do przewozu pracowników w KWK Kazimierz-Juliusz. <br/>
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kościuszko. <br/>
+
-Przez jakiś czas stał w hali Huty Kośćiuszko. <br/>
 
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/>
 
-11 Października 2023 roku został sprowadzony na stację w Rudach. <br/>
 
|-
 
|-
Linia 579: Linia 592:
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Typ
 
! style="width:90px" |Typ
! Zdjęcie
 
 
! Producent
 
! Producent
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
Linia 587: Linia 599:
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03060|Wddxh]]
+
| Wddxh
| [[Plik:Wddxh 8713-9.jpg|100px]]
 
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1969
 
| 1969
Linia 596: Linia 607:
 
| Stary nr. 52819
 
| Stary nr. 52819
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]]
+
| Wddxh
| [[Plik:Węglarka Rudy 8972-1.jpg|100px]]
 
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1970
 
| 1970
Linia 603: Linia 613:
 
| Wddxh 00-17 534 8972-1
 
| Wddxh 00-17 534 8972-1
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| Stary nr. 53079.  <br/>  Nietypowy pomost hamulcowy, brak daszku nad jednym stopniem oraz dodatkowa poręcz na ścianie czołowej
+
| Stary nr. 53079
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]]
+
| Wddxh
| [[Plik:Wddxh 9586-8.jpg|100px]]
 
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1980
 
| 1980
Linia 614: Linia 623:
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03063|Wddxh]]
+
| Wddxh
| [[Plik:Wddxh 8913-5.jpg|100px]]
 
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1970
 
| 1970
Linia 623: Linia 631:
 
| Stary nr. 53019
 
| Stary nr. 53019
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03064|Wddxh]]
+
| Wddxh  
| [[Plik:Wddxh 8769-1.jpg|100px]]
 
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1969
 
| 1969
Linia 632: Linia 639:
 
| Stary nr. 52875
 
| Stary nr. 52875
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03065|Wddxh]]
+
| Wddxh  
| [[Plik:Wddxh 8950-3.jpg|100px]]
 
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1970
 
| 1970
Linia 639: Linia 645:
 
| Wddxh 00-17 534 8950-3  
 
| Wddxh 00-17 534 8950-3  
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
|  
+
| (bł. cyf. sam. (dobry nr:7))
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03066|Wddxh]]
+
| Wddxh  
| [[Plik:Wddxhrudy5.jpg|100px]]
 
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1966
 
| 1966
Linia 650: Linia 655:
 
| Stary nr. 52496
 
| Stary nr. 52496
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03067|Wddxh]]
+
| Wddxh  
| [[Plik:Wddxhrudy4.jpg|100px]]
 
 
| Zastal Zielona Góra
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1959
 
| 1959
Linia 659: Linia 663:
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03068|Wddxh]]
+
| Wddxh  
| [[Plik:Wddxhrudy3.jpg|100px]]
 
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1966
 
| 1966
Linia 668: Linia 671:
 
| Stary nr. 52398
 
| Stary nr. 52398
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03073|Wddxh]]
+
| Wh  
| [[Plik:Niskoburtówkarudy1.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1960
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 7058-2
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03074|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxh rudy roboczy.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1960
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 7076-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03075|Wddxh]]
 
| [[Plik:Weglrakaniskoburtowarudy.jpg|100px]]
 
| Konstal Chorzów
 
| 1954
 
| 785mm
 
| Wddxh 00-17 534 7024-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Niskoburtowa, metalowa
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03076|Wddxh]]
 
| [[Plik:Wddxhniskoburtowyrudy1.jpg|100px]]
 
| Zastal Zielona Góra
 
| 1960
 
| 785mm
 
| Wddxh
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Niskoburtowa, metalowa. <br>
 
Przeszła naprawę główną w 2022r.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03069|Wh]]
 
| [[Plik:Wh szprychowaRudy.jpg|100px]]
 
 
| Konstal Chorzów
 
| Konstal Chorzów
 
|  
 
|  
Linia 714: Linia 679:
 
| Stary nr. 42275 Koła szprychowe
 
| Stary nr. 42275 Koła szprychowe
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03070|Wh]]
+
| Wh  
| [[Plik:Wh koła pełne rudy.jpg|100px]]
 
 
| Konstal Chorzów
 
| Konstal Chorzów
 
|  
 
|  
Linia 723: Linia 687:
 
| Stary nr. 42252 Koła pełne
 
| Stary nr. 42252 Koła pełne
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03071|Wh]]
+
| Wh  
| [[Plik:Wh niskoburtowa 1003-7.jpg|100px]]
 
 
| Konstal Chorzów
 
| Konstal Chorzów
 
|  
 
|  
Linia 732: Linia 695:
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03072|Wh]]
+
| Wh  
| [[Plik:Wh 1004-8 niskoburtowa.jpg|100px]]
 
 
| Konstal Chorzów
 
| Konstal Chorzów
 
| 1912
 
| 1912
Linia 741: Linia 703:
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
| Niskoburtowa, drewniana
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03077|Kddxh]]
+
| Wddxh
| [[Plik:Kddxh Rudy.jpg|100px]]
+
|
| Zastal Zielona Góra
+
|
 +
| 785mm
 +
| Wddxh 00-17 534 7058-2
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
| Niskoburtowa, drewniana
 +
|-
 +
| Wddxh
 +
|  
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
| Kddxh
+
| Wddxh 00-17 534 7076-4
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 +
| Niskoburtowa, drewniana
 +
|-
 +
| Wddxh
 +
| Konstal Chorzów
 +
| 1954
 +
| 785mm
 +
| Wddxh 00-17 534 7024-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| Wagon kryty do przewozu płyt cynkowych.
+
| Niskoburtowa, metalowa
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03078|Rdxh]]
+
| Wddxh
| [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]]
 
 
| Zastal Zielona Góra
 
| Zastal Zielona Góra
| 1955
+
| 1982 (do sprawdzenia)
 
| 785mm
 
| 785mm
| Rdxh 00-15 734 4603-4
+
| Wddxh
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| Wagon cysterna, zbiornik nitowany
+
| Niskoburtowa, metalowa. <br>
 +
Przeszła naprawę główną w 2022r.
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03079|Pdxh]]
+
| Kddxh
| [[Plik:Pdxh 7106-9.jpg|100px]]
 
 
| Zastal Zielona Góra
 
| Zastal Zielona Góra
| 1960
+
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
| Pdxh 00-15 534 7106-9
+
| Kddxh
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| Platforma, zbudowane na podstawie Wddxh. Stary nr. 52255
+
| Wagon kryty do przewozu płyt cynkowych.
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03080|Pdx]]
+
| Rdxh
| [[Plik:Pdxh 7109-6.jpg|100px]]
 
 
| Zastal Zielona Góra
 
| Zastal Zielona Góra
| 1960
+
| 1982 (do sprawdzenia)
 
| 785mm
 
| 785mm
| Pdx 00-15 534 7109-6
+
| Rdxh 00-15 734 4603-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| Platforma, zbudowane na podstawie Wddxh. Stary nr. 52275
+
| Wagon cysterna
|-
 
|}
 
 
 
== Wszystkie posterunki na linii ==
 
Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk.
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
 
! style="width:400px" |Nazwa Stacji
 
! style="width:50px"| Kilometraż
 
! style="width:100px" | Status
 
! style="width:400px" | Stan Zachowania
 
|-
 
| 1
 
| [[Bytom_Karb_Wąskotorowy|Bytom Karb Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 0,000
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo dobry, brak nastawni wykonawczej
 
|-
 
| 2
 
| [[Nowy_Karb|Nowy Karb]]
 
| style="text-align:right"| 0,700
 
| style="background-color:#fe7f00;" | Nieczynna
 
| style="text-align:right"| Istnieje do dziś tor szlakowy z Bytomia Karbia do Bytomia Północnego. Stacja Zlikwidowana.
 
|-
 
| 3
 
| [[Miechowice|Miechowice]]
 
| style="text-align:right"| 3,000
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak pozostałości
 
|-
 
| 4
 
| [[Biskupice_Śląskie_Wąskotorowe|Biskupice Śl. Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 5,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 5
 
| [[Zabrze_Północne_Wąskotorowe|Zabrze Półn. Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 8,300
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 6
 
| [[Maciejów_Śląski|Maciejów Śl.]]
 
| style="text-align:right"| 13,700
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 7
 
| [[Nowa Hołda]]
 
| style="text-align:right"| 15,200
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 8
 
| [[Gliwice_Wschodnie|Gliwice Wschodnie]]
 
| style="text-align:right"| 16,300
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 9
 
| [[Ciepłownia Gliwice]]
 
| style="text-align:right"| 16,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 10
 
| [[Gliwice_Wąskotorowe|Gliwice Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 17,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 11
 
| [[Gliwice_Trynek|Gliwice Trynek]]
 
| style="text-align:right"| 19,300
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny
 
|-
 
| 12
 
| [[Kopalnia Gliwice (przystanek osobowy)]]
 
| style="text-align:right"| 20,100
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 13
 
| [[Kopalnia_Gliwice|Kopalnia Gliwice (post. osłonny)]]
 
| style="text-align:right"| 20,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 14
 
| [[Bojków_Wąskotorowy|Bojków Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 22,700
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, zachowany budynek stacyjny
 
|-
 
| 15
 
| [[Bojków_Górny|Bojków Górny. Wąsk. (przystanek osobowy)]]
 
| style="text-align:right"| 24,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 16
 
| [[Mysia_Góra_Osiedle|Mysia Góra Osiedle (przystanek osobowy)]]
 
| style="text-align:right"| 26,700
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Zachowany tor przy peronie
 
|-
 
| 17
 
| [[Nieborowice|Nieborowice]]
 
| style="text-align:right"| 28,300
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| Słabo zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny w stanie słabym, perony, semafor wyjazdowy oraz magazyn w stanie ruiny.
 
|-
 
| 18
 
| [[Pilchowice_Bierawka|Pilchowice Bierawka (przystanek osobowy)]]
 
| style="text-align:right"| 31,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 19
 
| [[Pilchowice|Pilchowice]]
 
| style="text-align:right"| 32,800
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Dobrze zachowany układ torowy, zachowany budynek stacyjny oraz magazyn w stanie dobrym.
 
|-
 
| 20
 
| [[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]]
 
| style="text-align:right"| 37,100
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
| 21
 
| [[Rudy|Rudy]]
 
| style="text-align:right"| 41,100
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
| 22
 
| [[Paproć|Paproć]]
 
| style="text-align:right"| 43,100
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Układ torowy zachowany, budynki w stanie słabym.
 
|-
 
| 23
 
| [[Stodoły|Rybnik Stodoły (kiedyś przystanek/teraz stacja)]]
 
| style="text-align:right"| 44,000
 
| style="background-color:#80FF89;" |Czynna
 
| style="text-align:right"| Bardzo Dobry
 
|-
 
| 24
 
| [[Szymocice_Wąskotorowe|Szymocice Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 52,900
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 25
 
| [[Nędza_Wąskotorowa|Nędza Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 55,900
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak układu torowego, budynek w stanie dobrym.
 
|-
 
| 26
 
| [[Żwirownia Babice (bocznica)]]
 
| style="text-align:right"| 56,800
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 27
 
| [[Babice|Babice]]
 
| style="text-align:right"| 58,100
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Brak Pozostałości
 
|-
 
| 28
 
| [[Markowice_Raciborskie_Wąskotorowe|Markowice Raciborskie Wąsk.]]
 
| style="text-align:right"| 61,700
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style="text-align:right"| Układ torowy zachowany w stanie złym, budynków brak.
 
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 
=== Bocznice ===
 
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic (na odc. Gl. Trynek - Markowice) przedstawia poniższa tabela
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
 
! style="width:400px" |Nazwa bocznicy
 
! style="width:110px"|Data otwarcia
 
! style="width:110px" |Data zamknięcia
 
|-
 
| 1
 
| Cegielnia "Wilcza"
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
 
|-
 
| 2
 
| Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
 
| style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
 
|-
 
| 3
 
| Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
 
|-
 
| 4
 
| Młyn parowy, późniejsza garbarnia
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 5
 
| stacja normalnotorowa Markowice
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 6
 
| Tartak "Lukasine"
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
 
|-
 
| 7
 
| Tartak "Paproć"
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 8
 
| Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
 
| style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
 
|-
 
| 9
 
| Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
 
| style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
 
|-
 
| 10
 
| Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
 
|
 
| style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
 
|-
 
| 11
 
| Żwirownia "Arndt & Baron"
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 
|
 
|-
 
| 12
 
| Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
 
| style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
 
|}
 
 
==Zdjęcia==
 
<gallery>
 
Plik:Wls180-15 semafor.jpg|Wls180-15 na tle semafora kształtowego w Rudach
 
Plik:Las49-3343 Stanica.jpg|Las49-3343 z pociągiem specjalnym na stacji Stanica
 
Plik:Stacja Rudy zwrotnik.jpg|Zwrotnik na stacji Rudy
 
Plik:B.Stacyjny Rudy.jpg|Budynek Stacji Rudy
 
Plik:LokoRudy2.jpg|Tory przed lokomotywownią w Rudach
 
</gallery>
 
 
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2
 
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2
 
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl]
 
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl]
 +
:* [[Rudy]]
 
:* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9
 
:* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9
:*Służbowy R.J. Poc. Pas. i Tow. Zeszyt IV-41 (02.VI.1985)
+
 
:*Archiwum Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach
+
 
 
<noinclude>
 
<noinclude>
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
</noinclude>
 
</noinclude>

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)