Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 5: | Linia 5: | ||
|rok_budowy = 1898 | |rok_budowy = 1898 | ||
|cel_budowy = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem | |cel_budowy = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem | ||
− | |zleceniodawca_budowy = | + | |zleceniodawca_budowy = |
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
|wpis_do_rej_zab = 1993 | |wpis_do_rej_zab = 1993 | ||
|rozstaw_szyn = 785 mm | |rozstaw_szyn = 785 mm | ||
− | |pierwotny_prześwit = | + | |pierwotny_prześwit = |
|rok_przekucia = | |rok_przekucia = | ||
− | |istniejące_linie = | + | |istniejące_linie = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
− | |długość_czynnego_odcinka = | + | |długość_czynnego_odcinka = 7 km |
|długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | ||
|linie_rozebrane = | |linie_rozebrane = | ||
− | |długość_zlikwidowanych_linii = | + | |długość_zlikwidowanych_linii = ~37 km |
|stacje_styczne = Racibórz Markowice | |stacje_styczne = Racibórz Markowice | ||
|inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | |inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
|2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | |2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | ||
|2_okres_działalności = 1945 – 1992 | |2_okres_działalności = 1945 – 1992 | ||
− | |3. operator = Towarzystwo | + | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik |
− | |3_okres_działalności = | + | |3_okres_działalności = 1994 - 2009 |
− | |4. operator = | + | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2009 - obecnie |
− | |4_okres_działalności = | + | |5. operator = |
− | |5. operator = | + | |5_okres_działalności = |
− | |5_okres_działalności = | + | |6. operator = |
− | |6. operator = | + | |6_okres_działalności = |
− | |6_okres_działalności = | + | |uwagi_operator = |
− | |uwagi_operator = | ||
}} | }} | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | '''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | ||
− | [[File: | + | [[File:RUDY plan schematyczny.jpg|800px]] |
− | |||
== Historia == | == Historia == | ||
Linia 83: | Linia 78: | ||
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | ||
+ | === Bocznice === | ||
+ | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p. | ||
+ | ! style="width:400px" |Nazwa bocznicy | ||
+ | ! style="width:110px"|Data otwarcia | ||
+ | ! style="width:110px" |Data zamknięcia | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Cegielnia "Wilcza" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 5 | ||
+ | | stacja normalnotorowa Markowice | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 6 | ||
+ | | Tartak "Lukasine" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 7 | ||
+ | | Tartak "Paproć" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 | ||
+ | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 9 | ||
+ | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 11 | ||
+ | | Żwirownia "Arndt & Baron" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 12 | ||
+ | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}} | ||
+ | |} | ||
+ | === Czynne Stacje na Lini Trynek-Markowice === | ||
+ | [[Stanice_Wąskotorowe|Stanica]] - Trzy-torowa stacja kolejowa z budynkiem dworca, jednym peronem jednokrawędziowym </br> | ||
+ | [[Rudy|Rudy]] - Główna stacja oraz zaplecze techniczne na lini, posiada lokomotywownie, budynek dworca, schroniska dla pracowników, magazyny, itp. </br> | ||
+ | [[Paproć|Paproć]] - Dwu-torowa stacja, posiada budynek stacyjny i jeden peron ziemny dwukrawędziowy </br> | ||
+ | [[Stodoły|Rybnik Stodoły]] - Dwu-torowa stacja z jednym peronem jednokrawędziowym. Stacja jest zmodernizowana do nowoczesnych standardów. </br> | ||
− | + | ==Zdjęcia== | |
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Wls180-15 semafor.jpg|Wls180-15 na tle semafora kształtowego w Rudach | ||
+ | Plik:Las49-3343 Stanica.jpg|Las49-3343 z pociągiem specjalnym na stacji Stanica | ||
+ | Plik:Stacja Rudy zwrotnik.jpg|Zwrotnik na stacji Rudy | ||
+ | Plik:B.Stacyjny Rudy.jpg|Budynek Stacji Rudy | ||
+ | Plik:LokoRudy2.jpg|Tory przed lokomotywownią w Rudach | ||
+ | </gallery> | ||
== Tabor == | == Tabor == | ||
Linia 96: | Linia 171: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | |||
! Typ | ! Typ | ||
+ | ! Producent | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Nr. Kotła | ! Nr. Kotła | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
Linia 107: | Linia 183: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | | [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | ||
− | |||
| Las49 | | Las49 | ||
+ | | Chrzanów | ||
| 1954 | | 1954 | ||
| 1655/53 | | 1655/53 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:#80FF89;" | | + | | Las49-3343 |
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tw53/3996| | + | | [[Tw53/3996|3996]] |
− | |||
| Tw53/Pw53 | | Tw53/Pw53 | ||
− | |1955/ | + | | Chrzanów |
+ | |1955/1997/9 | ||
| 13969/54 | | 13969/54 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Pw53-02 |
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | | [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | ||
− | |||
| Tw9 | | Tw9 | ||
+ | | AEG | ||
| 1924 | | 1924 | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Tw9-8 |
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]] | ||
+ | | Bn2t | ||
+ | | Borsig | ||
+ | | 1929 | ||
+ | | 12050/29 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 15 | ||
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
+ | | | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 148: | Linia 227: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | | [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:#80FFFF;" | + | | HP-Lxd2-08 |
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | | [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-354 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | | [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-373 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]] |
− | | | + | | Wls150 |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| 1966 | | 1966 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lyd1-150 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00449| | + | | [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]] |
− | | | + | | Wls180 |
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls180-15 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00472| | + | | [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]] |
− | | | + | | Wls180 |
| 1972 | | 1972 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Wls180-36 |
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00013| | + | | [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]] |
− | | | + | | 2WLs40 |
| 1961 | | 1961 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 10 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Pęknięty blok silnika | | Pęknięty blok silnika | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00035| | + | | [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-1836 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00041| | + | | [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 2Wls50-2088 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00644| | + | | [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]] |
− | | | + | | Wls75 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls75-38 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00657| | + | | [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]] |
− | | | + | | Wls75 |
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls75-66 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]] | ||
+ | | Wmc | ||
+ | | 1959 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wmd 101 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | | [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | ||
− | | | + | | A20D-P |
| 1986 | | 1986 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | MBxd2-218 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00065| | + | | [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]] |
− | | | + | | WLs40 |
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Wls40-372 |
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00066| | + | | [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]] |
− | | | + | | WLs40 |
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
− | | | + | | Wls40-377 |
− | + | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style="background-color:# | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linia 272: | Linia 360: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 282: | Linia 370: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | | [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | ||
− | | | + | | Siemens elektrowóz |
| 1896 | | 1896 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 292: | Linia 380: | ||
|} | |} | ||
− | ==== Pojazdy Specjalne ==== | + | ==== Pojazdy Specjalne ==== |
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 302: | Linia 390: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | | [[Tabor:Lw-02006|803S-01]] | |
− | + | | 803S | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | [[Tabor:Lw-02006|803S]] | ||
− | | | ||
| 1985 | | 1985 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 327: | Linia 399: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] | | [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 335: | Linia 407: | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]] | | [[Tabor:Lw-03019|Wagon Opryskowy]] | ||
− | | | + | | Wagon Opryskowy |
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 342: | Linia 414: | ||
| Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów. | | Wagon służył do rozprowadzania substancji chemicznej do usuwania zieleni z torowiska. W środku znajdował się zbiornik na substancję, z którego pompa zasilana silnikiem dwusuwowym andorii rozprowadzała równomiernie do dysz opryskowych płyn podczas jazdy. Dzięki temu roślinność nie rosła w pobliżu torów. | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny | + | | [[Tabor:Lw-03016|Pług Odśnieżny]] |
− | | | + | | Pług Odśnieżny typu Björke |
| 1963 | | 1963 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | 00-00-932-3000-1 |
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon przywieziono w 1969 roku do Bytomia i przydzielono do lokomotywowni Rudy | | Wagon przywieziono w 1969 roku do Bytomia i przydzielono do lokomotywowni Rudy | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 426: | Linia 434: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | | A20D-P | |
| [[Plik:A20D-P_236-7.jpg|100px]] | | [[Plik:A20D-P_236-7.jpg|100px]] | ||
| 1988 | | 1988 | ||
Linia 434: | Linia 442: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | A20D-P | |
| [[Plik:A20D-P 237-5.jpg|100px]] | | [[Plik:A20D-P 237-5.jpg|100px]] | ||
| 1988 | | 1988 | ||
Linia 442: | Linia 450: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | A20D-P | |
|[[Plik:A20D-P 238-3.jpg|100px]] | |[[Plik:A20D-P 238-3.jpg|100px]] | ||
| 1988 | | 1988 | ||
Linia 450: | Linia 458: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 458: | Linia 466: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 466: | Linia 474: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | |[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxhp 00-320034-315-4 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhp | |
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxhp 00-320034-316-2 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 490: | Linia 498: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 498: | Linia 506: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]] | ||
| | | | ||
Linia 506: | Linia 514: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhpi | |
| [[Plik:BTxhpi_Kibel.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxhpi_Kibel.jpg|100px]] | ||
− | | | + | | |
| 785mm | | 785mm | ||
− | | BTxhpi | + | | BTxhpi |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Kryty "Kibel"<br/> Wagon w 2022 roku przeszedł naprawę główną i został przywrócony do ruchu. | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> Wagon w 2022 roku przeszedł naprawę główną i został przywrócony do ruchu. | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhpi | |
| [[Plik:BTxhpi 311-5.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxhpi 311-5.jpg|100px]] | ||
− | | | + | | |
| 785mm | | 785mm | ||
| BTxhpi 00-220034-311-5 | | BTxhpi 00-220034-311-5 | ||
Linia 522: | Linia 530: | ||
| Wagon Letni "Bytomka"<br/> | | Wagon Letni "Bytomka"<br/> | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhpi | |
| [[Plik:BTxhpi_310-7.jpg|100px]] | | [[Plik:BTxhpi_310-7.jpg|100px]] | ||
− | | | + | | |
| 785mm | | 785mm | ||
| BTxhpi 00-220034-310-7 | | BTxhpi 00-220034-310-7 | ||
Linia 530: | Linia 538: | ||
| Wagon Letni "Bytomka"<br/> | | Wagon Letni "Bytomka"<br/> | ||
|- | |- | ||
− | + | | Kdxh | |
− | | [[Plik:Kdxh | + | | [[Plik:Kdxh 504-7 .jpg|100px]] |
| 1899 | | 1899 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
| Kdxh 00-151344-504-7 | | Kdxh 00-151344-504-7 | ||
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu |
|Wagon Brankard<br/> | |Wagon Brankard<br/> | ||
Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP | Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP | ||
|- | |- | ||
− | + | | 1Aw | |
| [[Plik:1Aw 211-9.jpg|100px]] | | [[Plik:1Aw 211-9.jpg|100px]] | ||
| 1955 | | 1955 | ||
Linia 546: | Linia 554: | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811 | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica <br/> Nr. Fab. :1811 | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|- | |- | ||
Linia 583: | Linia 565: | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
− | ! Oznaczenie | + | ! Oznaczenie (dawne) |
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | | [[ | + | | [[plik|100px]] |
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1969 | | 1969 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | Wddxh 00-17 534 | + | | Wddxh 00-17-534-8769-1 (52875) |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | |- |
− | | [[ | + | | Wddxh |
+ | | [[plik|100px]] | ||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
− | | | + | | 1980 |
| 785mm | | 785mm | ||
− | | Wddxh 00-17 534 | + | | Wddxh 00-17-534-9586-8 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | |łożyska toczne |
|- | |- | ||
− | | | + | | Pdxh |
− | | [[ | + | | [[plik|100px]] |
− | | | + | | Konstal Chorzów |
− | | | + | | 1954 |
| 785mm | | 785mm | ||
− | | Wddxh 00- | + | | Wddxh 00-15-534-7024-4 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | |Przebudowany z Wdxh w 1976 r. do przewozu kontenerów ze żwirem. |
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | | [[ | + | | [[plik|100px]] |
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | Wddxh 00-17 534 8913-5 | + | | Wddxh 00-17-534-8913-5 (53019) |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | |- |
− | | [[ | + | | Wddxh |
+ | | [[plik|100px]] | ||
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1969 | | 1969 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | Wddxh 00-17 534 | + | | Wddxh 00-17-534-8713-9 (52819) |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Szare malowanie |
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | | [[ | + | | [[plik|100px]] |
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | Wddxh 00-17 534 8950- | + | | Wddxh 00-17-534-8950-7 (53057) |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Biały pas |
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | | [[ | + | | [[plik|100px]] |
| ZNTK Stargard | | ZNTK Stargard | ||
| 1966 | | 1966 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | Wddxh 00-17 534 8390-6 | + | | Wddxh 00-17-534-8390-6 (52496) |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Biały pas |
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | | [[ | + | | [[plik|100px]] |
| Zastal Zielona Góra | | Zastal Zielona Góra | ||
| 1959 | | 1959 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | Wddxh 00-17 | + | | Wddxh 00-17-534-7042-6 (52155) |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | | + | | Wg. K Soida to Pdxh przeb. do przew. kont. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | ||
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | :* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | ||
+ | :* [[Rudy]] | ||
:* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9 | :* Soida Krzysztof, ''Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku Tom II'', Apland, Katowice 2001, ISBN 83-912575-0-9 | ||
− | + | ||
− | + | ||
<noinclude> | <noinclude> | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
</noinclude> | </noinclude> |