Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
|nazwa_kolei = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | |nazwa_kolei = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | ||
|nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/>''Rauden 1898-1945, Rudy 1945-nadal''<br/> | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/>''Rauden 1898-1945, Rudy 1945-nadal''<br/> | ||
− | |grafika = [[Plik: | + | |grafika = [[Plik:Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej.JPG|290px]] |
|rok_budowy = 1898 | |rok_budowy = 1898 | ||
|cel_budowy = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem | |cel_budowy = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem | ||
− | |zleceniodawca_budowy = | + | |zleceniodawca_budowy = |
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
|wpis_do_rej_zab = 1993 | |wpis_do_rej_zab = 1993 | ||
|rozstaw_szyn = 785 mm | |rozstaw_szyn = 785 mm | ||
− | |pierwotny_prześwit = | + | |pierwotny_prześwit = |
|rok_przekucia = | |rok_przekucia = | ||
− | |istniejące_linie = | + | |istniejące_linie = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
− | |długość_czynnego_odcinka = | + | |długość_czynnego_odcinka = 7 km |
|długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | ||
|linie_rozebrane = | |linie_rozebrane = | ||
− | |długość_zlikwidowanych_linii = | + | |długość_zlikwidowanych_linii = ~37 km |
|stacje_styczne = Racibórz Markowice | |stacje_styczne = Racibórz Markowice | ||
|inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | |inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
|2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | |2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | ||
|2_okres_działalności = 1945 – 1992 | |2_okres_działalności = 1945 – 1992 | ||
− | |3. operator = Towarzystwo | + | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik |
− | |3_okres_działalności = | + | |3_okres_działalności = 1994 - 2009 |
− | |4. operator = | + | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2009 - obecnie |
− | |4_okres_działalności = | + | |5. operator = |
− | |5. operator = | + | |5_okres_działalności = |
− | |5_okres_działalności = | + | |6. operator = |
− | |6. operator = | + | |6_okres_działalności = |
− | |6_okres_działalności = | + | |uwagi_operator = |
− | |uwagi_operator = | ||
}} | }} | ||
− | + | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | '''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie. | ||
− | |||
Linia 60: | Linia 53: | ||
=== Okres Międzywojenny === | === Okres Międzywojenny === | ||
Zakupiono 2 wersje parowozów na linie Gliwice Trynek-Racibórz Płonia: </br> | Zakupiono 2 wersje parowozów na linie Gliwice Trynek-Racibórz Płonia: </br> | ||
− | -w 1919 roku zakupiono | + | -w 1919 roku zakupiono pawrowóz firmy Borsig Tx6 (układ osi D) </br> |
-w 1925 roku zakupiono 2 sztuki parowozów T40 firmy AEG, najsilniejsze parowozy w historii GKW </br> | -w 1925 roku zakupiono 2 sztuki parowozów T40 firmy AEG, najsilniejsze parowozy w historii GKW </br> | ||
Linia 71: | Linia 64: | ||
Niestety, Towarzystwo nie wykorzystało możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego na całkowicie przejezdnej (do 1995 roku) linii. Pan Popiel jako prezes Towarzystwa" zasłynął" z wrogości okazywanej miłośnikom kolei chcącym wejść na teren stacji oraz całkowitej ignorancji opinii środowiska polskich hobbystów kolejnictwa i konserwatora zabytków. Zrealizował swój pomysł z serii "Idee fixe": w 1998 wybudowano parowóz Pw53 kosztem zniszczenia 2 unikatowych parowozów: ostatniego czynnego Tw53, wypożyczonego Towarzystwu (pojazd jest własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) i Px48 darowanego Towarzystwu przez PKP. Drugi z parowozów (bez tendra wykorzystanego w parowozie Pw53), po dewastacji, zostaje nielegalnie sprzedany angielskiemu miłośnikowi. | Niestety, Towarzystwo nie wykorzystało możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego na całkowicie przejezdnej (do 1995 roku) linii. Pan Popiel jako prezes Towarzystwa" zasłynął" z wrogości okazywanej miłośnikom kolei chcącym wejść na teren stacji oraz całkowitej ignorancji opinii środowiska polskich hobbystów kolejnictwa i konserwatora zabytków. Zrealizował swój pomysł z serii "Idee fixe": w 1998 wybudowano parowóz Pw53 kosztem zniszczenia 2 unikatowych parowozów: ostatniego czynnego Tw53, wypożyczonego Towarzystwu (pojazd jest własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) i Px48 darowanego Towarzystwu przez PKP. Drugi z parowozów (bez tendra wykorzystanego w parowozie Pw53), po dewastacji, zostaje nielegalnie sprzedany angielskiemu miłośnikowi. | ||
− | 1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie | + | 1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie |
− | + | 2001.03 – wstrzymanie wszelkich prac, opiekę nad stacją Rudy ponownie przejęło (przy obecności policji) Towarzystwo Miłośników GKW na czele z Januszem Gieruckim, członkowie Stowarzyszenia Miłośników Kolei zostali wyrzuceni ze skansenu, a prezes SMK Andrzej Cichowicz ma zakaz wstępu na stację. | |
=== Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska === | === Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska === | ||
Linia 79: | Linia 72: | ||
2009.01 - przejęcie obiektu przez gminę Kuźnia Raciborska. Nastały nowe, lepsze czasy po zawiłym zarządzaniu przez stowarzyszenia. Naczelnikiem stacji Rudy zostaje Pan Jarosław Łuszcz. | 2009.01 - przejęcie obiektu przez gminę Kuźnia Raciborska. Nastały nowe, lepsze czasy po zawiłym zarządzaniu przez stowarzyszenia. Naczelnikiem stacji Rudy zostaje Pan Jarosław Łuszcz. | ||
Nowy naczelnik czyni dużo starań o pozyskanie taboru i sprowadzenie go na stację. Wykonano dużo remontów, przywrócono dużo lokomotyw do ruchu, między innymi perłę stacji czyli parowóz [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | Nowy naczelnik czyni dużo starań o pozyskanie taboru i sprowadzenie go na stację. Wykonano dużo remontów, przywrócono dużo lokomotyw do ruchu, między innymi perłę stacji czyli parowóz [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]] | ||
+ | |||
+ | === Bocznice === | ||
+ | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela | ||
+ | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
+ | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p. | ||
+ | ! style="width:400px" |Nazwa bocznicy | ||
+ | ! style="width:110px"|Data otwarcia | ||
+ | ! style="width:110px" |Data zamknięcia | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Cegielnia "Wilcza" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 5 | ||
+ | | stacja normalnotorowa Markowice | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 6 | ||
+ | | Tartak "Lukasine" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 7 | ||
+ | | Tartak "Paproć" | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 | ||
+ | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 9 | ||
+ | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 10 | ||
+ | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | ||
+ | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}} | ||
+ | |- | ||
+ | | 11 | ||
+ | | Żwirownia "Arndt & Baron" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 12 | ||
+ | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}} | ||
+ | |} | ||
=== Niezrealizowane projekty === | === Niezrealizowane projekty === | ||
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Tabor == | == Tabor == | ||
Linia 96: | Linia 154: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | |||
! Typ | ! Typ | ||
+ | ! Producent | ||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Nr. Kotła | ! Nr. Kotła | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-02986| | + | | [[Tabor:Lw-02986|3343]] |
− | |||
| Las49 | | Las49 | ||
+ | | Chrzanów | ||
| 1954 | | 1954 | ||
| 1655/53 | | 1655/53 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:#80FF89;" | | + | | Las49-3343 |
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tw53/3996| | + | | [[Tw53/3996|3996]] |
− | |||
| Tw53/Pw53 | | Tw53/Pw53 | ||
− | |1955/ | + | | Chrzanów |
+ | |1955/1997/9 | ||
| 13969/54 | | 13969/54 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Pw53-02 |
− | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. | + | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat |
+ | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. Zachowały się skrzynie wodne z Tw53 | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]] | ||
+ | | Tw9 | ||
+ | | AEG | ||
+ | | 1924 | ||
+ | | | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Tw9-8 | ||
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
+ | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni | ||
|- | |- | ||
− | + | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]] | |
− | | [[Tabor:Lw-02989| | ||
− | |||
| Bn2t | | Bn2t | ||
+ | | Borsig | ||
| 1929 | | 1929 | ||
| 12050/29 | | 12050/29 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | 15 |
+ | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 148: | Linia 210: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]] | ||
+ | | Lxd2 | ||
+ | | 1981 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-373 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu | ||
+ | | | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | | [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1981 | | 1981 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | HP-Lxd2-08 |
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe. | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | | [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]] | ||
− | | | + | | Lxd2 |
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Lxd2-354 | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]] |
− | | | + | | Lxd2 |
− | + | | 1967 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357) | ||
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
− | | | + | | Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357. |
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00370| | + | | [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]] |
− | | | + | | Wls150 |
| 1966 | | 1966 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Lyd1-150 |
− | | | + | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna |
+ | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00449| | + | | [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]] |
− | | | + | | Wls180 |
| 1971 | | 1971 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls180-15 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw-00472| | + | | [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]] |
− | | | + | | Wls180 |
| 1972 | | 1972 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls180-36 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]] |
− | + | | 2WLs50 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | 2WLs50-2088 |
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]] |
− | | | + | | 2WLs50 |
| 1970 | | 1970 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | 2WLs50-1836 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]] |
− | | [[ | + | | 2WLs40 |
+ | | 1961 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | 10 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | Pęknięty blok silnika | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]] | ||
+ | | Wls75 | ||
| 1967 | | 1967 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
+ | | Wls75-38 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
+ | | Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]] | ||
+ | | Wls75 | ||
+ | | 1971 | ||
+ | | 785mm | ||
+ | | Wls75-66 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-01386|Wlp50-031]] |
− | | [[ | + | | Wlp50 |
− | | | + | | 1994 |
+ | | 785mm | ||
+ | | Wlp50-031 | ||
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
+ | | Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW. | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]] | ||
+ | | Wmc | ||
+ | | nieznany | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Wmd 101 |
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | | [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]] | ||
− | | | + | | A20D-P |
| 1986 | | 1986 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | style="background-color:#80FF89;" | | + | | MBxd2-218 |
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]] |
− | | | + | | WLs40 |
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
− | | style="background-color:# | + | | Wls40-377 |
+ | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[Tabor:Lw- | + | | [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]] |
− | | | + | | WLs40 |
| 1955 | | 1955 | ||
| 600mm | | 600mm | ||
− | | | + | | Wls40-372 |
− | + | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style="background-color:# | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linia 279: | Linia 359: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
− | ! | + | ! Oznaczenie |
− | |||
! style="width:110px"|Stan | ! style="width:110px"|Stan | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | | [[Tabor:Lw-02987|Siemens]] | ||
− | | | + | | Siemens elektrowóz |
| 1896 | | 1896 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | 15 |
− | |||
| style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie | | style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Linia 426: | Linia 380: | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
! style="width:90px" |Typ | ! style="width:90px" |Typ | ||
− | |||
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 433: | Linia 386: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[Link:A20D-P_236-7.jpg | A20D-P]] |
− | |||
| 1988 | | 1988 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 441: | Linia 393: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | A20D-P | |
− | |||
| 1988 | | 1988 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 449: | Linia 400: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | A20D-P | |
− | |||
| 1988 | | 1988 | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 457: | Linia 407: | ||
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref> | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
− | |||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 465: | Linia 414: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | BTxh |
− | |||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxh 00-320034-314-7 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | BTxh |
− | |||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxh 00-320034-315-4 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | BTxh |
− | |||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | BTxh 00-320034-316-2 |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów) | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
− | |||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 497: | Linia 442: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
− | |||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 505: | Linia 449: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxh | |
− | |||
| | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
Linia 513: | Linia 456: | ||
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhpi | |
− | + | | | |
− | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | BTxhpi | + | | BTxhpi |
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> | + | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> |
|- | |- | ||
− | + | | BTxhpi | |
− | + | | | |
− | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
| BTxhpi 00-220034-311-5 | | BTxhpi 00-220034-311-5 | ||
Linia 529: | Linia 470: | ||
| Wagon Letni "Bytomka"<br/> | | Wagon Letni "Bytomka"<br/> | ||
|- | |- | ||
− | + | | BTxhpi | |
− | + | | | |
− | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
| BTxhpi 00-220034-310-7 | | BTxhpi 00-220034-310-7 | ||
Linia 537: | Linia 477: | ||
| Wagon Letni "Bytomka"<br/> | | Wagon Letni "Bytomka"<br/> | ||
|- | |- | ||
− | + | | Kdxh | |
− | + | | | |
− | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
| Kdxh 00-151344-504-7 | | Kdxh 00-151344-504-7 | ||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | |Wagon Brankard<br/> | + | | Wagon Brankard<br/> Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP |
− | Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP | ||
|- | |- | ||
− | + | | 1Aw | |
− | + | | | |
− | | | ||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | 1Aw |
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony | ||
− | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica | + | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
− | ====Wagony | + | ====Wagony Towarowe (w trakcie uzupełniania)==== |
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
! style="width:90px" |Typ | ! style="width:90px" |Typ | ||
− | ! | + | ! ilość |
− | |||
− | |||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
− | ! | + | ! Typ wagonu |
− | |||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | + | | Wddxh | |
− | | | + | | 9 |
− | |||
− | |||
| 785mm | | 785mm | ||
− | | | + | | Wagon Węglarka |
− | | | + | | Okazjonalnie można spotkać je w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii. |
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | | Rgdxh |
− | | | + | | 1 |
− | |||
− | |||
| 785mm | | 785mm | ||
− | + | | Wagon cysterna | |
− | + | | Okazjonalnie można spotkać go w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | Wagon cysterna | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | ||
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | :* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | ||
− | :* | + | :* [[Rudy]] |
− | + | ||
− | + | ||
<noinclude> | <noinclude> | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
</noinclude> | </noinclude> |