1Mw: Różnice pomiędzy wersjami
(kopia z Wikipedii + infobox) |
|||
Linia 32: | Linia 32: | ||
}} | }} | ||
− | 1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon spalinowy|wagonu motorowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu 1Aw ([[Bxhpi]] 1674). | + | 1Mw - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon spalinowy|wagonu motorowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu [[1Aw]] ([[Bxhpi]] 1674). |
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. | Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. | ||
− | + | ||
+ | |||
=== Konstrukcja === | === Konstrukcja === | ||
Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego. | Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego. | ||
Linia 42: | Linia 43: | ||
W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2') | W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2') | ||
+ | |||
=== Sterowanie i jazda === | === Sterowanie i jazda === | ||
Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty. | Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty. | ||
+ | |||
=== Oznaczenia === | === Oznaczenia === | ||
Linia 50: | Linia 53: | ||
Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego. | Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Źródła === | ||
+ | B. Pokropiński: Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe, Świat Kolei 10/2003 | ||
=== Zobacz też === | === Zobacz też === |
Wersja z 16:05, 2 lip 2011
1Mw | |
' | |
Przewoźnik | PKP, SKPL |
Oznaczenie przewoźnika | MBxd1 161-169 |
Producent | Warsztaty KD Pleszew*, Warsztaty KD Krośniewice* |
Lata budowy | 1964, 1965-1966 |
Układ osi | (1A)'(A1)'** |
Masa służbowa | 17820 kg |
Długość ze zderzakami | 15440 mm |
Szerokość | 2260 mm |
Wysokość | 3040 mm |
Rozstaw osi skrajnych | 10400 mm |
Rozstaw czopów skrętu | 9000 mm |
Rozstaw osi wózka | 1400 mm |
Średnica kół | 580/700 mm |
Rozstaw szyn | 750 mm |
Zapas paliwa | 80 l |
Typ silnika spalinowego | S53 |
Producent silnika | FSC Starachowice |
Moc silnika | 73,6 kW |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
Typ przekładni | samochodowa z samochodu Star |
Prędkość konstrukcyjna | 35 km/h |
System hamulca | Westinghouse Lu-X R1 |
System ogrzewania | wodne z własnego pieca |
Liczba miejsc siedzących | 32 |
Liczba miejsc ogółem | 96 |
*Przebudowa z wagonów osobowych typu 1Aw **W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'. Egzemplarze 167-169 wyprodukowano już jako (1A)'2' |
1Mw - typ wąskotorowego wagonu motorowego, którego prototyp został skonstruowany w warsztatach Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej w Pleszewie w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu 1Aw (Bxhpi 1674).
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach Krośniewickiej Kolei Dojazdowej w Krośniewicach.
Konstrukcja
Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego.
MBxd1 to czteroosiowy wagon motorowy napędzany silnikiem wysokoprężnym i wyposażony w przekładnię mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą wału Kardana do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1').
W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2')
Sterowanie i jazda
Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty.
Oznaczenia
Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon motorowy, x - czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1.
Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe wagony motorowe napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego.
Źródła
B. Pokropiński: Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe, Świat Kolei 10/2003
Zobacz też
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą 1Mw. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.